مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت منتقدان سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا را «پفیوز» خوانده است.

انتشار توئیتی از سوی مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو که منتقدان سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا را «پفیوز» خوانده بود با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

مونا ربیعیان / کیانوش جهانپور روز چهارشنبه دوم تیرماه نوشته بود که: «آسترزنکا مورد تایید WHO است چرا نمی آورید؟ آسترزنکا مرجوعی برخی کشورها است چرا می آورید؟ مجوز بدهید آسترزنکا بیاوریم برای کارگران، ۲۵۰ هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترزنکا ۳ دلار! است و واکسن ایرانی ۸ دلار؟ مرحوم شریعتی بخطا جای دگر درپی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

در صورتی که قصورهای وزارت بهداشت درخصوص واکسیناسیون ادامه دارد و کار این وزارتخانه به جای پیشگیری شده هشدار دادن، سخنگوی این وزارتخانه به خودش اجازه می دهد تا به منتقدان توهین و بی احترامی کند.

* دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق ‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح‌ دانشوری: مقصران حادثه کرونا در کشور به زودی معرفی می شوند

محمدرضا هاشمیان، کارشناس حوزه سلامت درخصوص صحبت های اخیر سخنگوی وزارت بهداشت به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: جهانپور، نمکی و وهاب زاده در جامعه علمی خارج و داخل کشور جایگاهی ندارند و نمکی حتی پزشک هم نیست. جهانپور در حالی که پزشک عمومی است پزشکان متخصصی که در خط اول درمان کرونا قرار دارند و زحمت می کشند را با الفاظ تند آزار می دهد. او که در فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی فعالیت می کند باید در این باره توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خودش باشد. از طرفی وزارت بهداشت و درمان کشورمان درخصوص پول پاشی هایی که در صدا وسیما و خبرگزاری ها انجام می دهد باید به افکار عمومی توضیح دهد و شفاف سازی کند که چرا آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی در کشور ایران بیشتر از کل دنیا بوده است. وزارت بهداشت و درمان تاکنون در سطح دنیا بیشترین مصاحبه ها را با خبرگزاریها و رسانه ها داشته است و این در حالی است که افزایش مرگ و میرهای بیماری کرونا در کشور و مشکلات واکسیناسیون در این وزارتخانه بیشتر از دیگر کشورها است، در صورتی که اگر واکسیناسیون به موقع انجام می شد مانند دیگر کشورها مثل امارات باید با کرونا خداحافظی می کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: این بار اولی نیست که از داخل وزارت بهداشت و درمان فحاشی صورت می گیرد. کادر درمان از حرف های جهانپور زخم خورده هستند و با زیرآب زنی های نمکی آشنا هستیم و درخصوص ضد درمان ها، ضد قرنطینه ها و در نهایت ضد واکسن ها، وزارت بهداشت و درمان سرخط مشکلات ایجاد شده هستند. زمانی که گفتیم از قرنطینه استفاده کنید ایرج حریرچی و یکی دو نفر از کمیته علمی ستاد ملی کرونا اعلام کردند قرنطینه برای قرن وسطی است؛ این اظهارات باعث افزایش آمار مرگ و میر کرونا در کشور شد و فشارهای واردشده روی کادر درمان از حد گذشت. اکنون نیز کادر درمان کشورمان و خط اول مبارزه با کرونا و سایر کارشناسان حوزه سلامت با فحاشی این افراد نیز رو به رو می شوند. این افراد باید در دادگستری پاسخ دهند که چرا اینگونه رفتارهای ضد مردمی تاکنون انجام داده اند؟ این افراد باید از کار دولتی نیز اخراج شوند و پاسخگوی عملکرد خود باشند.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه اظهار داشت: افرادی مانند جهانپور در جامعه فضای بی ادبی و نامطلوبی ایجاد می کنند. وزارت بهداشت حق ندارد به وارد کنندگان واکسن انگ سیمان فروش و ماست فروش بزند و با اهانت به کادر درمان کار خود را پیش ببرد. در گذشته، علیرضا وهاب زاده توهین می کرد و امروز هم کار به جایی رسیده که جهانپور اهانت می کند. در زمینه درمان کرونا این افراد ناتوانی های خود را پشت توهین ها پنهان کرده اند.

