ردصلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر، نگرانی‌های زیادی را مبنی بر دلسردی و ناامیدی از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ایجاد کرده است؛ آن هم در حالی که از انتخابات شوراها به عنوان مردمی‌ترین انتخابات کشور یاد می‌شود. در واقع پارلمان‌های محلی به نوعی تبلور حضور مردم، دیدگاه‌ها و خواسته‌هایشان در صحنه برنامه‌ریزی شهری است و محلی‌ترین و ابتدایی‌ترین راه‌ دسترسی مردم به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها در اداره شهر محسوب می‌شود.

مونا ربیعیان /درحالی که اقتصاد کشور با مشکلاتی رو به رو است و این مشکلات با وعده های انتخاباتی منافات دارد بنابراین باید دید با یان همه مشکلات اقتصادی قرار است وعده های نامزدهای انتخاباتی اجرایی خواهد شد یا خیر؟

کالای اساسی ارزان نخواهد شد

حمید آصفی، پژهشگر سیاسی درخصوص وعده های نامزدهای انتخاباتی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بحث کنفرانس وین به جایی نرسیده است که بگویم دلارهای بلوکه شده وراد ایران می شود یا خیز اف ای تی اف هم وعده است که عملس شدند شاید امکان پذیر نباشد و در نهایت حدود ۷ الی ۸ میلیارد دلارآزاد خواهد شد و صرف اینکه دلار کاهش پیدا می کندقیمت مواد غذایی کاهش پیدا نخواهد کرد چرا که تولید کنندگان در دوران گرانی مواد اولیه را تهیه کردند و اگر بخواهند ارزان تر حساب کنند به صورت دستوری ورشکسته خواهند شد.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت ارز بر چرخه معیشتی مردم تاثیری نخواهد داشت در صورتی که ۳۹ درصد حقوق کارگران افزایش پیدا کرد در فرودین ماه با توجه به تورو موجود در کشور این افزایش را نیز از کارگر دریافت کرده ایم با گران کردن شکر، روغن و.. و حتی افزایش ۳۵ درصدی کرایه ها عملا نه تنها به کارگران حقوقی اضافه نشده بلکه از آنها پولی هم دریافت کرده ایم یک دستی افزایش حقوق کردیم دو دستی از آنها نتحویل گرفته ایم و سره های مردم با توجه به تورم مانند اسفند ۹۹ است و نه تنها کوچک تر شده بلکه تغییری هم ایجاد نشده است.

 این پژوهشگر سیاسی در ادامه با مثال وضعیت کارگران را بیان کرد: به طور مثال نان ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است با توجه به این روند افزایشی وقتی رشد اقتصادی منفی است و در این مدت کوتاه به جای جلب توجه به تولید و سرمایه گذار توجه را صلب کرده ایم و چشم اندازی برای سرمایه گذار ایجاد نکرده ایم بنابراین چه توقعی داریم که کارگر بتواند افزایش ها و تورم موجود را تحمل کند.

اقتصاد کشور تولید محور نیست

وی در ادامه افزود: با آزاد سازی پول های بلوکه شده نمی توان مشکلی را حل کرد تازه بعداز مذاکرات بحث نفوذ در منطقه است که این خودش باعث می شود تا باز تعامل با جهان اقتصادی با مشکل رو به رو شود چرا که شرایط اقتصادی کشور در حال حاضرتولید محور نیست  و اقتصاد کشور به چند جناح تقسیم شده است جناح مستقلات، ورادات و در نهایت تولید چرا که تولید ۱۵ درصد سود دارد و تجارت بیش از ۴۰۰ درصد سود بنابراین با یان وضعیت موجود وعده های نامزدهای انتخاباتی پوچ و توخالی است.

حمید آصفی از مالیات خانه های خالی گفت: در ادامه باید بگویم که در اروپا برای خانه های خالی مالیات های سنگین در نظر گرفته می شود که مالک برایش صرف نمی کند که ملک را خالی نگهدارد اما در ایران این طرح با ۲۵۰۰ میلیون واحد خالی آغاز شود که این طرح به دلیل اینکه خواستگاهی وجود ندارد این اتفاق رخ نمی دهد در حال حاضر اقشار متوسط حتی نمی توانند در حاشیه شهرها خانه اجاره کنند.

کشور اقتصاد صدقه محور

این پژهشگر سیاسی در پایان از اقتصاد صدقه محور ایران گفت: از لحاظ دیدگاه بنده اقتصاد کشور صدقه محور است یارانه های پرداختی که برخی نامزدها با وعده افزایش آن به میدان امده اند درصورتی که عملیاتی نخواهد شد چرا که خزانه کشور برای این امر پولی ندارد بنابراین وقتی کارگر خانه ای ندارد سفره ای ندارد رایی هم نخواهد داد مردم دیگر از وعده های پوچ خسته شده اند در حال حاضر با توجه به تحریم های باید گفت که ما بازار جهانی را نیز از دست داده ایم و زمان می برد تا بعداز رفع تحریم ها بازار جهانی را دوباره به دست آوریم مردم می دانند که وعده نامزدها برای رونق اقتصادی حداقل تا چند سال آینده امکان پذیر نیست بنابراین انتخاباتی سوت و کور شاهد خواهیم بود با توجه به اینکه این سوت و کوری را در هیچ دوره ای شاهد نخواهیم بود.