گرانی پی در پی برخی کالاهای اساسی، واکنش رئیس جمهور را به دنبال داشت و حالا باید دید که آیا این قطار گرانی متوقف می‌شود یا خیر.

شیما رمضانپور/ چند روز گذشته حسن روحانی با تاکید بر مصوبه دولت برای کنترل و جدیت در عدم افزایش قیمت‌ها، گفت که دولت صریحا تاکید و اعلام کرده افزایش قیمت کالاها بویژه اقلام ضروری مردم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است با جدیت و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط (اصناف و تولید گنندگان) نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آنها اقدام کند و مانع از فشار مضاعف به زندگی و معیشت مردم در شرایط کنونی اقتصادی شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که با وجود گذشت سه ماه از آغاز سال ۱۴۰۰، قیمت مرغ، روغن و شکر به طور قانونی و نان در برخی مناطق بدون مجوز ستاد تنظیم بازار گران شده است. البته در مورد مرغ، با وجود اینکه در فروردین امسال مجوز افزایش ۴۵۰۰ تومانی این محصول صادر شد و قیمت مصوب آن به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، در روزهای اخیر دوباره شاهد گران شدن این محصول بودیم؛ تا جایی که قیمت هر کیلو مرغ به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است اما وزارت کشاورزی به عنوان متولی این حوزه مشکلات بازار مرغ را گردن نمی‌گیرد. وزارت صمت هم با این عنوان که وظیفه تامین و عرضه مرغ از این وزارتخانه گرفته شده، تاکید دارد مسوولیتی از این بابت ندارد.

مردم به دنبال جایگزینی مرغ و گوشت

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی درخصوص اینکه مردم دیگر گوشت نمی خورند به خبرنگار ما گفت: اینکه مردم ایران با گوشت غذاهای متنوعی را درست می کنند اما اینکه گوشت نخورند و به جای ان حبوبات استفاده کنند هم راهکاری است برای اینکه مردم حداقل پروتئین لازم را به دست آورند از طرفی مردم دیگر حتی نمی توانند مرغ مصرف کنند مرغ به تازگی دوباره به ۴۵ هزارتومان رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: مشکل کشور ما تورم سرسام آوری است که وجود دارد میزان تورم ۶۰ درصد بیشتر از حقوق و مزایای کارمندان است و هیچ یک از نامزدها به این موضوع توجهی ندارند.

اتوبوس مترو برای اقشار متوسط هم گران است

پدر مددکاری اجتماعی در ادامه اظهار داشت: هیچ جای دنیا قیمت اتوبوس و مترو را افزایش نمی دهند به دلیل اینکه این اتوبوس و مترو وسایلی هستند که اقشار متوسط از آن استفاده می کنند بنابراین افزایش قیمت نخواهد داشت اما در ایران بعلاوه مالیاتی که از تمامی اقشار حتی اقشار ضعیف گرفته می شود حقوق ها را ۲۰ درصد افزایش می دهند و از ان طرف حدود ۳۰ درصد بلیت اتوبوس و مترو را افزایش می دهند تا اقشار متوسط دیگر حتی نتوانند از ان استفاده کنند کاری که در هیچ کجای دنیا انجام نمی شود.

وی در ادامه افزود: مردم نان خالی هم می خوردند که آن هم حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد و نان را هم از سفره های مردم حذف کردند و بعداز این موضوع اعلام شد که برنج ایرانی کیلویی ۴۸ تومان و به همان نسبت برنج خارجی نیز افزایش پیدا کرده است بنابراین مردم نه برنج نه نان دیگر نمی توانند مصرف کنند.

مصطفی اقلیما در ادمه اظهار داشت: حتی درمان را نیز گران کردند مردم مریض شوند هم با این تعرفه ها ترجیح می دهند که دکتر هم نروند.

راه حل های ۴۰ ساله پاسخگو نیست

وی در ادامه افزود: قیمت کالای اساسی مردم  به دلار افزایش پیدا می کند اما درستمزدی که دریافت می کنند به ریال است و این نشان دهنده راه اشتباهی است که مسوولین ۴۰ سال است دارند ادامه می دهند راه حل های ۴۰ ساله امروزه جوابگوی نیازهای مردم نیستند مردم امروز نیاز به امنیت دارند امنیت شغلی؛ اجتماعی و…