افزایش درآمد و ارتقاء رفاه اجتماعی در زمره مهمترین هدفهای کلان نظام های برنامه ریزی در جهان است. در این راستا، غلبه بر فقر و توزیع عادلانه درآمدها و برخورداری همگانی از مواهب توسعه، ضرورت اجتناب ناپذیر توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورها است.

طلا امیری/ براساس این تعریف، مفهوم فقر به دو بخش «مطلق» و «نسبی» طبقه بندی می شود.  خط فقر نسبی، شامل افراد و خانوارهایی می شود که درآمدشان کمتر از یک دوم میانه درآمدی جامعه است؛ این درحالیست که براساس تحلیل محاسبات درآمد هزینه خانوار در سال ۱۳۹۷، تعداد خانوارهایی که زیر این یک دوم میانه درآمدی قرار می‌گیرند، حدود ۲۴ درصد بوده است. خط فقر نسبی؛ به نوعی گویای وضعیت توزیع درآمدها در جامعه هم هست.

طبقه متوسط در حال نابودی

اقتصاد پویا با پدر مددکاری اجتماعی درخصوص اینکه اقشار متوسط نابود شده اند به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر نه تنها اقشار متوسط در حال نابودی هستند بلکه ثرتمندان هم در حال سقوط به طبقه متوسط هستند این که تا کنون هیچ کاری برای کنترل تورم نشده است می تواند بسیار خطرساز باشد در ۸ سال گذشته بارها از نوبخت خواسته شده تا مقابل افزایش حقوق ها را بگیرد در عوض هم کالاهای اساسی و مالیات و برق و آب را گران نکنید مردم با همان حقوق می توانند کار خود را انجام دهند.

وی در ادامه افزود: وقتی حقوق کارمندان را اعلام می کنند ۲۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت بعد تورم در کشور بالا۴۰ درصد است بعداز این مسوولین می آیند اعلام می کنند که افرادی با حققو بالای ۱۰ میلیون تومان فقط ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حقوقشان اضافه می شود این یعنی تناقص در صحبت های مسوولین و باز هم مردم از مسوولین دروغ شنیده اند.

پدر مددکاری اجتماعی از فقر روزانه مردم گفت: از آن طرف هنوز حقوق ها افزایش پیدا نکرده است اتوبوس که اقشار کم درامد از آن استفاده می کنند را ۳۵ درصد گران می کنیم بعد نانی که اقشار همه به آن احتیاج دارند را ۵۰ درصد افزایش می دهیم این ها نشان از این می دهد که مردم روزانه فقیر می شوندو سفره هایشان روزانه آب می رود.

وی در ادامه افزود: رییس جمهوری که خودش ۸ سال پیش اعلام کرد که افزایش قیمت دلار دست در جیب مردم است خودش با افزایش قیمت ها و تورم چه کرده با مردم.

خبرنگاران و اساتید دانشگاه در اسنپ

مصطفی اقلیما درباره اینکه استاد دانشگاه در اسنپ کار می کند نیز گفت: درحال حاضر مردم فقیر و فقیرتر می شوند ما درحال حاضرشاهد این هستیم که استادان دانشگاه برای تامین مخارج زندگی خود در اسنپ کار می کنند و دیگر مثالی که باید گفته شود خبرنگاران هستند که در حال حاضر ۸۰  درصد آنها مقاله ای می نویسند و حقوقشان نهایت ۸۰۰ هزار تومان می شود باید چه کنند رییس جمهور بعدی می تواند این مشکلات را حل کند.

وی ازافزایش گرانی توسط خود دولت گفت:  در این ۴۰ سال مردم روزانه فقیر شده اند مردم مشکلی با حکومت اسلامی ندارند مشکلشان فقر است چرا که مردم حکومت و دین را دوست دارند اما نه با این روش که روزانه فقیر شوند و هر مسوولی که روی کار می آید  به فکر اطرافیانشان باشند دولت خودش گران فروشی می کند نان دست خورد دولت است چرا که گندم را دولت از کشاورز به صورت مستقیم می خرد چرا باید ۵۰ درصد گران شود .

مردم دیگر ماهی هم نمی توانند بخرند

پدر مددکاری اجتماعی از صحبت های روحانی درخصوص ماهی خوردند گفت : تقریبا ۲ ماه پیش رییس جمهور اعلام کرد مردم ماهی بخورند ماهی بعداز ۲ماه ۳۰درصد افزایش پیدا کرد و حتی مردم دیگر ماهی هم نمی توانند بخورند البته در همان زمان هم کارشناسان اعلام کردند خوردن ماهی به صرفه نیست چرا که نیم کیلو گوشت ادم خریداری می کند حداقل دو وعده دارد اما ماهی یک ماهی برای یک خانواده ۸ نفره کفاف نمی دهد حداقل باید ۳الی ۴ ماهی خریداری شود که پولش همان قیمت گوشت و مرغ می شود چه فرقی می کند بنابراین مردمی که پول خرید گوشت و مرغ را ندارند قطعا نمی توانند ماهی هم خریداری کنند.

وی از افزایش دزدی و فحشا و.. بیان کرد: درحال حاضر ما شاهد افزایش دزدی ، فحشا و.. هستیم چرا که مردم نه تنها برای تهیه خوراک با مشکل رو به رو شده اند بلکه برای اجاره بها هم با مشکل رو به رو هستند مردم دیگر توان زندگی هم ندارند چرا که نان ندارند.

مصطفی اقلیما در پایان اظهارداشت: اگر رییس جمهور بعدی به رهنمود های مقام عظم رهبری گوش دهد وافراد شایسته و پاسخگو را سرکار بیاورند مشکلات حل خواهد شد و شاید هم اوضاع بر وقف مراد شود.