محمدرضا هاشمیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره شکایت از مقصران فاجعه کرونا در کشور گفت: درحال حاضر شکایت از مقصران اصلی فاجعه کرونا در کشور صورت گرفته است. این افراد باید به مردم معرفی شوند و مردم نیز با ما همراهی کنند تا مقصران اصلی این فاجعه شناسایی شوند چرا که در کشور ایران نسبت به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان واکسیناسیون انجام نشده است و این در صورتی است که بودجه هنگفتی درخصوص واکسیناسیون توسط وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا دریافت شده است و نهادهای مسئول کارایی ضعیفی در برخورد با بیماری کرونا از خود بروز داده اند.

وی در ادامه از امضاهای طلایی در وزارت بهداشت و درمان سخن گفت و تاکید کرد: سازمان غذا و دارو از دل وزارت خانه است و حرف اول را وزیر با امضای طلایی خود می زند، بنابراین باید وزیر به خاطر قصوری که انجام داده و آی سیوهایی که باعث افزایش مرگ و میر در کشور شده است توضیح دهد. درخصوص واکسیناسیون اشتباهات فاحشی صورت گرفته است و خرید واکسن به خاطر انحصار داخلی صورت نگرفته است و مستنداتی هم وجود دارد. در خصوص قصور و تعلل وزارت بهداشت و درمان باید مسئولان سلامت کشور در این وزارتخانه توضیح دهند که این قصورها چرا صورت گرفته است؟ در دولت بعدی باید با برنامه ریزی کرونا را نابود کنیم و افراد شایسته در وزارتخانه حضور پیدا کنند تا کرونا نابود شود.

 *  دکتر مصطفی نوری زاده، استادیار بیوتکنولوژی: فحاشی به خاطر پنهان کردن ضعف های کرونایی

مصطفی نوری زاده، کارشناس حوزه سلامت درخصوص توهین جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت به منتقدین سیاست های واکسیناسیون به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: جهانپور همیشه با منتقدین با بی ادبی برخورد می کند، حتی خود نمکی، وزیر بهداشت و مشاور او وهاب زاده هم بارها به منتقدین هجمه وارد کرده بودند. بعد از این دو، نوبت به جهانپور رسید. این کلمات استفاده شده چندین بار درخصوص واکسن وارداتی مطرح شد که گفتند ایران موش آزمایشگاهی نمی شود و… کسی هم هم حرفی نزد، اعتراضی هم نشد، درصورتی که در همان زمان کشورهای دیگر از واکسن های چین و روسیه استفاده می کردند و موش آزمایشگاهی هم نبودند، درصورتی که اگر وزارت بهداشت در آن زمان واردات واکسن را آغاز کرده بود مهر و آبان کرونا از کشور خارج شده بود اما این معطل کردن ها باعث شد تا ایران در بحث واکسیناسیون عقب تر از کشورهای همسایه باشد. حتی جهانپور درباره بیماران دیابتی هم در زمان کمبود انسولین اعلام کرد بیماران کمتر انسولین مصرف کنند،  این در صورتی است که مگر چنین کاری را می شود انجام داد؟

وی در ادامه به واکسیناسیون در کشور پرداخت و گفت: دفاع از واکسن داخلی باید انجام شود چرا که بی اعتمادی بیشتر شده است. برخی ها اعلام می کنند کسی که نمی خواهد واکسن نزند و این باعث می شود تا اعتمادسازی صورت نگیرد و همچنین کشور ایران در آمار مرگ و میر نیز در منطقه اول باشد، حتی ترکیه توانست این بیماری را کنترل کند.

این کارشناس حوزه سلامت درباره حرف های ضد و نقیض وزارت بهداشت اظهار داشت: وقتی واکسن نیست به فکر واکسن باید بود نه اینکه اعلام کنند واکسن وجود دارد و بعد از اینکه واکسیناسیون متوقف شد یا به کندی انجام گرفت و فضای مجازی از واکسن نیست یا واکسن کجاست ترند شد بعد این بهم ریختگی را با توهین به متخصصین مرتفع یا جبران کنند.

