وضعیت برق صنایع روز به روز در حال بدتر شدن است. دولت پول زیادی برای دادن انشعاب گرفته و پول زیادی هم برای مصرف برق می‌گیرد. جگر صنعت زیر دندان وزارت نیرو است، همیشه اولین مشتری که پول برق یا گاز را پرداخت می‌کند صنعت است اما متاسفانه اولین قربانی هم صنایع هستند.

مونا رمضانپور/ طبق ماده ۴ و ۵ قانون حمایت از تولید، هر موقع قرار بر تصمیمی در مورد صنعت باشد باید با این بخش هماهنگ شود. متاسفانه وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی اقدام به قطع برق بیشتر واحدهای صنعتی کرده است. بعضی از این صنایع مانند آلومینیوم، شیشه و فولاد مواد مذاب یا مایع در سیستم خود دارند یا مواد غذایی دارند که قطعی برق خسارات جبران ناپذیر به آنها وارد می‌کند.

در دوران پیک تابستان برق و در دوران پیک زمستان گاز قطع می‌شود، این یک زخم کهنه و عمیق است که هر روزه هم بدتر می‌شود. بعضی از واحدها ممکن است ۵ یا ۶ ساعت و بعضی دیگر ۱ تا ۲ ساعت قطعی برق داشته باشند اما به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ساعت قطعی دارند. البته این موضوع روزانه نیست یعنی ممکن است چند روز قطعی نداشته باشند اما پس از آن برق قطع شود.

کارخانه های شهرک های صنعتی جای ۲ ساعت ۴ ساعت برق ندارند

جمشید عدالتیان،کارشناس اقتصادی و یکی از کارآفرینان درخصوص قطعی برق شهرک های صنعتی به خبرنگار ما گفت: برق کارخانه ها به جای اینکه روزی ۲ ساعت قطع شود روی ۴ ساعت قطع می شود که برق منازل مسکونی را قطع نکنند اما نمی دانند که چه بلایی سر تولید کنندگان مواد غذایی می آورند.

وی در ادامه افزود: تولید کننده این ۴ ساعت باید چه کاری انجام دهد اوج تولید در ظهر است که برق شهرک های صنعتی از ساعت ۱ تا ۵ بعدازظهر قطع می شود این ها تولیدکنندگان کوچک را نابود می کند تولید کننده نمی تواند برای کارخانه خود ژانراتور تهیه کند  از طرفی برق تولیدکننده مواد اولیه هم قطع می شود و مواد اولیه هم به تولیدکنندگان مواد غذایی نمی رسد به دلیل اینکه کل زنجیره تامین به یکدیگر وصل است و این اتصال با قطعی برق برهم می خورد.

تحریم و کرونا از یک سو بانکها از سوی دیگر

این کارشناس اقتصادی در ادامه از کرونا و نکات بهداشتی در کارخانه ها گقت: پرسنکل شهرک های صنعتی هر هفته تست کرونا می دهند اما واکسنی برای این پرسنل وجود ندارد که بزنند مشکل تولید کننده یکی دوتا نیست که به آن توجه نشود بعد جیره بندی آب وبرق که دیگر باعث شده تا تولیدی ها به فکر تعطیلی باشند.

این کارآفرین در ادامه از بانک ها نیز گله مند بود و اظهار داشت: بانک ها سر قسط که می شود شب و بی وقت پیامک می زنند که قسط را پرداخت نکرده اید وقتی کارخانه در اوج ساعت کاری خود کار نمی کند چطور قسط پرداخت شود کسی هم پاسخگو این نابسامانی ها نیست چرا که اصلا گویی مسولی وجود ندارد.

کمر تولید کننده شکست شد

وی از تغییر شیفت کارخانه های تولیدی گفت: شفیت تولیدی کارخانه ها را اگر تغییر دهیم هم کارگر پول دوبرابر می خواهد چرا که شیفت شب برای کار حقوق دوبرابر دارد کارخانه های تولیدی مواد غذایی از این بی برنامگی به سطوح آمده اند و اعتراضشان به هیچ جایی نمی رسد اگر قسط دارید تولید کنندگان کوچک را نابود کنید بگوید اینکه یک روز برق نیست یک روز آب یک روز کرونا یک روز تحریم که نشد کار.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارداشت: کارگاه های صنایع غذایی تاکنون توانستند تحریم ها را دور بزنند ومواد اولیه تامین کنند اما با قطعی برق هیچ کاری پیش نمی رود وزیر نیروی به جای عذرخواهی استعفا دهد عذرخواهی دردی را دوانمی کند از تولید کنندگان.

۵۰ سال هشدار بی آبی بدون برنامه ریزی

وی در ادامه افزود: دیلی قطعی برق از سوی وزارت نیور باران نبارید ارز دیجیتال باعث شده این ها دلیل نیست ۵۰ سال است هشدار بی آبی و کم آبی می دهید پس چرا در این مدت کاری انجام نشده فقط هشدار داده شده است چطور در ونزوئلا و عراق ایران می تواند نیروگاه برقی بزند اما در کشور خودمان نمی تواند واقعا تولیدکننده باید تاوان بی برنامگی مسوولین را بدهد به جای این هشدار های هر سال برنامه ریزی کنید.