گرانی بی‌امان کالاهای مصرفی از دو سال پیش و به‌خصوص از سال ۹۹ با آمدن کرونا به اوج خود رسیده بطوریکه قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی به‌صورت ساعتی افزایش می‌یابد و تأثیرات منفی در زندگی مردم می‌گذارد.

مونا ربیعیان / شوک گرانی کالاها چنان غیرقابل‌باور است که اصطلاحاً باید گفت اقتصاد از دست مسئولان در رفته و شکاف دستمزدها با هزینه معیشت و اختلاف میان درآمدهای دهک اول و آخر جامعه در سطح استان طی این چندماهه اخیر عمیق‌تر شده و افزایشی چشم‌گیر داشته است.

بااینکه مسئولان ادعا دارند بر قیمت کالاها در بازار نظارت می‌شود اما به نظر می‌رسد تولیدکننده فرایند قیمت‌گذاری را خود به دست گرفته و با افزایش قیمت‌ها، توان و مقاومت اقشار متوسط و ضعیف جامعه را هدف گرفته و سفره آنان را کوچک و کوچک‌تر کرده است.

امان الله قرائی مقدم ، جامعه شناس: ۳۰ میلیون زیر خط فقر/بحران های اجتماعی ادامه دار خواهد بود

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در خصوص بحران های اقتصادی به خبرنگار ما گفت: بحران اقتصادی و ناتوانی در تامین معیشت مردم به اصطلاح تامین نیازهای اولیه هر انسان می تواند اقتصاد یک کشور را به خطر بیاندازد چرا که نیازهای اقتصادی وقتی برآورده نشود مردم به فکر امنیت و همبستگی یا شکوفایی استعداد نیستند بلکه به دنبال تامین ینازهای اولیه خود هستند که غذا و پوشاک است وقتی گرانی و تورم جهنده در کشور وجود دارد نمی توان توقع داشت تا کشور دچار آسیب های اجتماعی نشود گرانی در کشور ما ساعتی شده است و قیمت ها ساعتی افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: شکم مردم اصل که باید تامین شود معیشت مردم نباید دستخوش سیاست های اشتباه شود و مردم باید در رفاه باشند تا اینکه نگران این باشند ساعت بعد قرار است چه کالایی گران شود این کرانی ها باعث می شود تا اقشار متوسط به پایین ریزش کنند و به طبقه فقر بروند و نارضایتی روحی و روانی به وجود می آی از طرفی دزدی، غارت و فرزندکشی در جامعه روز به روز بیشتر می شود.

این جامعه شناس در ادامه از آسیب های اجتماعی ناشی از فقر گفت: وضع اقتصادی باعث شده تا مردم خشن شوند و این دولت که تا مرداد نهایت سر کار باشد اما اثرات گرانی و این خشونت ها سالیان سال ادامه خواهد داشت اقتصاد از پایبند خراب است و ۳۰ میلیون نفر گوشت هیچ نمی توانند حتی میوه خریداری کنند بعد نامزدهای انتخاباتی وعده یارانه ۴۵۰ ملیوین تومانی می دهند ۶۰ میلیون نیاز معیشتی دارند و نامزدها شعارهایی را ندهند که نمی توانند به ان عمل کنند.

وی از ساختارهای اجتماعی واقتصادی گفت: ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی،سیاسی ایران از پایبست ویران است و کرونا هم باعث شد تا فاجعه عمیقی رخ دهد و مردم بدبخت تر از قبل شوند مردم دیگر نازمدهای انتخاباتی را قبول ندارند از زمان احمدی نژاد که مردم را خاس و خاشاک خواند مردم دیگر وعده های نامزدهای انتخاباتی را قبول نکردند و بارو ندارند.

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی: دولت دلیل اصلی گرانی های ساعتی

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی درخصوص گرانی های اخیر در کشور به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی کرونا به فاجعه اقتصادی تبدل شده است  مردم روز به روز بدبخت تر می شوند رییس جمهور ها همیشه وعده های خوب می دهند اما به عمل هیچ کاری انجام نمی دهند و وزرا و رییس جمهور در زمان پاسخگویی مسوولیتی را برعهده نمی گیرند.

وی در ادامه افزود: دولت خودش باعث گرانی می شود چرا که بهره بانکی و قیمت ارز دست خود دولت است حتی طرح هایی که داده می شود باعث گرانی لحظه ای در کشور می شود فقر و آسیب های اجتماعی طی ۴۳ سال به وجود آمده است و نمی توان از رییس جمهوری که فقط ۸ سال کار می کند توقع داشت که مشکلات ۴۳ ساله را برطرف کند.

پدر مددکاری اجتماعی در ادامه افزود: رییس جمهور بعدی باید به دنبال اجرای قوانین به صورت یکسان باشد نه اینکه فامیل بازی ها باعث شود تا قانون برای برخی ها اجرایی نشود از طرفی دولت بعدی بهتر است به فکر اشتغال باشد و شغل برای مردم ایجاد کند چرا که مردم اگر شغل داشته باشند می توانند زندگی کنند افزایش حقوق سالیانه را بردارد و به جایش تورم را کنترل کند تا بیشتر از این روی مردم فشار وارد نشود.