مصطفی نوری زاده درادامه سخنان خود درباره عدم تایید واکسن ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو زیر نظر چه نهادی فعالیت می کند؟ غیر از این است که زیر نظر وزارت بهداشت است، چرا برخی افراد به خاطر خودنمایی دست به کارهایی می زنند که اعتماد مردم را جلب کنند؟ واکسن ها نیازی به تاییدیه سازمان جهانی ندارند. مگر واکسن بهارات هند تاییدیه سازمان بهداشت جهانی دارد که در حال حاضر استفاده می شود؟ سینوفارم هم وقتی که وارد بازار شد تاییدیه جهانی نداشت و بعد از مدتی تاییدیه دریافت کرد. کسانی که ضعف واکسن ایرانی درخصوص نداشتن تاییدیه ها را اعلام می کنند برای کاهش مرگ و میر در کشور چه برنامه ای دارند؟ مسوولان کشورمان نتوانستند حتی واکسن وارد کنند، در این حال باید از واکسن داخلی حمایت شود. نیازی هم نیست که مقاله چاپی به سازمان جهانی بهداشت ارائه شود. همین که مانند واکسن های هندی و چینی و روسی و… نتایج مراحل بالینی واکسن به سازمان بهداشت جهانی گزارش گردد کافی است و می تواند باعث اطمینان شود. البته نباید فراموش کرد که واکسن های پاستور، فخرا و برکت به تنهایی نمی توانند مشکل واکسیناسیون کشورمان را حل کنند و باید در کنار این واکسن ها واردات واکسن هم به داخل کشور صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: برخی شرکت ها آماده واردات واکسن هستند اما اجازه واردات به آنها داده نمی شود. از تابستان سال گذشته صحبت های زیادی درخصوص واکسیناسیون شده است و قول ها و وعده هایی داده شده که به آنها عمل نشده است. ایراد چنین سخنانی و وعده های عمل نشده باعث بی اعتمادی بین مردم می شود. اگر مسوولین صحبت نکنند همه مشکلات برطرف خواهد شد. برخی افراد در این میان به صورت غیرعلمی از واکسن داخلی حمایت می کنند و برخی هم غیرعلمی این واکسن را رد می کنند و بعد به جای اینکه اعتمادسازی شود به منتقدان کلمه پفیوز گفته می شود و یا می گویند دوست ندارید تزریق نکنید. این سخنان به جای جلب اعتماد باعث سلب اعتماد می شود.

این کارشناس حوزه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص واکسن های تزریق شده گفت: وزارت بهداشت ایران نتوانسته واکسیناسیون انجام دهد و تنها ۵ میلیون واکسن در دز اول تزریق شده و یک میلیون و ۶۰ هزار نفر دز دوم را تزریق کرده اند، در صورتی که ترکیه روزانه یک و نیم میلیون واکسن تزریق می کند و ۴۶ میلیون نفر را واکسینه کرده است. حتی از نظر مرگ و میر و تعداد مبتلایان کمتر از ایران است و ایران حداقل ۹ برابر ترکیه بیمار کرونایی دارد و وقتی این سخنان ایراد می شود سریعا از بحث تحریم ها استفاده می کنند. ایران در خصوص مراودات اقتصادی با چین و هند و روسیه مشکلی ندارد، اما درخصوص واردات واکسن با مشکل رو به رو است. درحال حاضر چین و روسیه واکسن های تک دزی تولید می کنند و ما همچنان نتوانتسیم واکسیناسیون درست و صحیحی را در کشور داشته باشیم و اجرا کنیم.

