محسن هاشمی بهرمانی معروف به محسن هاشمی در دوم آبان ماه سال ۱۳۴۰ در قم بدنیا آمد. وی اولین فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و عفت مرعشی است. محسن هاشمی تحصیلات درسی خودر را در مدارس اسلامی «ولیعصر» و «علوی» گذراند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی مکانیک دنبال کرد. او در دوره فوق لیسانس به توصیه آیت الله هاشمی، تحقیقاتی را در خصوص نحوه ساخت «راکت‌های تاو» انجام داد.

مونا ربیعیان/ او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از پلی تکنیک مونترال کانادا است و تا پایان اجرای قطعنامه در خدمت صنعت دفاعی کشور بود و موشک‌های سجیل و شهاب در دوره فعالیت محسن هاشمی در صنایع موشکی ساخته شد.

بعد از رحلت امام خمینی و انتخاب آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور، محسن هاشمی «دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور» را پایه‌گذاری کرد.

سپس در سال ۷۶ به شرکت مترو تهران رفت و مترو را از وزارت کشور جدا کرد و به شهرداری تهران داد تا از امکانات دولت و شهرداری برای راه‌اندازی مترو استفاده کند و با الویت بندی توانست بطور متوسط هر سال ۱۰کیلومتر از خطوط حمل و نقل ریلی را راه‌اندازی کند. او از سال ۷۶ تا ۸۹ به مدت ۱۳ سال مدیرعامل شرکت متروی تهران بود.

او سپس در هشتم مهر سال ۹۲ به معاومت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در هئیت مدیره سازمان صنایع دفاع، نایب رییس اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و ریاست هییت مدیره نقل ریلی ایران از دیگر فعالیت‌های کاری محسن هاشمی است.

او همچنین مدیر موسسه انتشاراتی «معارف اسلامی» است که مجموعه خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن منتشر شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی در پنجمین دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا با یک میلیون و ۷۵۶ هزار و هشتاد و شش رای نفر اول برگزیده مردم در حوزه تهران، ری و تجریش شد. 

او در بیست و هشتم مردادماه سال ۱۳۹۶ با رای اعضای منتخب، رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش شد.

*محمد صادق مشایخ: هاشمی می تواند نور امید انتخابات باشد

محمد صادق مشایخ کارشناس اقتصادی درباره انتخابات به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر هیچ رییس جمهوری نمی تواند با این شرایط کشور را اداره کند چرا که وضع بدتر هم خواهد شد و امریکایی ها دیگر تمایلی به برداشتن تحریم ها ندارند و این ترمز می تواند راه را برای ریاست جمهوری بعدی ببند.

وی در ادامه از اقتدار مدیریتی محسن هاشمی گفت و اظهارداشت: محسن هاشمی اگر تایید صلاحیت شود می تواند با توجه به سابق خوبی که در شهر تهران داشته و دارند به راحتی می توان گفت که محسن هاشمی یکی از اصلی ترین رقبای انتخاباتی محسوب خواهد شد.

وی در ادامه افزود:محسن هاشمی مترو را با مدیریتی که داشت توانست به سرانجام برساند خیلی از کارگرانش هم اعلام کردند کمتر مدیری را دیدند که مقتدر باشد و کارش مهندسی شده باشد او کار را اولیت قرارداده بود حتی در زمانی که معاون عمرانی دانشگاه آزاد بود هم توانست این دانشگاه را به خوبی مدیریت کند و ساختمان های این دانشگاه را مقاوم سازی سازند ومحیطی امن برای دانشجویان فراهم سازد

محمدصادق مشایخ در پایان اظهارداشت: محسن هاشمی می تواند برای مردم نور امید باشد تا انتخابات را جدی تر بگیرند و حتی می تواند یک رییس جمهور مقتدر باشد چرا که مدیریت را می شناسد.

*داریوش قنبری:محسن هاشمی یکی از مدیران با تجربه است

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس درباره انتخابات به خبرنگار ما گفت: کاندیدها افراد سیاسی هستند که چهره های توانمندی دارند به خصوص اصلاح طلبان و اعتدالیان توانمندی بالا و سوابق خوبی دارند در مجموع این دو گروه توان لازم را برای اداره کشور را دارند.

وی در ادامه از مشارکت مردم گفت: مشارکت مردم خیلی مهم است که باید به آن توجه کرد مردم باید بدانند که نیامدن مردم می تواند به نفع دلواپسان باشد و آنها قافیه انتخابات را برنده شوند

این نماینده سابق از کارنامه درخشان محسن هاشمی گفت: ما مترو تهران را به نوعی مدیون محسن هاشمی هستیم چرا که زحمت های او باعث شد تا متروی تهران به ثمر بنشیند و توانمندی او در شورای شهر به همگان ثاب شده است.

داریوش قنبری از تجارت مدیریتی محسن هاشمی مثال زد: محسن هاشمی تجارب مدیریتی بالایی را دارد و فردی توانمند است که می تواند در ریاست جمهوری موفق عمل کند البته جریان اصلاحات و اعتدالی افکاری برای مدیریت دارند که می توانند کشور را در مسیر درست قرار دهند. یک اشتباه مدیریتی می تواند مسیر را کشور را از مسیری در ان حضور دارد دور کند و سالیان سال طول خواهد کشید تا تفکری که مسیر سازندگی را دارد را دوباره ساخت.