مونا ربیعیان- نگرانی‌ ها درباره شروع موج جدید همه‌ گیری کرونا در ایران ادامه دارد. توقف نزول تعداد مبتلایان کرونا در تهران و روند ثابت و سینوسی بیماری در نتیجه حضور گونه های وحشی تر ویروس کرونا در پایتخت کشور و تعدادی دیگر از شهرهای کشور مانند اصفهان و کرمان و خوزستان به نگرانی ها درخصوص آینده بیماری در کشور افزوده است.

چرایی موج پنجم کرونا

یک عضو فعال و پیوسته مجامع علمی حوزه بهداشت و سلامت ایران در خصوص آخرین تحولات بیماری کرونا و چرایی پیدایش موج پنجم بیماری در کشور، به خبرنگار روزنامه «اقتصاد پویا» گفت: وزارت بهداشت و درمان در حالی از وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور و آغاز پیک پنجم بیماری خبر داده است که بنده در آستانه برگزاری انتخابات و چند روز مانده به روز جمعه ۲۸ خرداد در گفتگو با خبرگزاری دولتی باشگاه خبرنگاران جوان به دلیل احساس خطر درخصوص توقف فرایند نزولی ابتلا به کرونا در تهران و همچنین گسترش وضعیت قرمز در نوار جنوبی و شرقی کشور خبر از وقوع پیک پنجم کرونا با ذکر جزئیات استان ها و شهرهای تغییر یافته به وضعیت قرمز داده بودم اما متاسفانه برخی نهادها و اشخاص معلوم و شناخته شده که مرتبط با وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا هستند پس از انعکاس وسیع این خبر در رسانه ها با فشار بر این خبرگزاری خبر مذکور را از روی خروجی باشگاه خبرنگاران جوان حذف کردند. این در صورتی است که وقتی موج یا پیک جدیدی از بیماری وارد شهر یا کشور می شود دیگر نمی ‌توان پیشگیری اولیه از وقوع کرد بلکه باید به فکر تهیه اکسیژن و دارو و تجهیز بیمارستان ها و قرنطینه در حد حکومت نظامی و انجام بیماریابی فعال بود. اکنون باید به فکر پیک ششم بیماری کرونا در کشور بود زیرا که دیگر فرصتی برای پیشگیری از پیک پنجم بیماری و جلوگیری از ابتلای بیماران و مرگ و میرهای کرونایی نیست.

حذف اخبار واقعی و حقیقی کرونا از زبان کارشناسان غیردولتی

محمدرضا محبوب فر تصریح کرد: حذف اخبار واقعی و حقیقی مرتبط با کرونا از زبان کارشناسان و متخصصین مستقل و غیردولتی حوزه سلامت و بهداشت و درمان از جمله خود بنده در گذشته و طی بیش از یک سالی که از وجود بیماری کرونا در ایران می گذرد مسبوق به سابقه است و برای روزنامه های جهان صنعت، آفتاب یزد، همشهری، جام جم و تعدادی دیگر از خبرگزاری های دولتی بارها اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه درج اخبار حقیقی و واقعی کرونا در رسانه های کشور و اعمال زور و فشار برای حذف این اخبار در رسانه ها توأم با حمله و توهین علیه کارشناسان مستقل و بی اعتبار کردن این اشخاص در فضای جامعه یا رسانه های همسو و فضای مجازی بوده است و جالب اینکه اخبار و مطالب ارائه شده توسط بنده و دیگر کارشناسان غیردولتی در رسانه ها و حذف این اخبار در رسانه ها و تحت فشار قرار دادن خبرنگاران در عدم مصاحبه با کارشناسان و متخصصین مستقل غیردولتی و توهین و افترا زدن به این اشخاص درصورتی بارها تکرار شده است که یا مقامات بهداشت و درمان کشور و یا سازمان بهداشت جهانی در اخبار رسمی به این اخبار پرداخته اند و اظهارات کارشناسان و متخصصین حوزه مرتبط با بیماری کرونا را تأیید نموده اند.

