نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار نظر‌هایی در زمینه اقتصاد داشته اند که به همراه واکنش مردم به این نظرات، در این گزارش بررسی شده است.

مونا رمضانپور/ بیست و یک روز تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مانده و این روز‌ها مردم گوش‌های خود را به وعده‌های انتخاباتی هفت نامزد تایید صلاحیت شده سپرده اند، تا متوجه شوند که کدام یک برای رفع بزرگترین دغدغه این روزهایشان، یعنی اقتصاد، با برنامه وارد میدان شده و کدام یک صرفا شعار می‌دهد؟

مردم شعار زده شدند

علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات درخصوص وعده های توخالی نامزدهای انتخاباتی به خبرنگار ما گفت: نکته مهم این است که مخاطبین این نامزدهای انتخاباتی مردمی هستند که به این شعارها و وعده ها توجهی نخواهند کرد و تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت چرا مردم از این وعده ها خسته اند و امیدی هم به این انتخابات ندارند و اینگونه تاکتیک های وعده ای برای حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: به هرحال مردم در خلا زندگی نمی کنند که با وعده و شعار همراه شوند در نظام زندگی می کنند نظامی که ساختار حقوقی دارد و بعداز ۴۲ سال گستگی در این نظام به وجود امده است بنابراین معایب رو مردم کاملا درک می کنند بنابراین این حق مردم است که در انتخبابت شرکت کنند یا خیر.

منابع درآمدی نامزدها مشخص نیست

این عضو جبهه اصلاحات یکی از وعده های غیر عملی را مثال زد و افزود: به طور مثال محسن زضایی وعده ۴۵۰ میلیون تومانی یارانه را به مردم می دهد و اعلام می کند که منبع این پول بودجه نخواهد بود پس منبع این واریزی از کجا تامین خواهد شد مردم وعده زیاد شنیده اند و دیگر خسته از وعده هستند سال ۹۶ مردم بعداز انتخابات خوشحال بودند اما دی ماه همان سال اعتراضات به وضع موجود شروع شد اعتراض به حق بود اما مردم از وعده هایی که عملی نشده بود اعتراض داشتند وعده هایی که داد شد نامزدهابرای اعتماد مردم نباید وعده هایی را بدهند که مردم می دانند اجرایی نخواهد شد.

رییسی نامزد بدون رقیب

وی در ادامه از رد صلاحیت ها گفت: پیش بینی برای انتخابات ۱۴۰۰ با رد صلاحیت هایی که صورت گرفته حداقل مردم هستند چرا که مردم از الان می دانند که قرار است چه کسی رییس جمهور شوند وقتی همه کاندیدا هایی که می توانستند رقیب جدی برای رییسی باشند را شورای نگهبان رد می کند حتی لاریجانی که یک اصولگرا بود یا پزشکیان که جزو هیچ گروه و حزبی نبود رد صلاحیت شدند چرا که رییسی رقیبی نداشته باشد سال ۹۶ روحاین رقیب جدی قالیباف ورییسی بود به خاطر این سال ۱۴۰۰ رقیبی برای رییسی وجود ندارد.

علی صوفی ار برنده شدن رییسی و بدون رقیب ماندن او گفت: به همین دلیل رییسی خود را از همین الان برنده انتخابات می داند وقتی صدا و سیما از سفرهای قبل رییس قوه قضاییه و طرح های تولیدی قوه قضاییه می گوید و اعلام می کند که نامزدها با استان ها ارتباط تصویری برقرار کنند ومشکلاتشان را بگویند ونامزدها برای حل این مشکلات پاسخ دهند کدام یک از این نامزدها به غیر از رییسی سفرهای استانی داشته است که بتواند مشکلات را برطرف کند.

وی از مشارکت حداقلی مردم در انتخابت گفت: دولت بعدی مانند مجلس با حداقل رای روی کار خواهد آمد و مشارکت حداقلی خواهد داشت و پیروز می شود.