اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم روز گذشته به‌صورت زنده روانه آنتن شد؛ فارغ از عملکرد نامزدها در این رویارویی اقتصادی، تلویزیون در مقام میزبان چه عملکردی داشت؟

مونا رمضانپور/ «تهدید و فرصت» هر چند دوگانه‌ای کلیشه شده، برای بررسی یک سوژه محسوب می‌شود اما در مواجهه با تجربه برگزاری «مناظره» و برای تبیین اهمیت آن، گریزی از توجه دادن به فرصت‌ها و تهدیدهای این قالب برنامه‌سازی نیست؛ قالبی که از یک سو فرصتی برای تضمین شور و حال برگزاری انتخابات و روشنگری اذهان مخاطبان برای رقم زدن انتخابی آگاهانه است و از سوی دیگر تهدیدی بالقوه برای به انحراف کشاندن جریان سالم برگزاری یک انتخابات رقابتی و به تبع آن انتخاب مسئولانه، محسوب می‌شود.

به همین دلیل هم در میان برنامه‌های متنوع تدارک دیده شده برای نامزدهای حاضر در میدان رقابت انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در کنداکتور شبکه‌های مختلف تلویزیون، از همان ابتدا مشخص بود که مهمترین و حساس‌ترین برنامه، هم برای نامزدها و طرفداران‌شان، هم برای مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی، همین «مناظره» خواهد بود.

برنامه «مناظره ۱۴۰۰» فارغ از محتوای نه چندان گرم آن، که متأثر از کیفیت حضور نامزدهای مختلف و مواجهه آن‌ها با موضوع «اقتصاد» به عنوان موضوع محوری این نوبت از مناظره بود، از نظر رسانه‌ای و در مختصات تلویزیونی آیا برنامه‌ای موفق بود؟ اگر دو رویکرد کلان «شورآفرینی» و «آگاهی‌بخشی» را به‌عنوان رسالت اصلی این قالب برنامه‌سازی در بستر تبلیغات انتخاباتی قلمداد کنیم، «مناظره ۱۴۰۰» چقدر توانست در این زمینه توفیق کسب کند؟

پشت پرده بدهکاران بانکی که در مناظره مطرح کرد

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق در خصوص اینکه نامزدها در اولین مناظره به تخریب پرداختند به خبرنگار ما گفت: بنده به شخص اعتقادی به رقابت ها و کشش های انتخاباتی ندارم چرا که کشور ایران بزرگ  است و سازمان برنامه ای دارد تا آنجایی که از دست رییس جمهور برآید کار خود را انجام می دهد بالاخره در کشور امکانات اقتصادی وجود دارد و می تواند به هرحال با ایجاد تورم و گرانی و افزایش حقوق اداره شود.

این دیپلمات سابق از پشت پرده بدهکاران بانکی که در مناظره سوال شد اما نامزدها در پاسخ طفره رفته بودند گفت: بدهکاران بانکی هم که در مناظره گفته شده است مردم عادی نیستند که مردم اگر وام دو میلیونی بخواهند بگیرند ضامن و مدرک لازم است اما کسی که ابر بدهکار بانکی که به معنی دست های پشت پرده سیاسی است و جواب ندادن نامزدهای انتخاباتی در این خصوص طبیعی می باشد چرا که جوابی برای این سوال وجود ندارد.

وی در ادامه از رییس جمهور بعدی گفت: درخصوص فقر هم کشور ایران غنی از نفت است که می تواند سوخت صنایع مختلف را تامین کند و هر کسی رییس جمهور شود هم این روند ادامه دارد چرا که یکسری مشکلات است که پشت پرده دارد و این از اختیار رییس جمهور خارج است و نمی تواند آن را حل کند به نظر بنده اگر این مناظرات انجام هم نمی شد فرقی نداشت فقط هزینه کمتری برای انتخابات خرج کرده بودیم.

نتیجه وین بعداز انتخابات مشخص خواهد شد

فریدون مجلسی در باره اینکه فرقی ندارد رییس جمهور بعدی چه کسی باشد نیز اظهارداشت: در اصل موضوع فرقی نمی کند رییس جمهور چه کسی شود با توجه به اینکه برخی افراد واقعا دانشگاه رفته و تحصیلکرده بودند در بین نامزدها اما واقعا در اصل موضوع فرقی ندارد بیشتر باید نگران وقایع خارجی بود که برای ایران دردسرساز نشود و آسیبی به کشور وراد نشود.

وی از نتیجه وین بعداز انتخابات گفت: مذاکرات ۱۸ سال است که در حال برگزاری است و تا ۸ الی ۱۰ سال آینده هم این مذاکرات ادامه خواهد داشت و نتیجه وین بعداز انتخابات مشخص خواهد شد