در حال حاضر کارگران در یک وضعیت برزخی قرار دارند، زیرا از یک طرف امید دارند که دعوت به کار مجدد شوند، اما کارفرمایان نیز به دلیل رکود و شرایط کرونایی نمی‌خواهند حقوق و دستمزد پرداخت کنند، از طرف دیگر نیز شرایط دریافت بیمه بیکاری بسیار سخت و پیچیده است و در این وسط تنها کارگران هستند که با ضرر و زیانی هنگفتی مواجه می‌شوند، بنابراین باید دولت برای جبران هزینه‌های این بخش فکر اساسی کنند، در غیر این صورت و با توجه به ادامه شرایط سخت کرونا و تعطیلی احتمالی بیشتر کارخانجات حداقل تا پایان تابستان با موج گسترده بیکاری روبرو خواهیم بود که این موضوع می‌تواند تبعات جبران ناپذیر بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد.

مونا ربیعیان/با اعمال محدودیت‌ها مرخصی‌های اجباری کارگران بدون حقوق است. فتح الله بیات با اشاره به اینکه با جهش موج جدید ویروس کرونا کارگران بین دو راهی دورکاری و ابتلا به کرونا گرفتار شده اند گفت: کارفرمایان همکاری لازم را نمی‌کنند، کارگران هم از ترس بیکاری و برای اینکه بتوانند در زندگی دوام بیاورند مجبور هستند که ساعت‌های طولانی در واحد‌های تولید و مونتاژ فعالیت کنند.

برخی از کارگران مانند آن‌هایی که قرارداد رسمی ندارند و حقوق ثابت دریافت نمی‌کنند با کرونا آسیب زیادی دیدند. اکثر کارگران قراردادی هستند و امنیت شغلی ندارند به همین دلیل بین دو راهی کار و زندگی گیر افتاده اند

۱۷ الی ۱۸ میلیون کارگر در حال نابودی

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درخصوص وضیت بد کارگران درحال حاضر به خبرنگار ما گفت: کرونا بیشترین خسارت را به کارگران زده است واقعیت امر این است که حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیون کارگر در کشور داریم که در دهه ۹۰ بیشترین فشار اقتصادی را متحمل شدند ، بیشترین خسارت تحریم ها در دهه ۹۰ به کارگران وارد شد چرا که قدرت خرید این قشر به شدت کاهش پیدا کرد و شوک تورمی که در دهه ۹۰ ایجاد شد باعث شد تا کارگران بیشترین ضربه را از لحاظ اقتصادی بخورند.

وی در ادامه افزود: در سال ۹۷ تورم در کشور ۳۸ درصد؛ سال ۹۸ تورم کشور ۴۲ درصد و در سال ۹۹ تورم ۳۶ درصد بود که در مجموع این سه سال تورم در کشور بیش از ۱۱۵ درصد بوده است اما افزایش حقوق کارگران حدود ۶۰ درصد بوده است از طرفی تحریم ها و از طرف دیگر کرونا باعث شده تا کارگران زیر فشارهای اقتصادی قرار گیرند.

رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی وضعیت کارگران را با کامندان مقایسه کرد و گفت: در این میان نیز حدود ۳ میلیون کارمند در کشور وجود دارد که کمترین آسیب را از کرونا و تحریم ها خورده اند چرا که اگر تعطیل شوند چه دور کاری کار کنند چه کار نکنند حقوقشان سر ماه واریز می شود بدون کم و کاستی اما بخش عمده کشور کارگران روز مزد هستند که زندگی خود را از طریق کار روزانه می چرخانند و پس اندازی هم ندارند وقتی سه هفته تعطیلی اعلام می شود کارگران چطور زندگی کنند برنامه ای برای این قشر داده نشده است.

کرونا هم غنی و فقیر میشناسد

وی در ادامه افزود: کارگران به سه هفته خانه نشینی نمی توانند زندگی خود را بچرخانند از طرفی دولت اعلام کرده که برای اصناف تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شده است خود این حمایت از اصناف است کارمندان دولت نیز در این میان حقوق خود را می گیرند و مشکلی نخواهند داشت اما کارگران که نه پس اندازی دارند و نه کاری در این سه هفته چه باید بکنند در این سال ها این قشر نیز به دلیل تحریم و کرونا با مشکلات مالی رو به رو بوده و قدرت خریدشان به شدت کاهش پیدا کرده است. عملا دولت برای این ۱۷ الی ۱۸ میلیون کارگر برنامه ای ندارندباید سوال پرسید چرا در شرایط فعلی به فکر کارگران نیستیم؟ ۱۷ الی ۱۸ میلیون کارگر سه هفته خانشین هستند باید فکری برای این افرادکرد.

وحید شقاقی در باره اینکه غنی و فقیر وضعیت متفاوتی دارند نیز اظهارداشت:  این دهه تحریم ها نشان داد که ثرتمندان ثرتمند تر و کارگران و فقرا فقیر تر شده اند در مورد کرونا هم همین است کرونا ثابت کرده که فقیر و غنی می شناسد.غنی واکسن تهیه می کند و فقیر برای درآوردند نان شب محتاج خواهد بود.

وام سهام عدالت چه شد؟ وی از مصوبه دولت درخصوص سهام عدالت انتقاد کرد و از عدم اجرایی آن گفت:دولت برای کارگران در روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ مصوبه ای صادر کرد که بانک ها موظف هستند که سهام عدالت را به عنوان وصیغه از کارگران دریافت کنند و به آنها وام دهند اما تا کنون فقط دوبانک ان هم نیمه بند شروع به دادن وام های سهام عدالت کرده اند اما در هر بانکی که بروید خبری از اجرایی شدن این مصوبه نیست. اگر مصوبه را دولت داده چرا اجرایی نمی شو؟ این وام سهام عدالت می تواند پس اندازی برای کارگر باشد تا مشکلاتش را برطرف کند و بتواند سفره اش را دوباره داشته باشد اما تا کنون این مصوب همچنان بلاتکلیف مانده است. سود سهام عدالت نمی تواند دردی را دوا کند اما کارت اعتباری می تواند باعث افزایش قدرت خرید کارگران در زمانی که به آن احتیاج دارند شود.