در یک ماه سال قیمت تمامی اقلام اعم از خوراکی و غیرخوراکی افزایش چشمگیری داشت که در این میان قشرکارگران در این گرانی ها قدرت خردیشان کاهش بافت.

مونا فرج الله / افزایش چشمگیری که قیمت مسکن، دلار،طلا و اقلام خوراکی اعم از گوشت،مرغ،برنج، روغن و… حکایت از سفره خالی کارگران در سال ۹۹ دارد و همه مسوولین به دنبال راهی برای تامین معیشت کارگران در نیمه دوم سال هستند و بادی دید که مسوولان برای نیمه دوم سال چه برنامه‌ای دارند.

طبق آخرین آماری که در بین رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده است نشان می دهد که قدرت خرید مردم ایران ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این نشان از خرابی اقتصاد ایران است.

با این وجود به جای اینکه بگویم قدرت خرید کارگران افزایش یافته باید بگویم ک ۸۰ درصد کارگران زیر خط مرگ هستند نه خط فقر.

مجید ابهری: برخی از اقشار فقط زنده هستند

مجید ابهری کارشناس و آسیب شناس اجتماعی درخصوص کاهش ۸۰ درصدی قدرت خرید مردم به خبرنگار ما گفت: توانایی خرید نیازمندان و کارگران پایی آمده است وگرنه که در شمال شهر تهران شاهد خرید گوشت های یک میلیون تومانی و هویج ۹۰ هزارتومانی هستیم و وقتی که میگویم قدرت خرید پایین آمده است کل جامعه را پوشش نمیدهد فقط برخی از اقشار این موضوع شامل حالشان خواهد شد.

او در ادامه درباره اینکه قدرت خرید چه بلایی بر سر جامعه خواهد آورد گفت: وقتی قدرت خرید کارگران پایی بیاید جامعه رو به فحشا،دزدی و خفت گیری شاهد خواهیم بود جامعه ای که مادر برای پول جگیر گوشه تازه به دنیا آمده آش را ۳ میلیون تومان میفروشد تا بچه های دیگرش بتوانند گوشت و مواد غذایی بخورند یا مادر یا پدری فرزندش را جلوی ماشین میاندازد تا بتواند دیه ای بگیرند و خرج روزمره شان را بگذرانند این بلاهایی است که در جامعه ما به خاطر قدرت خرید شاهد هستیم.

دکتر ابهر در ادامه افزود: ما برای کارگران و بازنشستگان میتوانیم بگویم یا زیر خط فقر هستند یا فقر مطلق و یا فقط زنده هستند که ما در جامعه شاهد قشر آخر هستیم مردمی که فقط زنده هستند و زندگی نمی کنند و از طرفی میبینیم که برخی از جوانان به خاطر کل کل مازراتی میلیاردی سوار می شوند و به گاردریل می زنندیا در وان شی و توت میخوابند تا پوستشان خراب نشود اما برخی جوانان در زندگی روزمره خود مانده اند این اقتصاد را نمی توان گفت کاهش قدرت برای جامعه درخطر است بلکه فقط برای اقشاری که زنده هستند و زندگی نمی کنند است.

او درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر ما اقتصاد مقاومتی را فقط روی کاغذ پیاده نمی کردیم الان این جامعه را نداشتیم و شرایط برای همه یکسان می بود اما متاسفانه اقتصاد مقاومتی فقط و فقط روی کاغذ قشنگ بود و اجرایی نشد، اجرایی نشد تا جامعه ما به جامعه ای مرده تبدیل شود. ای کاش وزیر اقتصاد ما و وزیر کار ما سری به کوچه پس کوچه های تهران می زدند و می دیدند که مردم در چه شرایطی زندگی می کنند نه اینکه از دور فقط نظاره کنند و برنامه ریزی روی کاغذ داشته باشند.

این جامعه شناس در آخر گفت: این فقر و گرسنگی کشیدن فقط ایمان مردم را می گیرند ما در این مدت شاهد بودیم که مردم شهرستان ها هر حیوانی را از گریه و کلاغ گرفته تا … میخوردند تا سیر شوند مسوولان بهتر است دیگر روی کاغذ کارهایشان را نگویند و عملی کنند تا این فقر ایمان مردم را نابود نکرده است مردم اگر ایمانشان را از دست دهند این ما هستیم که دربرابر خدا باید پاسخگو باشیم مردم بدون ایمان دست به دزدی و خفتگیری و.. میزنند ای کاش به این عوارض در جامعه هم توجه کنیم و دیگر وقت رسیدگی به مردم فرا رسیده است.

لطفعلی بخشی: اخبار قدرت خرید دردی را از مردم درمان نمی کند

لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیت علمی دانشگاه علامه درخصوص اخبار منتشره درباره اینکه قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش یافته است به خبرنگار ما گفت: اینکه بگوییم ۸۰ درصد قدرت خرید پایین آمده است هم درست نیست چون اقلامی که افزایش قیمت داشته اند همه از اقلام غیر ضروری است و اقلام ضروری افزایش داشته اند اما نه افزایش چشمگیر که قدرت خرید مردم را کاهش دهد اینکه قدرت خرید را اینگونه منتشر کنیم به نفع دولت نیست در این شرای بهتر است که اینگونه صحبت ها را تا وقتی که منابع رسمی اعلام نکرده اند را بروز ندهیم.

او در ادامه درخصوص اینکه حقوق کارگران برابر با قدرت خرید نیست هم اظهار داشت: حقوق کارگران ۲۰ درصد افزایش داشته است که این افزایش نسبت به قدرت خرید کم است اما نمیتوان گفت که انقدر که نتوانند خرید کنند است و درست است که با افزایش ۲۰ درصدی کارگران تحت فشار هستند و باید تقریبا چندین برابر کار کنند تا بتوانند هم تراز قدرت خرید داشته باشند.

این اقتصاددان در ادامه افزود: اقلامی  مانند تلویزیون و دلار و.. افزایش یافته است که این ها برای کارگران نون و آب نمی شود و اقلامی مانند گوشت و مرغ و… کاهش چندانی نداشته است ولی در این شرایط اقتصادی بهتر است که به این اخبار دامن زده نشود به اخباری چون فقر کارگران چون این اخبار دردی را درمان نخواهد کرد.