طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، بیماری ناشی از کرونا تاکنون نزدیک به ۸۰هزار ایرانی را به کام مرگ فرو برده است و روند گسترش آن با فراز و فرودهای فریبنده و فرسایشی ادامه دارد. از اواسط فروردین۱۴۰۰ که زنگ خطر آغاز پیک چهارم کرونا به‌صدا درآمد تا امروز که نزدیک به ۲‌ماه از آن گذشته است، اغلب شهرهای کشور و به‌خصوص پایتخت، شرایط سختی را تجربه می‌کنند و علاوه بر اینکه روزانه حدود ۲۰۰نفر به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند هم‌اکنون نزدیک به ۵۰۰۰نفر بیمار مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش مراقبت‌های ویژه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. طی ۱۶‌ماه گذشته کرونا علاوه بر آنکه‌ ساز زندگی شهروندان سراسر کشور را ناکوک ساخته است با تحمیل تعطیلی کسب‌وکارها و ایجاد تغییرات وسیع در سبک زندگی روزمره مردم، مشکلات متعددی را برای جامعه رقم زده است.

مونا ربیعیان/ درحالی‌که عوارض ناشی از زندگی با کووید-۱۹ اغلب کشورهای جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است اما در کشور ما با تحریم، قطع ارتباط بانکی کشور با جهان و مشقت‌های تجار و بازرگانان در واردات و صادرات، چکمه‌هایش را بسیار محکم‌تر بر گلوی اقتصاد شهرها، معیشت و سلامت مردم می‌فشارد.

این درحالی است که این بیماری در ستادهای انتخاباتی انتقال پیدا می کند و باعث ایجاد موج پنجم خواهد شد اما در این شرایط بازهم ستادهای انتخاباتی برنامه های خود را ادامه می دهند و توجهی به هشدارها و این بیماری ندارند و این عادی انگاری ها باعث می شود تا جان بیشتر عزیزان توسط این بیماری گرفته شود و عزیزان بیشتری به خاطر این ستادهای انتخاباتی داغدار شوند

ستادهای انتخاباتی منبع انتقال ویروس کرونا

محمدعلی باقری، کارشناس حوزه سلامت درباره ستادهای انتخاباتی و تخلفات آنها در زمان کرونا به خبرنگار ما گفت: در ستادهای انتخاباتی برخلاف گفته های ستاد علمی کرونا برنامه هایی برگزار می شود در تهران ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری اما در شهرستان های کوچک و شهرهای قبیله ای ستادهای انتخاباتی برای اینکه شخصی از قبیله رای بیاورد شروع به فعالیت هایی بدون رعایت پرتکل های بهداشتی انجام داده اند.

وی در ادامه اظهارداشت: این شهرهای قبیله ای مانند لرستان، خوزستان و … برای چشم رو هم چشمی هم شده شام و ناهارهایی در ستادهای انتخاباتی خود به مردم می دهند و مردم هم به عادی انگاری عادت کرده اند و این باعث شده تا ستادهای انتخاباتی در این شهرها به منبع انتقال کرونا تبدیل شود.

پیک پنجم در شهرهای قبیله ای آغاز شده است

این کارشناس حوزه سلامت درباره اینکه پیک پنجم در کشور ما از هفته آینده آغاز می شود گفت: پیک پنجم در این شهرهای آغاز شده است اما چون انتخابات شورای شهر برای این شهرها از اهمیت بالایی بهره مند است و حتی اگر پزشکی هم در آن استان ها کاندید شده باشد هم در ستادهای انتخاباتیش پرتکل های بهداشتی رعایت نمی شود پیک پنجم در حال رخ دادن است اما تا خودش را نشان ندهد هیچ واکنشی از ستاد علمی کرونا دیده نمی شود.

وی در ادامه درباره عملکرد ستاد علمی کرونا در زمان انتخابات بیان کرد:ستاد کرونا باید در این انتخابات مقابل این برنامه های ستادهای انتخاباتی داشته باشد اما به ظاهر فقط به ابلاغیه و اخطار اکتفا کرده است در شهرهای جنوبی مردم به این ابلاغیه ها توجهی نمی کنند در حال حاضر هم این شهرها وضعیت قرمز داشتند با این اوصاف پیک پنجم غیر قابل کنترل خواهد شد چرا که هیچ برنامه ای برای تخلفات ستادهای انتخاباتی شورای شهرهای کوچک وجود ندارد.

محمدعلی باقری درپایان بیان کرد: هشدارها دیگر برای مردم عادی شده است و باید از همین حالا به فکر پیک پنجم بود وگرنه که پیک پنجم خیلی از عزیزانمان را خواهد گرفت و خیلی از خانواده ها را عزادار خواهد کرد.