گردش آزاد اطلاعات لازمه مهار کرونا

به گزارش «اقتصاد پویا»، این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت کشورمان در حالی از بایکوت خبری کارشناسان مستقل حوزه کرونا در رسانه های دولتی ایران  خبر می دهد که این روزها موضوعاتی تحت عناوین: «تعارض منافع» و «امضاهای طلایی» در ساختار سلامت کشور بر سر زبان ها افتاده است. محمدرضا محبوب فر در همین رابطه به خبرنگار ما می گوید: مدیریت و کنترل بیماری کرونا در کشور بدون نقد و نظارت موفق نخواهد بود و لازمه موفقیت برنامه های رییس جمهور فعلی و رییس جمهور جدید در مهار بیماری کرونا مبارزه با فساد و ناکارآمدی، مطبوعات و رسانه های آزاد و گردش آزاد اطلاعات در جامعه است. انحصار در اطلاع رسانی وضعیت یک بیماری پاندمی در کشور پذیرفتنی نیست. بیش از یک سال و حدود ۱۸ ماه است که بیماری کرونا در سطح کشور همچنان در موج اول به سر می برد و تاکنون ۵ پیک از این بیماری در کشور مشاهده شده است. اطلاع رسانی درخصوص بیماری و آمار موجود در کشور و همچنین واکسیناسیون گروه های حساس و پرخطر جامعه تاکنون متناقض بوده است و موجب سردرگمی و بی اعتمادی مردم کشورمان درخصوص بیماری و روند درمانی و پیشگیری از آن در جامعه شده است. اعتماد شهروندان ایرانی به شفافیت مقامات بهداشت و درمان در زمینه رسیدگی به پاندمی کرونا در کشور مخدوش شده است و قابل اطمینان بودن اطلاعات رسمی و نحوه کنترل بیماری همه گیر کرونا در ایران را زیر سوال برده است.

وی در ادامه به موضوع تعارض منافع در ساختار سلامت کشور پرداخت و تصریح کرد: برخی مقامات پزشکی و درمان کشور کسانی هستند که در صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی سرمایه‌ گذاری کرده‌ اند. بنابراین طبیعی است که آن‌ ها مجری سیاست های شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی بزرگ باشند. از نظر قانونی چنین موضوعی تعارض منافع محسوب می شود. طبعاً از چنین افرادی نباید انتظار داشت حداقل در موضوع پاندمی کرونا منافع عموم مردم را بر منافع شخصی خودشان مقدم بدارند. دولت فعلی و دولت جدید ایران در حوزه های مختلف نظام سلامت باید دست رانت خواران و امضاهای طلایی در بخشهای مختلف بهداشت، درمان، دارو و تجهیزات پزشکی را کوتاه کند.

جزئیات پیک پنجم بیماری کرونا

این کارشناس حوزه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود به جزئیات پیک پنجم بیماری کرونا با ذکر استان ها و شهرهای آلوده در کشور پرداخت و گفت: خبرهای نگران کننده ای از سطح کشور درخصوص این بیماری به گوش می رسد. آخرین رنگ بندی کرونایی ایران حاکی از گسترش وضعیت قرمز در نوار جنوبی کشور است. استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر با افزایش جدی تعداد بیماران بستری مثبت مواجه هستند. براساس اطلاعات دریافتی از مقامات دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور، افزایش ابتلا و بستری روزانه بیماران کرونا در این چهار استان و همچنین توقف روند کاهشی بیماری در پایتخت باعث نگرانی های جدی درخصوص پیک پنجم کرونا در کشور شده است. مراجعه به بیمارستان ‌ها افزایش یافته است و آمار هفته گذشته در تعداد بیماران سرپایی مثبت افزایش ۱۹ درصدی را نشان می دهد وضعیت قرمز کرونایی در نوار جنوبی کشور و استان های شرقی، جنوب غربی و شمالی همچنان در حال گسترش است. افزایش بیش از ۳ درصدی مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان ها و مراکز درمانی در تهران هم خبر خوبی نیست چراکه موارد ابتلا به بیماری بیتر متوجه جوانان و گونه های وحشی و خطرناک تر ویروس مانند: آفریقایی و برزیلی و هندی بوده است و با توجه به فعالیت و جنب و جوش جوانان و تردد در سطح شهر تهران و سایر استان ها پایتخت می رود که به وضعیت قرمز کرونایی و کانون انتشار بیماری در پیک پنجم در کشور مبدل گردد.

