موکورمایکوزیس که به نام «قارچ سیاه» نیز شناخته می‌شود، عفونتی نادر اما بسیار خطرناک است. این شرایط به واسطه گروهی از قارچ ها به نام موکورمایسیت ها ایجاد می شود و اغلب سینوس ها، ریه ها، پوست و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

مونا ربیعیان/«افراد می توانند هاگ های قارچ را استنشاق کرده یا از طریق چیزهایی مانند خاک، محصول یا نان فاسد یا توده های کمپوست در معرض آنها قرار بگیرند.

اخیرا اخباری مبتنی با درگیری بیماران کرونایی در هند با این عفونت قارچی منتشر شده که نگرانی های بسیاری را در این رابطه ایجاد کرده است.

قارچ سیاه در بین بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش است. به نظر می رسد مهم‌ترین دلیل این عفونت در بدن بیماران کرونایی، استفاده بی رویه از داروهای استروئیدی و سطح قند خون بالا باشد.

مسعودمردانی؛ عضو علمی ستاده ملی مقابله با کرونا: قارچ سیاه در افراد کرونایی مرگ را تا ۸۰ درصد افزایش می دهد

مسعود مردانی عضو علمی ستاده ملی مقابله با کرونا درباره اینکه قارچ سیاه در ایران مشاهده شده به خبرنگار ما گفت: بله در بیمارستان لقمان یک بیمار کرونایی قبل از ترخیص موقع آزمایشات نهایی متوجه شدیم که یک توده سیاه رنگ در ریه های فرد نقش بسته است و با توجه به آزمایشات انجام شده متوجه بروز قارچ سیاه در ریه های فرد شدیم و ۴ هفته او را تحت نظر داشتیم دلیل بروز قارچ سیاه در این فرد استفاده کرتن یا دگزامتازون به خاطر درد ناشی از کرونا بوده است خداروشکر فرد درمان شد اما این بیماری در افراد کرونایی می تواند بالای ۸۰ درصد افراد را به کام مرگ بکشاند و خطر کرونا را برای افرد بیشتر می کند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت این بیماری در کشور، توضیحاتی درباره علت بروز بیماری قارچ سیاه در میان مبتلایان کرونا ارائه کرد.

مسعود مردانی درباره بیماری عفونی قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس، گفت: این بیماری در همه نقاط دنیا ممکن است رخ دهد. بیماری قارچی مهاجم که بیشتر مخاط بینی و ریه را درگیر می‌کند و بیمارانی که کورتون با دُز بالا دریافت می‌کنند، ممکن است گرفتار این بیماری شوند. بیمارانی که در هند به دلیل کرونا در حد بالایی دگزامتازون دریافت کرده بودند، دچار بیماری قارچ سیاه شدند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری از کرونا کشنده‌تر است، اظهار کرد: درمان بیماری به داروی ضدقارچ نیاز دارد که در هند شاید به دلیل مسائل مالی نتوانستند به بیماران بدهند و بیماری نیز گسترش بیشتری یافت. چند ماه قبل یک مورد از ابتلا به بیماری قارچ سیاه در بیمارستان لقمان داشتم که به دلیل تزریق دگزامتازون زیاد این بیماری را گرفت و پس از بهبود از کرونا ۴ تا ۶ هفته هم درمان عفونت قارچی را دریافت کرد و با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد.

مردانی ادامه داد: به هیچ عنوان مردم به شکل سرخود اقدام به مصرف کورتون نکنند. در صورتی که بیماری به چشم برسد باید چشم تخلیه شود.

وی در ادامه درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، تصریح کرد: روند روبه کاهش بیماری در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیماری در حال کنترل است. پیش‌بینی می‌کنیم اگر میزان رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و روند روبه کاهش ادامه داشته باشد، موارد بستری و مرگ و میر نیز کمتر شود. البته مرگ و میر با فاصله بیشتری کاهش می‌یابد اما این امکان هم وجود دارد.

مردانی افزود: عدم رعایت پروتکل‌ها و شکل‌گیری تجمعات در آستانه انتخابات می‌تواند سبب گسترش بیماری و افزایش ریسک انتقال شود.

وی درباره تعطیلات نیمه خرداد ماه نیز بیان کرد: منع مسافرت تا زمانی که واکسیناسیون ۷۰ درصدی مردم تامین نشود از تاکیدات ما است.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره احتمال بروز موج پنجم بیماری، تصریح کرد: موج پنجم در هر صورت به وقوع خواهد پیوست ولی اپیدمیولوژیست‌ها اتفاق نظر دارند که شاید تا آخر تابستان رخ ندهد. احتمال دارد موج بعدی با ویروس آفریقایی یا هندی در کشور شکل بگیرد.

مسعود یونسیان؛ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران: کرونا باید باعث نگرانی شود نه قارچ سیاه

مسعود یونسیان؛ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص قارچ سیاه به خبرنگار ما گفت: قارچ سیاه واگیردار نیست و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دچار این بیماری می شوند مانند افراد دیابتی و افرادی که بیماری هایی دارند که مجبور به استفاده از داروهای کرتن زیاد استفاده می کنند رخ می دهد قبلا هم این بیماری وجود داشته و بیماری جدید محسوب نمی شود.

وی در ادامه افزود: کرتن در درمان کویید ۱۹ جایگاه خوبی دارد اما فقط در موارد پیشرفته بیماری اگر در موارد ابتدایی استفاده شود ممکن است که قارچ سیاه نسبت به عوارض خود بیماری کرونا غلبه کند نظر پزشک معالج ملاک است که فواید و مضرات تجویز هر دارویی از جمله کرتن را بسنجد و تجویز کند و اگر خودسرانه استفاده شود نه تنها در روند بهبود بیماری کرونا مفید باشد بلکه می تواند اثر منفی داشته باشد و احتمال رخ داد عوارضی مانند قارچ سیاه وجود دارد و یا بیماری ها دیگر که با ضعف سیستم ایمنی شعله ور می شود را رخ دهد.

مسعود یونسیان در ادامه از مرگ های زود هنگام توسط قارچ سیاه گفت: قارچ سیاه جدید نیست دیابتی سیستم ایمنی ضعیف می شود اما این بیماری باعث سرعت مرگ می شود در هند است جمعیت زیاد این بیماری بوده کاربرد گسترده کرتن باعث تشدید می شود.این بیماری کرونا رو تشدید نمی کند کرت برای درمان یکی از عوارض این است تجویز کرتن نرویم این نادر است. کرونا باید باعث نگرانی شود که متاسفانه در ایارن باعث نگرانی نمی شود.