زباله گردی و جمع آوری ضایعات از سطح شهر و مخازن زباله موضوع جدیدی نیست اما متأسفانه اخیرا با افزایش این آسیب اجتماعی در سطح شهر لازم است مسئولین نسبت به حل و رفع این آسیب اقدامات جدی انجام دهند.

مونا ربیعیان/ تورم، گرانی، سختی تأمین هزینه های زندگی همه دست به دست هم داده تا زن و مرد برای کسب روزی حلال و به دست آوردن لقمه‌ای نان برای سیر کردن شکم در تکاپو باشند در این عرصه گاهاً زنانی که در ردیف اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می‌گیرند به تنهایی مجبورند درآمد خود و خانواده تحت تکفل شان را تامین کنند.

یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر مشهودتر شدهموضوع زباله گردی و جمع کردن ضایعات از سطح شهر است متأسفانه گاها شاهدیم که علاوه بر مردان، زنان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دست به این کار می زنند.

شاید دیگر بیکاری و مسئله تأمین مخارج زندگی برای خانوارهای بی سرپرست یا بدسرپرست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده است و فشار مخارج زندگی باعث شده تا زنان خانواده برای گذران زندگی خود به برخی کارهایی که شایسته مقام زن نیست روی بیاورند و این موضوع، مسئله تازه ای نیست.

همه می دانیم آسیب‌های اجتماعی معمولا در بستری به وجود می‌آیند که نوعی نابرابری در تقسیم عادلانه منابع صورت گرفته باشد در جامعه‌ای چون جامعه ما که امروزه با آسیب‌های اجتماعی مختلفی روبه‌رو است، زمینه‌سازی برای مقابله با آسیب‌های مختلف اجتماعی یک امر ضروری است.

فقر و گسترش اعتیاد، تبعات بسیاری به همراه دارد که خاصیت این آسیب‌هاست اما با مدیریت بحران می‌توان تا حدودی از وخیم‌تر‌شدن آن جلوگیری کرد. باید توجه کنیم افرادی که در زمره آسیب‌پذیرترین گروهای اجتماعی هستند، اگر درگیر مسئله‌ای مانند اعتیاد یا فقر شدید شوند، ممکن است به هر کاری دست بزنند تا بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

زنان آسیب‌پذیر به‌دلیل اینکه از لحاظ قدرت بدنی با مردان تفاوت‌هایی دارند، بیشتر از دیگران در معرض انواع خطرها هستند.

این خطرها برای زنانی که اقدام به زباله‌گردی می‌کنند، به مراتب بیشتر استهمه این مسائل نشان‌دهنده عمق آسیب‌پذیری این افراد است. چیزی که وجود دارد و ما نمی‌توانیم کتمان کنیم، این است که درحال‌حاضر گروهی از زنانی که دارای مشکلاتی چون فقر و اعتیاد هستند، به کار زباله‌گردی روی آورده‌اند؛ بااین‌حال به‌دلیل جنسیتشان، محدودیت‌های زیادی را برای انجام این کار دارند.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی: زباله گردی بانوان از قدیم بوده فقط این مدت بیشتر به چشم خورده است

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی درخصوص زباله گردی بانوان به خبرنگار ما گفت: زباله گردی یکی از آسیب های آزادهنده ویژه شهرهای بزرگ است. زباله گردان از نگاه رفتارشناسی اجتماعی چند گروه هستند .اولین گروه زباله گردهایی هستند که به دنبال زباله های بازیافتی یا همان پسماندها هستند و به بالادستی ها می فروشند. دومین گروه گروهی هستند که برای به دست آوردن میوه غذاهستند و در نهاید گروه سوم به امید یافتن اشیا و کالای نیمه قیمت و قیمتی هستند که البته گروه سوم خیلی کم هستند.

وی در ادامه افزود: در این میان زباله گردی بانوان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و علت آن فشارهای اقتصادی و تنگناهای زندگی برای زنان سرپرست هستند البته برخی ها نیز همسران زمین گیر دارند و نمی توانند کار کنند بنابراین زنان چاره ای جز زباله گردی ندارند از طرفی هم زباله گردان زنان این است که وقتی ماموران با آنها برخورد می کنند برای جلب توجه گریه و زاری می کنند و این باعث می شود تا فضای مجازی علیه مامورین شوند اگر این زنان کار داشتند دیگر چنین کاری را انجام نمی داند.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان اظهارداشت:زباله گردها مخزن انواع میکروب ها و ویروس ها هستند حتی این آدم ها می توانند منتقل کننده ویروس کرونا باشند برای اینکه ویروس از طریق این افراد منتقل نشود باید ابتدا این افراد شناسایی شوند و بعد ببیند که این مشکل از تنگنا و گرسنگی هستند یا خیر که اگر از گرنسگی و تنگنای اقتصادی باشد وزارت رفاه وظیفه دارند تا به داد انها برسند اما اگر به دلایل دیگر باشد باید با آنها برخورد شود اما برای گرسنگی باشد وظیفه دینی ، اخلاقی و اجتماعی است که به کمک آنها بشتابیم و نگذاریم که چهره شهر زشت نشود.

مصطفی اقلیما؛ پدر مددکاری اجتماعی:

مصطفی اقلیما؛ پدر مددکاری اجتماعی درخصوص زباله گردی بانوان به خبرنگار ما گفت: مشکلات اجتماعی تایع چندین علت است از رسپیگری در خیابان ها گرفته تا زباله گردی بانوان که این ها همه براساس بیکاری، تورم و فقر است چرا که وقتی فردی بیکار باشد باید چه کاری انجام دهد تا بتواند خرج زندگی را بدهد.

وی در ادامه افزود: وقتی کارخانه ها دومینو وار کارگران را تعدیل می کنند و از طفی مغازه ها به دلیل اینکه کرونا است تعطیل می شوند و کارگران را بیرون می کنند و این کارگران از کجا نان شب را دربیاورند خانم ها نیز در این میان به زباله گردی مشغول می شوند برای اینکه نانی به دست آورند حتی اگر در خیابان ها راه بروید می بینید که زنان بیشتر دستفروشی نیز می کنند چرا چون معیشت آنها نمی چرخد در این میان مسوولین نیزپاسخگو نیستند.

پدر مددکاری اجتماعی علت این پدیده را اینگونه بیان کرد: مشکل اقتصاد کشور این است که اخرای ریاست جمهوری هر فردی که می شود دیگر پاسخگو نیستند و به هیچ وجه به مردم اهمیتی نمی دهند وقتی رییس جمهور مشکلات را به مردم گره می زند و می گوید مردم مقصر هستند چه باید کرد؟ مردمی که برای کالای ارزان مجبور به ایستادن در صف هستند نمی توانند مقصر باشند چرا که مشکل ما مشکل اقتصادی است که اول باید حل شود.

مصطفی اقلیما در پایان بیان کرد: بانوان ما در حال حاضر به دلیل فقر و نداری حاضر به هرکاری هستند و این اصلا خوب نیست و اگر مسوولین پاسخگو باشند دیگر چنین مشکلاتی را نخواهیم دید اگر هر رییس جمهوری که روی کار می آیند به سخنان رهبر توجه کند وافراد شایسته و پاسخگو را در سرکار بگذارند شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.