دهه ۹۰، دهه سوخت شده ایران است و ما این دهه را از دست دادیم؛ میانگین سرانه قدرت خرید ایرانیان ۴۰ درصد کاهش یافت. اگر قرار باشد از این دست آمارها ردیف کنیم بهانه ناامیدی می‌دهیم اما باور داریم فرصتی که در بحران‌ها برای جراحی و اصلاحات ساختاری اقتصاد وجود دارد در شرایط عادی وجود ندارد. همین باور است که کماکان ما را سرپا نگه داشته است.

مونا ربیعیان/ ترمز اصلی توسعه اقتصادی، تعارضات منافع است نه جهل دانشی سیاست گذار. ترمز را باید از طریق مطالبه گری اجتماعی و طیف‌های فعال در عرصه‌های اجتماعی قطع کنیم. از این رو مخاطب طرح «بنای ایران» در وهله اول عموم مردم است.

وین بی نتیجه می ماند

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی درخصوص وضعیت اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به خبرنگار ما گفت: مذاکرات وین به هیچ نتیجه ای نخواهد دسید چرا که راهکار نجات اقتصادی مذاکرات وین نیست و این راهی بود که خلاف اسلام ترسیم شده و در دولت روحانی به اجرایی در آمد در صورتی که راهکار نجات اقتصادی پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است که کشورهای پیشرفت در حال اجرایی آن هستند و به همین دلیل پله های پیشرفت را طی کرده اند.

وی در ادامه اقتصاد مقاومتی را اینگونه معنا کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی به بلوغ رساندن اقتصاد در شرایطی که هر تکانه های بیرونی درونی نتواند از بازدارنده حرکت باشدند یک اقتصاد درونگرا و بیرون گرا باشد اقتصاد مقاومتی به معنای قطع ارتباط با دنیا نیست بلکه می تواند مبادله کالا به کالا داشته باشیم چرا که هر کشوری باید با دیگر کشورها رابطه داشته باشد.

اف ای تی اف استعمار کشورها است

این کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه لوایح اف ای تی اف در دولت سیزدهم تایید خواهد شد نیز اظهارداشت: اف ای تی اف جعلی است و نشان از استعمار دارد و هیچ اجباری در تایید یا رد آن نیست اف ای تی اف برای این است که غرب برای ما تعیین کند تا با چه کشورهایی مبادله کنیم و با چه کشورهای مبادله نکنیم در صورتی که مبادله باید باهمه کشورها صورت گیرد و تعیین نباید شود و قرار نیست که شناسنامه ایران در دست غربی ها باشد.

وی برای جلوگیری از فساد رد قوه مجریه مثالی زد و اظهارداشت: وقتی بارندگی می شود در مناطق بالا دست سیل راه میوفتد در صورتی که اگر در همان مناطق بالا دست سیل بندها تعریف شده باشد دیگر سیل ویرانی به همراه نخواهد داشت مبارزه با فساد هم همینطور است این پرونده هایی که در قوه قضاییه وجود دارد نشان از ناکارآمدی یک دولت فساد و رانتخوار است بنابراین قوه قضاییه به این پرونده ها رسیدگی کرده و در حال حاضر هم به قوه مجریه آمده است تا از همان منطقه بالا جلو فساد را با افراد صالح بگیرد.

دو هزار کارخانه تولیدی بازگشایی شد

عبدالمجید شیخی درادامه درباره کارخانه های تولیدی که تعطیل شده بودند نیز گفت: قوه قضاییه در زمان رییسی ۲۰۰۰ هزار کارخانه را بازگشایی کرد در صورتی که این کارخانه ها از سوی برخی قاصبانه گرفته شده بود بعد به سراغ واردات رفت و مشوق هایی برای واردات تعیین کرد و در نهایت نهاده های دامی را تامین ساخت رد صورتی که یان کارهای قوه مجریه بوده و قوه قضاییه در آن دخالت کرد تا مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه درباره تقویت تولید در دولت سیزدهم گفت: تقویت تولید در زمینه سوخته ای که دولت های قبل برجای گذاشته اند سخت و دشوار است و رونق تولید با سرمایه گذاری دوباره رشد خواهد داشت. برای تامین سرمایه گذاری باید فرارهای مالیاتی را دنبال کرد و به دنبال سرمایه های در بنگاه های تولید بود با توجه به توسعه سرمایه گذاریمی تواند کمک بزرگی به تولید کرد.

خلق اعتبارهای بی پشتوانه به معنای دست در جیب ملت کردن است

این کارشناس اقتصادی در ادامه باین کرد: هجم نقدینگی که دولت ایجاد کرد را می توان به مسیر تولید باز گرداند و توسعه تولیدی داشته باشیم  از طرفی مقابل خلق های اعتباری که بانک مرکزی می دهد که به  نوعی دزدی از جیب ملت است را هم جلوگیری کرد خلق اعتبار مانند چاپ بی پشتوانه پول است با یان تفاوت که چاپ بی پستوانه امضای دولت را دارد اما خلق اعتبار هیچ امضایی ندارد و حتی کسی هم پاسخگونیست.

عبدالمجید شیخی رد پایان بیان کرد: قتصاد مقاومتی راهبرد اقتصاد اسلامی است و برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی نیاز است که اقتصاد اسلامی را رونق دهیم و این امر با وجود تولید امکان پذیر خواهد بود و اقتصاد باید کشاورزی روستایی و صنعتی محور را امکان پذیر کند تا برخی از مشکلات برطرف شود