مصطفی نوری زاده درخصوص پیک پنجم بیماری کرونا نیز اظهارداشت: معاون وزیر بهداشت اعلام کرده ویروس های جهش یافته آفریقایی و هندی واکسن گریز است. این را بر چه اساسی اعلام کرده است و مردم را از واکسیناسیون ترسانده است؟ درصورتی که دو ماهی است که اعلام شده پیک پنجم از جنوب کشور وارد شده در این دو ماه جز هشدار چه برنامه ای را اعمال کرده نموده اند. آیا احدی از مسئولان حوزه سلامت کشور پاسخگوی این مشکلات کرونایی است؟

این کارشناس حوزه سلامت در پایان سخنان خود، راهکار خروج از این بیماری را اینگونه بیان کرد: در صد و بیست روز با برنامه ریزی جامع می توان این بیماری را ریشه کن کرد. با تهیه اپلیکیشنی که می توان آن را در اختیار مردم قرار داد و تعداد واکسیناسیون را آنلاین مشخص نمود می توان وضعیت کشور و بیماران کرونایی را رصد کرد. باید در کنار واکسن های داخلی به واکسن های وارداتی هم مجوز واردات داده شود. حتی همان شرکت ماست فروشی در کنار شرکت دارویی باید قادر باشد واکسن وارد کند تا اقتصاد رونق بگیرد. تولیدات واکسن داخلی هم باید به گونه ای باشد که ایران بتواند جزو صادر کنندگان واکسن باشد. اینگونه هم جان ملت را نجات داده ایم و هم ارز آوری کرده ایم. اما همه این مراحل نیاز به یک برنامه ریزی درست و دقیق دارد. 

*  دکتر محمدرضا محبوب فر، عضو فعال و پیوسته مجامع علمی بهداشت و سلامت ایران: عملکرد ضعیف دولت پشت پرده فحاشی های وزارت بهداشت و درمان

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت نیز درخصوص اظهارات کیانوش جهانپور مبنی بر پفیوز خطاب کردن منتقدین سیاست های کرونایی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز ایران و خیز پنجم بیماری نتیجه بی مسوولیتی و عملکرد ناصواب وزارت بهداشت و درمان و شخص جهانپور است  که بارها منتقدین وضع موجود را برای مصاحبه و اظهارنظر در رسانه ها و خبرگزاری ها و برنامه های رادیو و تلویزیونی محدود  نموده است. این باند لانه کرده در وزارت بهداشت و درمان اکنون منتقدین وضع موجود را آماج توهین و افترا قرار داده اند تا به نوعی از منجلاب مدیریتی که خود ساخته اند فرار به جلو کنند.

وی تاکید کرد: لازمه کنترل و مهار بیماری کرونا رجعت به دو اصل شایسته سالاری و پاسخگویی در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته به آن و وزارت بهداشت و درمان است. کیانوش جهانپور در پاسخ به انتقادی که درخصوص پولی شدن واکسن رایگان کرونا برای دولت و همچنین مخالفت با تزریق عمومی واکسن ایرانی که سازمان غذا و دارو تحت فشار و زور نسبت به صدور زودهنگام مجوز اضطراری تزریق آن اقدام نموده است، فحاشی می کند. پرسشی که اکنون از سوی افکار عمومی مطرح شده این است که چرا در حالیکه کشورهای همسایه ایران و جهان به دلیل واکسیناسیون عمومی به روال طبیعی بازمی گردند در ایران مردم پس از مطالبه حق قانونی و شهروندی و طبیعی خود مبنی بر دسترسی به واکسن های معتبر ساعت ها در صف های کرونایی قرار می گیرند و تحقیر می شوند؟ چرا کارشناسان حوزه سلامت و متخصصین حوزه تخصصی درمان کرونا پس از اینکه به ماجرای فساد و رانت و مافیای دارو در وزارت بهداشت و درمان می پردازند تحت خطاب جهانپور قرار می گیرند و پفیوز و پررو نامیده می شوند؟

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه در ترکیه واکسیناسیون برای جوانان آغاز شده است و طی یک هفته ۸ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است در حالیکه در ایران گزارش ها حاکی از توقف و بی نظمی و حضور شهروندان سالمند ایرانی در صف های طولانی و شلوغ دریافت نوبت تزریق واکسن است، افزود: کار مدیریت بیماری کرونا و واکسیناسیون کرونا در کشور به جایی رسیده است که مردم کشورمان از پیر و جوان از بی نظمی و فقدان مدیریتی در زمینه ثبت نام، وقت دهی و تزریق واکسن گلایه دارند و به ستوه آمده اند و در حال سفر به کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان و عراق و ترکیه و ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا هستند.