با ا قطعی برق در کشور بسیاری معتقدند که این قطعی برق به دلیل افزایش استقبال از تولید رمز‌ارزها است ولی در مقابل مسوولان وزارت نیرو و همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را بر گردن کاهش بارش‌ها و فرسوده شدن تاسیسات نیروگاه‌های آبی تولید برق می‌دانند.

مونا ربیعیان/ باتوجه به اینکه وضعیت جغرافیایی ایران همواره خشک و کم آب نمی‌توان به قطع گفت که این بی برقی به دلیل کم آبی بوده است و باید به این نکته هم اشاره کنیم که طبق برآوردهایی انجام شده در سال جاری بیش از ۵ هزار مگابایت افزایش مصرف برق داشته‌ایم که باید این موضوع را به افزایش مزارع تولید رمزارزها ارتباط بدهیم. حالا به این موضوع می‌رسیم که یکی از عوامل اصلی قطعی برق تولید رمز ارزها هستند. از سوی دیگر گفته می‌شود که حدود ۴ و نیم درصد از رمزارزهای جهان در ایران تولید می‌شود که این موضوع دلیل دیگری است که این صنعت جدید را عامل قطعی برق بدانیم.

وزارت نیرو توانی برای مقابله با رمز ارزها ندارد

محمدرضا محبوبفر، کارشناس محیط زیست درخصوص هشدارهای وزیر نیرو درخصوص قطعی های برق به خبرنگار ما گفت: وقتی وزیر نیرو هشدار می دهند نشان دهنده این است که اقدام عملی و موثری از سوی وزارت نیرو انجام نخواهد شد چرا که ده ها هزار مزرعه رمز ارز در ایران وجود دارد که دولت توان مقابله با آنها را ندارد چرا که حدود ۴ الی ۵ کشور خارجی اعم از اروپایی و آسیایی در این مزارع سرمایه گذاری کرده اند که برق زیادی مصرف می کند و توانی برای مقابله با آنها وجود ندارد.

کارشناس محیط زیست درخصوص پشت پرده مزارع رمز ارزها گفت: اینکه این مزارع با اسلحه مامورین برق را از مزارع بیرون می کنند می تواند پشت پرده ای داشته باشد که نه تنها افرادی که صنایعی داشتند و ورشکست شده اند درحال حاضر مزرعه دار هستند بلکه عمده مزرعه ها برای افراد خارجی است که از سوی ایران به این افراد امتیازاتی داده شده است. دربحث خاموشی ها تا جایی که بنده اطلاع دارم وزارت اطلاعات، سپاه ، پلیس امنیت و همچنین قوه قضاییه ورود کرده اند چرا که وضعیت برق کم و کان نگران کننده است.

خاموشی هیا گسترده در تابستان / جیره بندی آب

وی در ادامه از قطعی های دوباره در تابستان گفت: باید گفت مردم دلخوش به این عدم قطعی برق نباشند چرا که از هفته های آینده و بعداز انتخابات قطعی ها آغاز خواهد شد و تابستان با خاموشی گسترده آغاز خواهد شد بازهم باید گفت که خاموشی ها یکی از اتفاقات ناگوار تابستان است بلکه علاوه بر خاموشی جیره بندی آب نیز شاهد خواهیم بود.

محمدرضا محبوبفر در ادامه از دلایل ادامه خاموشی ها را گفت: با توجه به اینکه بخشی از خاموشی ها مزارع رمز ارز باعث شده است دیگر علت آن نیروگاه های فرسوده ای است که وجود دارد و همچنین مردم نسبت به سال گذشته برق بیشتری مصرف کرده اند.

کارشناس محیط زیست در پایان از بی آبی طبعیت گفت: درحال مردم باید بدانند که آبی در طبیعت وجود ندارد حق آبی هم نداریم که از ان استفاده کنیم آب موجود هم برای کشاورزی،صنعت و شرب استفاده می شود که با توجه به این موضوعات باید گفت که این آب حتی برای شرب مردم کافی نیست و باید بدانید که ۷هزار روستان آب ندارند و با تانکر آبرسانی می شود چرا که برداشت های بی رویه آب سطحی و زیر زمینی انتقال آب ،سد سازی ها همه اینها سومدیریت ها باعث شده تا آبی در محیط زیست باقی نماند وضعیت آبی و برقی کشور بسیار خطرناک است.