با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم در ایران، تلاش ها در دو طرف برای دستیابی به توافق بالا گرفته اما هنوز مشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد. تاکنون همه طرف های مذاکره، از جمله آمریکا که در مذاکرات وین مستقیما حضور ندارد، از «پیشرفت» در گفت وگوها خبر داده‌ اما تاکید کرده اند که هنوز برای قضاوت زود است.

مونا فرج اله/ در حالی همه منتظر دور جدید گفت و گوها در تاریخ هجدهم اردیبهشت ماه هستند که انتظار می رود در دور آتی، گام های رو به جلوی بیشتری برداشته شود. چند روز پیش شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از دو مقام اروپایی اعلام کرد که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند مذاکرات احیای برجام تا اول خرداد به نتیجه برسد. تاکید بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تا این تاریخ به توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود که اول خرداد به پایان می‌رسد.

از نگاه ناظران، دستیابی به توافق از آن جهت بیش از حد انتظار زمان بُرد که ایران به دلیل عهدشکنی آمریکا از پذیرش نماینده این کشور در مذاکرات وین ممانعت به عمل آورد. تا کنون «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همواره در پایتخت اتریش حاضر بوده تا ضمن دیدار و گفت وگو با مقامات تروئیکای اروپا و همچنین نمایندگان چین و روسیه به عنوان دو ستون شرقی توافق، بستر را برای بازگشت آمریکا به برجام هموار کند؛ ماموریتی که در صورت لغو تحریم ها انجام خواهد شد.

مردم ایران به دنبال صلح در جهان

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران درخصوص مذاکرات و رفع تحریم ها به خبرنگار ما گفت: متاسفانه حدود ۱۷ سال است که در حال مذاکره هستیم و بالاتر از برجام مذاکره موفقی نداشتیم اما در حال حاضر اعتمادها از دست رفته است و باید صبر کرد تا نتیجه مذاکرات را ببینیم وگرنه اینکه رفع تحریم های برخی از افراد دردی از مردم دوا نمی کند و تبلیغاتی است برای انتخابات پیش رو است.

وی در ادامه افزود:  بعداز انتخابات جنگ و تحریم های اقتصادای سرجای خود باقی خواهد ماند مشکل مردم رفع تحریم های برخی از اشخاص نیست اگر زندانیان سیاسی آزاد شدند این می شود یک کار مثبت که چند زندانی سیاسی که در کشورهای دیگر هستند از بند آزاد شده اند اما باز هم دردی از مردم دوا نمی شود.

این دیپلمات سابق از تحریم های مالی گفت: اگر تحریم های مالی آزاد شود باید دید به کجا واریز خواهد شد و استقلال ایران در مقابل تحریم ها چه خواهند شد و ایران نیاز دارد که با دنیا تجارت داشته باشیم و باید به این نکته توجه کرد که باید با دنیا تبادل داشته باشیم تا موفق شویم.

فریدون مجلسی از آبادانی ایران گفت: تحریم های درصورت منع خرید و فروش تسلیحات نظامی به ایران است که ایران درخصوص تسلیحات نظامی نیازی ندارد چرا که خودش در تولید آن خودکفا است و ایران درصدد جنگ با دیگر کشورها نیست این را بارها ثابت کرده است که ایران به فکر رفاه و آبادانی است.

وی درباره مبادلات تجاری گفت: برای مبادلات تجاری هم ما نیازی به رفع تحریم ها نداریم همین که اف ای تی اف را قبول کنیم و بتوانیم با دیگر کشورها مبادلات تجاری داشته باشیم می توانیم آبادانی را به مردم بازگردانیم.

بنود بابک زنجانی ها یعنی به دنبال رفع تحریم ها بودن و قانونی عمل کردن در جهان

وی از نفت چمدانی گفت: درحال حاضر هزینه های دریافتی نفتی ما چمدانی است و از طریق بانک ها صورت نمی گیرد وقتی جهانگیری در کلاوهاس اعلام می کند مانده تا بابک زنجانی ها تولید نشوند خیلی این حرف معنا درا است این حرف یعنی ما تحریم ها را دور نمی زنیم ما دنبال صلح بادنیا هستیم. بابک زنجانی ایجاد کردن یعنی خواهان ایجاد قاچاق به هر بهانه ای هستیم اما جهانگیری اعلام کرده که نیازی به بابک زنجانی نداریم و با رفع تحریم ها قانونی عمل می کنیم و موفق خواهیم شد.

این دیپلمات سابق از رییس جمهوری بعدی اظهارداشت: در بخش اف ای تی اف رییس جمهوری بعدی چون از بدنه است دیگر نیازی به مجوز نخواهد داشت و خودش مجری خواهد بود امید میرود که سیاست بعدی باعث ایجاد التهاب در کشور نشود و لغو تحریم ها و مبادلات تجاری را شاهد باشیم.