محبوب فر تاکید کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران در استان های قرمز در قرنطینه خانگی هستند که حتما باید شرایط قرنطینه را رعایت کنند. مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می ‌روند اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

وضعیت عجیب واکسیناسیون در کشور

این عضو فعال و پیوسته مجامع علمی حوزه بهداشت و سلامت ایران در ادامه به موضوع واکسیناسیون در کشور پرداخت و گفت: وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور تابع سیاست و اقتصاد سیاسی بوده اند. ظاهر شدن در نقش تبلیغاتی و سخن پراکنی دیگر نمی تواند پاسخ مناسبی برای مطالبات مردمی درخصوص بیماری کرونا و تداوم وضعیت موجود باشد. آنچه این روزها به موضوعی مهم برای زندگی میلیون‌ ها ایرانی تبدیل شده است راستی ‌آزمایی ادعاها درباره واکسن ایرانی است. مردم می پرسند از تزریق واکسنی که به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است می توان مطمئن بود؟ از جمله مشکلات واکسن های غیراستاندارد کرونا در جهان می توان به مسمومیت، حساسیت‌ زایی یا بیماری خودایمنی ماندگار، افزایش سرایت در پی اطمینان کاذب، افزایش شدت بیماری با تحریک نامطلوب ایمنی و کم‌ اثرکردن واکسن های بعدی اشاره کرد؛ عوارضی که درخصوص واکسن های ایرانی ناشناخته هستند و اطلاع دقیقی از آن ها در دسترس نیست.

محبوب فر اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵ میلیون دز واکسن خارجی در کشور تزریق شده است. پس از مدت ها توقف واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تکمیل دز دوم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال از روز گذشته وعده داده شده بود. سخنگویان چندین دانشگاه علوم پزشکی در مراکز استان ها نیز اعلام داشته اند که برای دز دوم واکسن وجود دارد و جای نگرانی نیست. این در حالی است که محموله جدید واکسن علیرغم تاکید بر توزیع آن از اوایل این هفته هنوز به مراکز استان ها نرسیده است. خبری از واکسن نیست و پس از حضور و تجمع و معطلی چندین ساعته، مردم در مراکز واکسیناسیون به در بسته خورده ‌اند و به آن ها گفته شده یا واکسن نیست یا به دلیل ازدحام و شلوغی جمعیت محل را ترک کنند. وضعیت عجیب واکسیناسیون کرونا در حالی از روز شنبه در کشور رقم خورده است که مردم این پرسش را مطرح می کنند که چرا با وجود طرح شعارها درخصوص ورود چندین میلیون واکسن به کشور، واکسیناسیون نوبت دوم و تزریق دز واکسنی که باید هر ساله تکرار شود با تاخیر دوباره و آشفتگی و هرج و مرج رو به رو شده است.

