سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح روز (جمعه - ۲۸ خرداد) با دستور وزیر کشور به استانداران و فرمانداران در سراسر کشور آغاز شد.

بر اساس این گزارش، حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، آرا مردم را در سراسر کشور اخذ می‌کنند.

تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رأی دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقایان و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند.

به گفته یک عضو حقوقدان شورای نگهبان، در انتخابات روز (۲۸ خرداد) ۲۵۰ هزار ناظر شورای نگهبان نیز بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.

بر اساس اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور، همه شعب اخذ رأی انتخابات در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا آماده اخذ رأی از هموطنان هستند.

همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رأی دادن، ضروری است و رأی دهندگان هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.

در خارج از مرزهای ایران نیز، نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در ۱۳۳ کشور، آرا ایرانیان مقیم را از طرق ۲۳۴ صندوق رأی اخذ خواهند کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار نخواهد شد.

خاتمی در جمع خبرنگاران: از ملت ایران ممنونم

 رئیس دولت اصلاحات گفت: من از ملت ایران ممنونم.

سید محمد خاتمی پس از انداختن رأی خود در صندوق در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که پیامی برای مردم ایران دارید، گفت: من از ملت ایران ممنونم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نتیجه را چگونه پیشبینی می کنید، گفت: من اهل پیشبینی نیستم.

آیت‌الله جنتی در جمع خبرنگاران: تا وقتی مردم در صحنه هستند، هیچ ضرری به این کشور وارد نخواهد شد

دبیر شورای نگهبان گفت: تا وقتی مردم در صحنه هستند، هیچ ضرری به این کشور وارد نخواهد شد؛ اجر این حضور را خداوند متعال خواهد داد.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه شرکت در انتخابات به عنوان یک وظیفه ملی، اخلاقی است، گفت: مشارکت از همه وجه‌ها دارای اهمیت بسیاری است. امیدوارم که همه مردم حضور در صحنه داشته باشند.

دبیر شورای نگهبان افزود: این نظام، نظام اسلامی و مردمی است و انقلاب با پایه اجتماع و مردم  شروع شد و ادامه پیدا کرد و پیروز هم شد و تا آخر هم ادامه پیدا خواهد کرد به همین دلیل حضور مردم موثر است.

وی تأکید کرد: دشمن هم هیچ غلطی نتوانست بکند و نخواهد کرد. تا مردم در صحنه هستند نه آمریکا نه انگلیس و نه اروپا و نه هیچکس دیگر نمی‌تواند برای مردم ما نقشه بریزد و توطئه کند. خداوند به این مردم خیر دهد واقعاً قدردانی و تشکر از این مردم وظیفه من و امثال من است.

جنتی اظهار کرد: بنده به سهم خودم تشکر و هم دعا می‌کنم و می‌خواهم که خدایا این مردم در راه دین، اسلام و تبعیت از امام امام بزرگوارمان به عنوان نماینده این نظام حضور داشتند و در صحنه حضور پیدا کردند و هر کجا دعوتشان می‌کردند و فراخوانده شدند شرکت کردند.

وی اضافه کرد: مردم ما مردمی قدردان متدین و انقلابی هستند که خداوند به مردم خیر دهد. تا این مردم در صحنه هستند هیچ دشمنی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند یک عده بیرون نشستند و نقشه‌هایی می کشند که چنین و چنان کنیم و به خیال خود می‌خواهند توطئه‌های خود را اجرا کنند اما مردم ما  روشن‌بین، مسلمان ولایی هستند و تا زمانی که مردم این ولایت فقیه و نظام و اسلام را قبول دارند هیچ ضرری به این مملکت نخواهد خورد و انشاالله خداوند به مردم خیر دهد مردم خیلی کارها کردند.

دبیر شورای نگهبان بیان کرد: مردم جوانان خود را دادند و در جنگ محرومیت‌ها بودند و در همه صحنه‌ها حضور پیدا کردند خدا خیرشان انشالله از اجر دنیا و آخرت برخوردار باشند.

متکی در جمع خبرنگاران: انتخابات حقی است که امام آن را به ملت برگرداند

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب با بیان اینکه انتخابات حقی است که امام آن را به ملت برگرداند، افزود: شرکت در انتخابات یعنی ادای دین ملی.

منوچهر متکی که برای انداختن رای خود در مسجد لرزاده حاضر شده، در جمع خبرنگاران، گفت: انتخابات مظهر مردم سالاری و فرصتی است که مردم افراد مطلوب خود برگزینند.

وی افزود: مردم می بایست به افرادی که عملکردشان مطلوب است رای بدهند. انتخابات که یادگار مبارزات امام است،بهترین فرصت برای تجدید نظر خواهی است.

متکی با بیان اینکه انتخابات حقی است که امام آن را به ملت برگرداند، افزود:  شرکت در انتخابات یعنی ادای دین ملی.

وزیر خارجه اسبق ایران، افزود: مردم در ۴۲ سال گذشته علی رغم اینکه از مسئولان ناراحت بودند و برخی از آنها را صادق نمی دانند برای تعیین سرنوشت خود تصمیم گیری کنند. اینگونه ریل‌گذاری غلط به ریل گذاری درست تبدیل می شود.

قالیباف: مدیریت جهادی می‌تواند ثبات اقتصادی را به کشور بازگرداند

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأی خود در انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در صندوق آرای مستقر در مسجد ابوذر انداخت.

وی در جمع خبرنگاران گفت: دولت آینده با همکاری دو قوه دیگر باید به گونه‌ای تلاش کند که رضایت مردم با اولویت حل مشکلات اقتصادی تأمین شود.

لاریجانی: انتخابات یک سرمایه ملی است

علی لاریجانی صبح امروز با حضور در استانداری مازندران رأی خود را به صندوق انداخت و پس از آن در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات باید محقق شود، درباره عملکرد دولت‌ها و حکومت گفت: مسئله خدمات دولت‌ها بی تأثیر نیست و بخش‌های مختلف می‌توانند در مشارکت تأثیر داشته باشند از این رو رسانه‌ها می‌توانند نقش ایجابی در گفتن حقایق و نگاه مثبت و سازنده داشته باشند.

وی افزود: امیدوارم حضور مردم خوب باشد زیرا در حل مشکلات تأثیرگذار است و معنای مهم انتخابات مشارکت سیاسی است و عدالت در صحنه سیاسی بهتر محقق می‌شود.

لاریجانی درباره قهر برخی افراد و شخصیت‌های سیاسی گفت: قهر کردن راه حل مناسبی نیست زیرا مسئله مربوط به درون و خودمان است و نباید قهر کرد.