مذاکرات وین در قالب نشست کمیسیون مشترک برجام به ‌منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌شده در دور ششم مذاکرات، با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا در گرند هتل وین برگزار ‌شد. پس از پایان این نشست هیات‌ها برای مشورت های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند.

مونا رمضانپور/ مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره در گفت‌وگوهای وین، لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای بازگشت آن کشور به برجام و همچنین گام‌های ایران برای بازگشت کامل به تعهداتش در برجام بوده که در چند دور مذاکرات، در کارگروه‌های مربوطه از لحاظ فنی بررسی شده‌ است.

با قاچاق نفت اقتصاد رونق نمی گیرد

حمید آصفی؛ کارشناس مسائل بین الملل درخصوص وابستگی ایران به مبادلات بین المللی به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد درون زا و بیرون زااست یعنی اینکه از درون مواد خام فروش بیرون می کشیم مانند  نفت مشتقات نفتی گاز پتروشیمی و مواد معدنی که منبعی برای درآمد زایی در کشور شده است و همین مواد خام را به بیرون از کشور به فروش می رسانیم بنابراین بیرون زا هستیم.

وی در ادامه اظهارداشت : دوره ای که تحریم ها علیه ایران اعمال شد نشان داد که بدون ارتباط با جهان اقتصاد ایران فلج خواهد شد شاید با قاچاق درآمدزایی کنیم اما همانطور که از قدیم گفتند قاچاق مانند مال دزدی است مال دزدی هم مفت خریداری می شود به طور مثال اگر نفت در جهان ۶۰ دلار بود ما ۴۰ دلار میفروختیم تازه با خطراتی که داشته بعد از آن پول این فروش نفت هم چمدانی دریافت می شود چرا که به دلیل تحریم ها و عدم تصویب اف ای تی اف ما نمی توانیم مبادلات بانکی داشته باشیم. اگر بخواهیم مبادلات بین المللی به صورت عادی داشته باشیم باید اف ای تی اف را تصویب کنیم و همچنین تحریم ها علیه ایران برداشته شود در غیر این صورت وضعیت اقتصادی همین وضعیت بخور و نمیر امروزی خواهد بود.

اقتصاد ایران در کمای تحریم ها

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه از دوره احمدی نژاد یک مثال زد: در زمان احمدی نژاد تحریم ها را بی اثر م یدانستند اما به مرور با نام نرمش قهرمانان به مذاکرات پرداختند درنهایت در دوره روحانی برجام امضا شد و اقتصاد کشور رونق گرفت اما با روی کارآمدن ترامپ و عدم تصویب اف ای تی اف دوباره اقتصاد ایران به کما رفت درحال حاضر هم امریکا به نفت ما نیازی ندارد اما به دلیل اینکه بر روی منطقه مسلط شود پای میز مذاکره می آید.

وی در ادامه افزود: ایران اگر میخواهد اقتصاد موفقی داشته باشد باید درست از بلندپروازی بردارد و درزمان تحریم ها چین هم نمی تواند تحریم ها دور بزند با توجه به اینکه در کشور چیم ما حدود ۲۰ میلیارد دلار پول نفت داریم که به دلیل اف ای تی اف و تحریم نمی توانیم این پول ها را دریافت کنیم در مقابل فقط می توانیم جنس چینی وارد کنیم .

حمید آصفی در ادامه افزود: تا ۱۵ سال آینده سوخت های فسیلی دیگر به هیچ کاری نمی آید بنابراین این مبادلات است که باعث می شود اقتصاد کشورها رشد داشته باشند زمانی کالای ایرانی در عربستان شهرت بسیاری داشت و همین که نام ایران بر روی کالایی بود مشتریان سرازیر می شدند اما امروز ایران حتی نمی تواند کالای اساسی خود را تولید کند چرا که در آن زمان تبادلات بین المللی باعث می شد تا کارخانه های تولیدی رونق داشته باشد و این رونق باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در کشور بود اما امروزه سرمایه گذاری وارد کشور نمی شود نیازی نیست که ما نوکر کشورهای دیگر شویم به گفته آقایان همین که تبادل داشته باشیم برای ما می تواند موفقیت ایجاد کند.

خودکشی روزانه ۱۷ نفر در کشور به دلیل فقر

وی در پایان وضعیت وخیم اقتصادی را اینگونه مطرح کرد: در حال حاضر به دلیل فقر روزانه در ایران ۱۷ نفر خودکشی می کنند در صورتی که اگر تبادل باشد و رفاه نسبی در اجتماع برقرار شود این آمار کاهش پیدا می کند در زمان احمدی نژاد ۶ میلیون کار ایجاد شد که بعدها متوجه این شدند که این ۶ میلیون پارکبارن و نگهبانان هستند این شغل ها نمی تواند راهکار باشد باید تبادل با بین المللی ایجاد شود تا مشکلات اقتصادی برطرف گردد. در حایت هم باید بگویم در حال حاضر ۳۸ میلیون حاشیه نشین داریم چطور در عرض ۴ سال این افراد را خانه دار می شوند مگر اقتصاد ایران پویا شده است تا تبادل نباشد اقتصادی وجود ندارد.