گسترش ویروس کرونا از طریق واکسیناسیون

وی تصریح کرد: نتیجه برخورد شعاری با بیماری کرونا و سلامت مردم از سوی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا توقف ادامه واکسیناسیون در کشور و عمل نکردن به وعده ها و شعارها با وجود واردات واکسن به کشور بوده است. فاصله افتادن بین تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا، اثر بخشی واکسن را کاهش خواهد داد و بی نظمی در ارسال پیامک برای تزریق دز دوم واکسن کرونا نیز به گونه ای بوده است که با آغاز پیک پنجم کرونا در کشور و چرخش گونه های آفریقایی و هندی ویروس در کشور عده زیادی از هموطنان در مراکز واکسیناسیون از روز شنبه گذشته سرگردان شده اند و با پاسخ منفی مسئولین واکسیناسیون در این مراکز مواجه شده اند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت کشورمان ادامه داد: این روزها در کشورهای همسایه ایران و کشورهای جهان با انجام واکسیناسیون سراسری ماسک از چهره ها برداشته شده است یا به زودی این اتفاق خواهد افتاد و لزوم استفاده از ماسک در خارج از منزل حذف شده است. اما این در حالی است که آشفتگی در مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای دریافت واکسن های سالمندان و گروه های حساس و پرخطر جامعه طی هفته جاری باعث نگرانی و ترس از انتشار ویروس در مراکز واکسیناسیون سطح کشور شده است. زنگ خطر افزایش مجدد انفجاری مبتلایان و افزایش فوتی های کرونا در کشور اکنون به صدا درآمده است. دستگاه‌های اجرایی واکسیناسیون زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان در بسیاری از نقاط کشور یک محیط بسته را به عنوان محل واکسیناسیون افراد سالخورده اعلام کرده و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدعی انجام دز دوم واکسیناسیون هستند. ایجاد چنین وضعیتی توأم با ازدحام و شلوغی جمعیت در مراکز واکسیناسیون موجب گسترش کرونا در کشور خواهد شد. چنین ازدحام و شلوغی در ترزیق واکسن سالمندان و از طرفی کمبود مراکز  ترزیق باعث شده که برخی از هموطنان جهت اخذ نوبت از ساعت ۴ صبح به این مراکز مراجعه کنند.

اصرار بر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها توجیه علمی ندارد

محمدرضا محبوب فر با بیان اینکه همزمان با وعده تکمیل دز دوم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال طی روزهای گذشته، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم خبر از واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس و دانش آموزان و اساتید دانشگاه و دانشجویان با واکسن ایرانی در مرداد و شهریور داده اند، تأکید کرد: با انتشار چنین خبری موجی از واکسن گریزی در کشور به راه افتاده است و مردم می پرسند انجام واکسیناسیون عمومی بدون تأییدیه و مجوز سازمان بهداشت جهانی چطور ممکن است؟ و چرا واکسنی که سازمان غذا و دارو تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان تنها مجوز مصرف اضطراری آن را صادر نموده است، به اسم واکسیناسیون عمومی و ایمنی جمعی، برای انجام آزمایشات مرحله سوم بالینی مورد مصرف قرار می گیرد؟ استفاده از واکسن ایرانی برای واکسیناسیون عمومی از این هفته و اصرار بر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها آن هم در شرایطی که روند واکسیناسیون جمعیت حساس و پرخطر جامعه همچنان متوقف است و روند واکسیناسیون جمعی در کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، در مهرماه قابل فهم و درک نیست. 

فرصت تهیه واکسن از سبد کوواکس از دست رفت

و اما پرداخت هزینه خرید ۱۶ میلیون دز واکسن کوواکس از منابع ارزی ایران در عراق، دیگر خبری بوده است که توسط وزارت نیرو منتشر شده است. عضو فعال و پیوسته مجامع علمی حوزه بهداشت و سلامت ایران در همین رابطه اظهار داشت: عنوان شده از منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق روز گذشته مبلغ ۱۱۵ میلیون فرانک سوئیس به حساب بانک سوئیسی برای دریافت ۱۶ میلیون دز واکسن کوواکس واریز شده است. این در حالی است که طی ۸ ماه گذشته، جمهوری اسلامی ایران فرصت سازمان بهداشت جهانی و کوواکس درخصوص پیش خرید واکسن های آمریکایی و انگلیسی را برای همیشه از دست داد و از سبد جهانی کوواکس برای همیشه محروم و حذف شده است.