هرکسی حداقل یک مفهوم کلی از مشکلات اجتماعی در ذهن خود دارد. آشفتگی‌های ناخواسته و اجتناب‌ناپذیر در جامعه، اغتشاشات و تضادهای اجتماعی، جنایت، بیماری‌های قابل ‌درمان اما درمان‌نشده، اعمال خشونتی که از نظر اجتماعی نامشروع است و مسائلی از قبیل جرم، فقر، نابرابری، بیکاری، اعتیاد، تکدی‌گری و فروپاشی نهاد خانواده و ده‌ها نمونه دیگر، معمولا در نظر ما تحت‌عنوان «مشکلات اجتماعی» مطرح می‌شوند.

مونا ربیعیان/ این موارد ازجمله مشکلاتی هستند که لااقل درحال حاضر همه جوامع بشری و البته ایران به درجات گوناگون با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما نکته قابل‌تامل اینکه به‌طور طبیعی هر اندازه که مشکلات معیشتی، شکاف طبقاتی، بیکاری، تورم و به‌هم‌ریختگی شاخص‌های کلان و خرد اقتصادها تشدید شود، گرفتاری‌های اجتماعی و فرهنگی نیز بیش‌ازپیش تشدید می‌شوند. شاید به همین دلیل است که سیاستگذاران مجبور شدند از دهه۱۹۷۰ میلادی برای برجسته‌نمایی تبعات و پیامدهای مخرب سیاست‌های اقتصادی در سطح جامعه، از شاخص فلاکت استفاده کنند. این شاخص تاکید می‌کند هر اندازه نرخ بیکاری و تورم افزایش یابد، گرفتاری‌ها در جامعه تشدید شده و نتایج آن می‌تواند مخرب باشد.

افزایش ۸۸ درصدی سرقت در کشور

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در خصوص افزایش ۸۸ درصدی سرقت در کشور به خبرنگار ما گفت: وقتی شکاف طبقاتی بیشتر می شود و افراد به طبقه زیرین سقوط می کنند و فقر روزانه خودنمایی می کن توقع افزایش دزدی و جنایت و فحشا را باید داشته باشیم اگر بیکاری بیشتر شود باید دزدی بیش از ۸۸ درصد را نیز شاهد باشیم.

وی در ادامه از اقتصاد معیوب گفت: اقتصاد اصل است و نیازهای اولیه در اقتصاد خلاصه می شود چرا که اقتصاد باعث می شود که مردم قدرت خرید نان، گوشت، مرغ و.. را داشته باشند بیکاری ام الفساد است و وقتی خود مسوولین اعلام می کنند ۱۰ الی ۱۱ درصدبیکاری در جامعه افزایش پیدا کرده است وقتی در جامعه ما شاهد فارغ التحصیلان بیکار هستین و مردم گرسنه اند نان ندارند بخورند توقعی نباید داشته باشیم که ایمان را نگه دارند شکم گرسته دین و ایمان نمی شناسد.

۶۰ میلیون نیازمند کم نیست

این جامعه شناس از تامین نیازهای اولیه هر انسان در جامعه و از ۶۰ میلیون نیازمند گفت: نیاز اولیه هر انسانی غذا است و این نیاز باید تامین شود وقتی مسوولین اعلام می کنند ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶۰ میلیون نفر نیاز به معیشت دارند بنابراین رسما می توان گفت که جامعه دو طبقه دارد فقیر و دارا اقشار محروم مانند کارگر کارخانه های تولیدی که روزانه بیکار می شوند ان هم به دلیل اینکه کارخانه ها دومینو وار تعطیل می شوند با وجود کرونا نیز کاسبی در مغازه ها وجود ندارد که کارگر نیاز داشته باشند بنابراین افزایش دزدی امری طبیعی به نظر می رسد.

امان الله قرائی مقدم از اینکه ایمان با گرسنگی منافات دارد گفت: اگر افزایش دزدی و جزم و بزهکاری شاهد نبودیم باید تعجب می کردیم چرا که با این وضع بیکاری و اختلاس هایی که رخ می دهد و اقتصاد در حال سقوط است بنابراین افزایش دزدی اولین واکنش اجتماعی به فقر و گرسنگی است در حال حاضر مردم حتی یک روز هم در رفاه نیستد و هر روز با گرانی مواجه می شوند.

آدم ربایی به خاطر فروش اعضای بدن

این جامعه شناس در پایان از فروش اعضای بدن بیان کرد: درحال حاضر حتی ما شاهد دزدی آدم ها هستیم چرا که اعضای بدن خریداران خودش را دارد تا وقتی که ذهن آدمی در اقتصاد تغییر نکند اقتصاد هیچ تغییری نخواهد کرد تنها راه مقابله با حل معضل بیکاری و حل مشکلات اقتصادی است.