روند تزریق واکسن کرونا کند است و افراد باید ساعت‌ها در صف انتظار بمانند. این انتظار گاهی به ۱۲ ساعت هم می‌رسد و برخی باید شب را در صف بخوابند. اما برای آنهایی که نمی‌توانند راهکاری وجود دارد. آنها می‌توانند نوبت واکسن را بخرند.

مونا ربیعیان/ صف‌های طولانی تزریق واکسن کرونا کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده است. افرادی هستند که جای سالمندان و خانواده آنها در صف می‌ایستند و برای ایستادن در صف واکسن پول می‌گیرند؛ حدودا ساعتی ۱۰۰ هزار تومان. م. امیدوار یکی از افرادی است که جای مردم در صف می‌ماند. او می‌گوید برای یکی از مشتری‌ها دو سه روز پیش در شمال شرق تهران نوبت گرفتم. یکبار ساعت یک شب رفتم و اسم نوشتم.  یکبار هم صبح ساعت ۶ رفتم آنجا و کمی منتظر ماندم و مدارک را دادم و کارها را آماده کردم. اما وقتی مشتری برای زدن واکسن آمد، گفتند ما در این مرکز این واکسن را نمی‌زنیم و مجبور شدم بروم به مرکزی در شمال تهران و دوباره نوبت بگیرم.

*موید علویان، معاون سابق وزارت بهداشت و درمان: درسترس نبود واکسن پای دلالی را باز کرد

موید علویان، معاون سابق وزارت بهداشت و درمان درخصوص روند واکسیناسیون در کشور و خرید و فروش نوبت دهی واکسیناسیون به خبرنگار ما گفت: تا وقتی که عده ای که منتقدین را پفیوز خطاب می کنند راس کار باشند این اتفاقات ادامه خواهد داشت چرا که به جای حل مشکل به دنبال بحث و جدل هستند آقایان.

وی در ادامه اظهارداشت: نابسامانی در این بخش به قدری زیاد شده است که برای جلوگیری از این نابسامانی ها نیاز به این است که افرادی که با کار آشنایی دارند سرکار بیایند.

معاون سابق وزارت بهداشت و درمان در ادامه از دلیل فروش نوبت واکسیناسیون نیز اظهارداشت: وقتی توزیع درست انجام نشود و واکسن هم دردسترس نباشد خرید و فروش و دلالی هم طبیعی است که رخ دهد عده ای دارند و میخرند عده ای هم نظاره گر خواهند بود اندکی صبر سحر نزدیک است.

*مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت: فروش نوبت واکسن آبروریزی بین المللی/ اعضای بدن خرید و فروش می شود نوبت واکسیناسیون که اتفاق خاصی نیست

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت درخصوص روند واکسیناسیون در کشور و خرید و فروش نوبت دهی واکسیناسیون به خبرنگار ما گفت: اگر این رفتار زننده رخ داده است که منطقی به نظر نمی آید که افراد نوبت خود را به کسانی دیگر بدهند چرا که این افراد به دلیل حساسیت های بالایی که دارند و امکان اینکه اگر کرونا بگیرند وضعیت وخیمی پیدا کنند نوبت واکسیناسیون به انها تعلق می گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: اولویت بندی های وزارت بهداشت به دلیل بیمار بودن یا کهولت سن است که داده می شود و وزارت بهداشت باید با خاطیان برخورد کند و نهادهای نظارتی هم بر این اعمال نظارگر باشند چرا که این مغایرت ها سلامت جامعه را می تواند به خطر بیاندازد البته می توان امیدوار بود که شایعه باشد چرا که اگر واقعا نوبت واکسیناسیون خرید و فروش شود آبروریزی بین المللی است چرا که در هیچ جای جهان چنین رخ دادی را نمی توان شاهد بود.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه اظهارداشت: البته مشکلات اقتصادی به قدری زیاد شده است که این اتفاقات رخ می دهد از اعضای بدن که مهمتر نیست مردم اعضای بدن خود را می فروشند تا نانی دربیاورند پس اولویت باید حل مشکلات اقتصادی باشد تا اگر مردم بازهم به این کار ادامه دادند پیگیر شویم چرا که مردم به دلیل وضعیت اقتصادی بد چنین راهکارهایی را پیش رو می گیرند. مسعود یونسیان در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: بهترین راه می تواند سامانه هویت سنجی باشد که کد ملی افراد مشخص کننده واکسیناسیون باشد و اولویت ها مشخص شود و طبق کدملی مجاز باشند که واکسن بزنند در حال حاضر بلیت فروشی ها همه سامانه دارد و طبق کدملی بلیت فروش می رود اما در وزارت بهداشت نمی تواند یک سامانه احراز هویت تاسیس کند درصورتی که کاری ندارد فقط یک همت می خواهد که این سامانه راه اندازی شود.