تنها راه پایان پاندمی قرن واکسیناسیون است"؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بر آن تاکید دارند و حالا که روند واردات واکسن مقداری تسریع شده و امیدها برای تولید انبوه واکسن داخلی کرونا نیز افزایش یافته.

طلا امیری/ انتظار می رود که از برنامه ریزی ها پیش افتیم و همانطور که وزارت بهداشتی ها وعده داده اند، آغاز واکسیناسیون عمومی از مهر ماه را شاهد باشیم.

مسعود یونسیان : هنوز واکسن ایرانی تایید نشده است

مسعود یونسیان درخصوص تولید واکسن در ایران به خبرنگار ما گفت:در ایران هیچ واکسنی نداریم  واکسن هایی که گفته می شود روس و آمریکا و چین تایید شده است و کشورهای اروپایی نیز روی چندین واکسن در پلت روم های مختلف مطالعه کردند برخی از واکسن ها فیک شدند و برخی ها به موفقیت رسیده اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر آمریکا سه واکسن را به نتیجه رسانده اند و ده هاواکسن هم در فاز مطالعه هستند و تایید شده باشند اگر تایید بشوند منعی از تعداد واکسن ها وجود ندارد ؛ همه واکسن هایی که تاییده نسبی گرفته اند به یک اندازه مناسب هستند.

این کارشناس حوزه سلامت درباره تست واکسن های ایرانی افزود: تست بیست هزار نفر تست شود و دوماه هم از واکسن زدن آنها بگذرد فاز سوم بین ۱۰ تا ۳۰ هزار نفر باشند باید دوماه بگذرد ما تا اخر مرداد ماه تا اخر تابستان نمی توانیم بفهمیم کدام واکسن ایرانی هم سیو است و ماندگاری دارد.

وی در پایان اعلام کرد که تا پاییز ماه واکسن های ایرانی تایید خواهند شد: تاپایان خرداد ماه واکسن های ایرانی تعداد بیست هزار نفر را وارد مطالعه کننددو ماه هم فالو شوند نتیجه مطالعات را دارو غذا بفرستند و تاییدیه بگیرند و اثر بخشی و عوارض دیده نشود می شود گفت واکسن های ایرانی تایید شده است.

نادر توکلی: برندهای ایرانی موفق خواهند شد

نادر توکلی عضو ستاد مبارزه با کرونا درخصوص واکسن های داخلی به خبرنگار ما گفت: سه برند در کشور داریم که عمدتا به ترتیب قرار است که چرخه واکسیناسیون کشور شوند واکسن برکت و رازی و واکسن فخری است  به دلیل اینکه شرکت های داخلی تولید واکسیناسیون شده اند چرخه مراحل ساخت واکسن روالی را دارد اولیه تا فاز سوم که فاز انسانی است  افراد ابتدای فاز طریق رسد و پایش قرار می گیرند اثرات واکسن و جانبی انجام می شود در دنیا هم این تفاوت برندها وجود دارد  در کشور موجود هست برندهای جهانی بوده طی کرده اند قابلیت تزریق بهارات هند چین هست و کره جنوبی است.

وی در ادامه افزود: واکسن برکت و رازی امیدوار کننده است داوطلب شده اند اثردهی و اثربخشی امیدوار کننده بوده است بلالاخره چالش های داخلی بزنیم کمتر است برکت انشالله برکت اواخر خرداد ماه واکسیناسیون با دوماه اختلاف قرار است وارد چرخه شود با تاخیر مراحل انجام شده است بتوانیم از اواسط تابستان انبوه واکسیناسیون قرار گیرم جامعه هامل را اطمینان خاطر داهیم

عضو ستاد مبارزه با کرونا درخصوص واکسیناسیون واردات واکسن گفت: گروه های پرخطر در حال انجام هست کادر درمان خانه سالمندان و بیماری های خاص انجام شده است واکسیناسیون گروه سنی هستیم انشاله بالای ۶ سال ۸۰ درصد بالای سن ۶۰ اتفاق افتاد

وی در ادامه افزود: کرونابا واکسیناسیون از بین نمی رود مقاومت بدن بالا رود بیماری شدید را کمتر انتظار داشته باشیم کاهش مرگ و میر می شود صد در صد نمی تواند از مرگ و میر جلوگیری کند.