مونا ربیعیان/ روز دوشنبه وزر بهداشت اعلام کرد که واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده تزریق خواهد شد اما این واکسن نه تایید وزارت غذا وداروی ایران را دارد نه سازمان جهانی بهداشت را بر چه اساسی این واکسن تایید نشده قرار است که به مردم تزریق شود.

نکته جالب این است که این وزیر بهداشت اعلام کرده که اولید نفر برای تزریق واکسن ایرانی خواهد بود آقای وزیر هنوز واکسن ایرانی راستی آزمایی نشده چطور جان انسان هارا به خطر می اندازید؟

واکسن ایرانی تاییده سازمان غذای دارو را ندارد چه برسد به سازمان جهانی بهداشت

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت درخصوص صحبت های وزیر بهداشت که واکسن ایرانی به زودی وارد بازار می شود و خودش اولین نفر این واکسن را تزریق می کند به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: نکته جالب در خصوص واکسن ایرانی این است که این واکسن هنوز تأییدیه سازمان غذا و داروی ایران را دریافت نکرده است چه برسد به تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را. اینکه وزارت بهداشت خواستار این شده است که مجوز توزیع و تزریق اضطراری واکسن ایرانی صادر شود به این معنی است که واکسن های وارداتی جوابگوی جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران نیست.

وی در ادامه افزود: تزریق اضطراری واکسن ایرانی برای این است که صدای اعتراض مردم خاموش بماند و مردم نسبت به وعده های داده شده توسط مسئولین مبنی بر تأمین واکسن و توزیع و تزریق سراسری آن بدبین نشوند. آنچه مسلم است درخصوص واکسیناسیون سراسری کیفیت واکسن فدای کمیت واکسن خواهد شد تا سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش پیدا کند و رزومه و عملکرد دولت در این خصوص به رخ کشورهای دیگر و سازمان بهداشت جهانی کشیده شود. این در صورتی است که هر واکسنی که قرار است تزریق شود یا مجوز اضطراری آن صادر شود باید حتما مجوز سازمان بهداشت جهانی را داشته باشد. واکسن هایی مثل واکسن سینافارم چینی و واکسن اسپوتنیک روسی یا واکسن آسترازنیکا اروپا و کره جنوبی همگی تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را چه برای واکسیناسیون سراسری و چه برای واکسیناسیون اضطراری دریافت نموده اند.

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه اگر قرار است تأییدیه تزریق اضطراری واکسن هم گرفته شود باید از سازمان جهانی بهداشت باشد اظهار داشت: برای تأییدیه اضطراری باید اطلاعات راستی آزمایی واکسن های ایرانی و سوابق و مستندات آن به سازمان جهانی بهداشت ارسال شود تا سازمان جهانی بهداشت درصورت تأیید، تأییدیه تزریق اضطراری یا تأییدیه تزریق سراسری و جمعی واکسن ها را صادر کند. بنابراین چون تأییدیه سازمان غذا و داروی ایران و تأییدیه سازمان بهداشت جهانی درخصوص واکسن های تولید داخل وجود ندارد وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی باید مسئولیت عواقب تزریق واکسن ایرانی را تقبل کند و در برابر حفظ جان مردم کشور پاسخگو باشد.

جوانان در صف تزریق واکسن های ایرانی

محبوب فر درباره اینکه جوانان احتمال دارد از این موضوع استقبال نکنند گفت: جوانان کشورمان قاعدتا به دنبال ماجراجویی هستند و احساسی عمل می کنند و قطعا پیشتاز تزریق واکسن ایرانی نیز خواهند بود چرا که جوانان پرشور و حال هستند و رفتارهای پرخطر بیشتر انجام میدهند. برعکس میانسالان و افراد سنین بالا استقبالی تاکنون از واکسن های ایرانی نداشته اند و این روزها که واکسیناسیون سنین بالا متوقف و کند شده و شایعاتی درخصوص وارد نشدن واکسن های خارجی به گوش می رسد افراد بالای ۶۵ سال و ۷۰ سال در مراکز واکسیناسیون کشور تجمع پیدا کرده اند و به دنبال تزریق واکسن های وارداتی هستند تا اینکه واکسن ایرانی تزریق کنند.

وی در ادامه درخصوص واکسن ایرانی گفت: واکسن ایرانی را هم بنده تأیید می کنم و بارها در مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مکتوب خود به این موضوع اشاره داشته ام. اما تأییدیه من و وزارت بهداشت و درمان دلیل بر این نیست که این واکسن می تواند همانند واکسن های تأییدشده عمل کند. وزارت بهداشت باید با تک تک افرادی که برای تزریق واکسن ایرانی به مراکز واکسیناسون مراجعه می کنند قراردادی ببندد و مسولیت جان آنها را برعهده بگیرد چرا که این واکسن تمام و کمال نخواهد بود.

محبوب فر همچنین درباره اینکه برخی شهرها اعلام کردند که واکسن دیگر ندارند گفت: واکسیناسیون در کشور در حالت نیمه تعطیل است آن هم به دلیل اینکه واکسن های وارداتی رو به اتمام است و برای جلوگیری از فشار افکار عمومی واکسن داخلی بدون راستی آزمایی قرار است تزریق شود و بهتر است که وزارت بهداشت درباره راستی آزمایی های واکسن داخلی و نتایج مراحل دوم و سوم تست های بالینی آن شفاف سازی کند.

این کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به این سوال که تاکنون شفاف سازی نبوده چطور می شود شفاف سازی را از وزارت بهداشت خواست که این کار را انجام دهد؟ گفت: پیشنهاد برخی پزشکان مشهور یا اعضای کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص پیشنهاد تجویز اضطراری واکسن ایرانی به منزله تأیید واکسن و تزریق آن به افراد داوطلب یا واکسیناسیون سراسری با این واکسن نمی باشد. درخصوص واکسن کرونای داخلی مهم است که شفاف سازی صورت گیرد چرا که جان انسان ها در میان است و چیزی بالاتر از جان انسان ها نیست.