ایجاد یک میلیون شغل، پرداخت یارانه ۴۵۰ هزارتومانی، وادار کردن آمریکا به التماس ، متوقف کردن رشد تورم و دادن وام ۵۰۰ میلیونی به زوجین جوان از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در دو روز اخیر بوده است در حالی که اعلام موضوع تشکلهای سیاسی نیز در قبال آن ادامه دارد.

مونا رمضانپور/شمارش معکوس شانزده روزه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آغاز شده است و نامزدها و همراهان آن‌ها از هر فرصتی برای اعلام و ارائه برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. به سیاق ادوار گذشته و به منظور بهره گیری همه نامزدها از حضور در رسانه ملی برنامه‌های مناظرات هم تهیه و اعلام شده است. البته شرایط کرونایی زمینه ساز کوچ تبلیغات انتخاباتی نامزدها به فضای رسانه بویژه صدا و سیما شده است.

در جدی‌ترین برنامه، مناظره سه ساعته میان هفت نامزد مورد تایید شورای نگهبان روزهای دوشنبه ۱۰ خرداد ، جمعه ۱۴خرداد و سه‌شنبه۱۸ خرداد از رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد که در این برنامه‌ها هر کدام از نامزدها به شرح و توضیح برنامه‌های خود در حوزه‌ سیاست‌ داخلی و بین‌المللی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی می‌پردازند. قشر و جنس و سن واجدین شرایط رای دادن هم از موارد جالب توجه رسانه‌هاست. بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت کشور در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای اولی پای صندوق‌های رای می روند.

دلسردی مردم از جناح های سیاسی به دلیل مشکلات اقتصادی

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس درخصوص دلسردی مردم نسبت به انتخابات به خبرنگار ما گفت: در ارتباط با جناح های سیاسی باید گفت که اصولگرایان پایگاه مردمی خود را دارند و از این لحاظ مشکلی ندارند اما اصلاح طلبان پایگاه مردمی خود را از دست داده اند آن هم به دلیل اینکه اصلاح طلبان عمدتا نخبگان بودند و نخبگان از این جناح حمایت می کردند اما در حال حاضر حتی نخبگان هم این جناح را حمایت نمی کند چرا که کارهایی که انجام شده در چارچوب اصلاح طلبی نبوده است.

وی در ادامه افزود: اصلاح طلبان در گذشته از کسانی حمایت کردند که افراد غیر اصلاح طلب بودند و این باعث شده که کار اصلاحاتی صورت نگیرد بنابراین دلسردی در جامعه به وجود آید و حتی در قالب سیاسی هم گله  مند باشند که چرا از رقبای سیاسی حمایت شده است بهتراست که اصلاحات کاری کند که ایت دلسردی از بین برود و به دنبال این باشند که گذشته فراموش شود.

وعده های نامزدها باید جنبه اجرایی داشته باشد

این نماینده سابق در ادامه از وعده های نامزدهای انتخاباتی که باعث دلسردی در بین مردم شده است گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کرده نامزدها به وعده هایی که می دهند توجه داشته باشند که این وعده ها باعث دلسردی نشود به طور مثال در حال حاضر در عرصه اقتصادی مهمترین اتفاق رفع بیکاری و مهار تورم است؛ عرصه سیاسی توجه به آزادی شهروندان، عرصه اجتماعی تامین نیاز های اولیه مردم و در عرصه فرهنگی نیز توجه به خواسته و مطالعات صاحب نظران است که به جای وعده های پوچ بهتر است راهکار مناسب ارائه شود.

وی در ادامه افزود: یاس و ناامیدی باعث شده تا مردم به وعده های نامزدهای انتخاباتی توجهی نداشته باشند وبرایشان نیز مهم نباشد.

داریوش قنبری در ادامه افزود: سهم صادرات ایران در این مدت ۳۰ میلیارد دلار بوده است در صورتی که ترکیه سال گذشته ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است و این یعنی اقتصاد ایران روزانه کوچک شده است  و سرمایه گذاری و تولید به حداقل رسیده است بنابراین نامزدهای انتخاباتی بهتر است روی این موضع کار کنند و نگذارند اقتصاد ایارن از این کوچک تر شود.

وی در پایان افزود: رسانه ها باید مردم را آگاه کنند تا مشکلات اقتصادی برطرف شود و نامزدهای انتخاباتی وعده های عملی به مردم دهند.