از سال ۱۳۷۵ که دیوان عدالت اداری با صدور دادنامه‌ی ۱۷۹ به قانونی بودن قراردادهای موقت در کارهای مستمر رای داد، قانون کار و مفاد حمایتی این قانون هم بی‌اثر شد. امنیت شغلی درست از همان زمان بر باد رفت و مهر سکوت از همان زمان بر لبان کارگران زده شد.

مونا ربیعیان/ نزدیک به ۲۵ سال است که به لطف حکم دیوان عدالت اداری و صدور دادنامه‌ی ۱۷۹، قراردادهای موقت رونق گرفته‌اند و دیگری خبری از اشتغال‌های رسمی نیست. به گفته‌ی مسئولان بیش از ۹۵ درصد از کارگران امروز قرارداد موقت هستند. در چنین شرایطی کارفرما به راحتی می‌تواند کارگر را اخراج کند؛ تنها کافی‌ست صدایی از او درآید تا فردای آن روز دیگر اجازه‌ی ورود به کارگاه را نداشته باشند.

امروز ارتش ذخیره‌ی کار در کنار همین قرارداد موقت‌ها سبب افزایش بی‌ثبات کاری شده‌اند و کارفرما به راحتی می‌تواند کارگران را بعد از چند ماه کار کردن؛ اخراج و کارگری دیگر را در زمانی بسیار کوتاه جایگزین کند؛ کارگری که احتمالا صدا ندارد یا مطمئن است که نمی‌تواد اعتراض کند.

از کارگر حمایت می شود

احمد کرمی، دبیر جامعه اسلامی کارگری کشور درخصوص بحران های کارگران و حمایت از این قشر به خبرنگار ما گفت: حمایت از این قشر می شود اما در چارچوب قانون و مقررات چرا که مشکلات عمده امروزه در بخش کارفرمایان است که باعث می شود معضلات و مشکلاتش گریبانگیر کارگران شود.

وی در ادامه اظهارداشت: تا وقتی که بخش های مرتبط با کارگاه های تولیدی در نوسان است و کارفرما تحت فشارهای زیاد اقتصادی قرار می گیرد و مجبور می شود تا کارگر را نیز تحت فشار قررا دهد گذشته از این موارد مجموعه قانون کار به گونه ای تصویب شده است که وضعیت کار کارگران در مقابل کارفرما مشخص نشده است.

کارگر و کارفرما در شرایط خوبی نیستند

دبیر جامعه اسلامی کارگری در ادامه از قراردادهای سفید گفت: وقتی کارگر با مشکلات روبرو است حاضر می شود تا قرارداد سفید امضا کند بلکه نانی سر سفره خانواده ببرد و برای درآمدهای روزمره ای حاضر به چنین کاری می شود. امروزه با این قراردادهای سفید امضا و جریانات به وجود امده با مشکل رو به رو هستم

وی در ادامه افزود: در این میان هم کارفرما و هم کارگر دچار بی برنامگی از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین سایر وزارتخانه های مربوطه هستند چرا که کارفرما و کارگر یک پکیج می باشند که با یکدیگر کامل می شود.

احمد کرمی در ادامه از عدم حمایت از کارگاه های تولید گفت: برای اینکه کارفرما در مضیغه نباشد پیشنهاد شد تا وام بدون بهره به آنها داده شود تا از رقبای خود عقب نیوفتند اما این اتفاق رخ نداد و کارفرما تحت فشارهای اقتصادی قرار گرفته تا وقتی که مشکل کارفرما حل نشود و مشکلات روز به روز بیشتر هم خواهد شد

دبیر جامعه اسلامی کارگری از رییسی درخواست کرد که: انشالله دولت سیزدهم ساختار وزرای خود را به گونه ای شکل بگیرد که صرفا افراد سیاسی سرکار نباشند و یک وزیر دلسوز که قتواند از حق و حقوق کارگران حفاظت کند.