از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون همواره گروه‌ها و هیئت‌های مذهبی همراهی خوبی با ستاد مقابله با کرونا داشته‌اند کمااینکه سال گذشته این موضوع نمود داشت و امسال و در آستانه ماه مبارک نیز این همکاری ادامه خواهد داشت. با توجه به این همکاری ها مردم هم باید توجه داشته باشند که در شرایط موجود تجمع نکنند.

مونا ربیعیان/ از هفته دوم ماه مبارک، برنامه‌ها به صورت حضوری در مساجد با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. در گلزار شهدا هم در ماه رمضان با همکاری مدیریت گلزار و ادارات مربوطه برنامه‌هایی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

محمدرضا محبوب فر؛کارشناسان حوزه سلامت:در شرایط احساسی نمی شود پرتکل ها رعایت شود

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت درخصوص وضعیت کرونا در کشور وعملکرد وزیر بهداشت به خبرنگار ما گفت: آقای دکتر نمکی نعل وارونه می زند. ایشان وقتی اعلام می کند که در ستاد ملی کرونا کاره ای نیست پس باید چاره اندیشی کرد که بیشتر از این به کشور خسارت وارد نشود و تلفات و درد و رنج هموطنان که اکنون زیر چرخ دنده های اقتصادی و معیشتی هستند کمتر شود؛ این امر درصورتی انجام خواهد شد که وزارت بهداشت و درمان از ستاد ملی مبارزه با کرونا خارج شود.

وی درباره بازگشایی مساجد در ماه مبارک رمضان نیز به خبرنگار ما گفت: روی سخن من با کارشناسان حوزه سلامت و متخصصین عفونی است که در ستاد ملی کرونا حضور دارند؛ در شرایط فعلی سونامی کرونا در کشور حاکم است و بسیاری از بیمارستان ها جایی برای بیماران ندارند و حتی سالن های انتظار و راهروهای بیمارستان ها مملو از بیمارانی است که منتظر و سرگردان برای بستری شدن هستند و حال در این شرایط وزیر بهداشت نامه به معاون بهداشتی خود یعنی آقای حریرچی می نویسد و اعلام می کند مراسم ماه مبارک رمضان در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد، در صورتی که وقتی دید و بازدید ایام عید باعث انفجار بمب کرونا در کشور شد و در مراسمات عزا و عروسی شرایط احساسی غالب می شود پروتکل های بهداشتی را نه می شود رعایت کرد و نه نظارتی برای اجرای آنها می توان داشت و خیلی جالب است که در این شرایط که باید هرگونه دورهمی و تجمعات لغو شود وزیر بهداشت به جای منتفی کردن این تجمعات، تازه مراسمات ماه مبارک رمضان را توصیه به برگزاری و بازگشایی محل های تجمعات مذهبی و مراسم شب های قدر را توجیه می کند.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه با اشاره به قرنطینه و تعطیلات ادعایی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: این روزها قرنطینه و محدودیت و تعطیلی در کشور ایجاد شده است، اما این ممنوعیت ها بیشتر شبیه به یک شوخی است و باز شدن مساجد به روی مردم و بسیج شدن مردم برای بازگشایی های ماه رمضان باید منتفی شود و البته فکر می کنم در دولت اراده ای برای کنترل این بیماری وجود ندارد.

محمدرضا محبوب فر در ادامه از افزایش آمار فوتی ها در اردیبهشت و خرداد خبر داد و گفت: با بازگشایی مساجد ماه های اردیبهشت و خرداد آمار فوتی ها ۴ رقمی خواهد شد و باید از هرگونه دورهمی ها و تجمعات مذهبی و غیرمذهبی جلوگیری شود چون در این شرایط بازگشایی ها و عادی انگاری ها درخصوص ویروس کرونا می تواند ریسک بالایی داشته باشد.

وی در ادامه از عادی انگاری ها انتقاد کرد و اظهار داشت: وقتی بازگشایی های صورت می گیرد و اجازه ایستادن در صف های معیشتی داده می شود یعنی عادی انگاری صورت گرفته است و این باعث بی اعتمادی مردم نسبت به دولت خواهد شد و باید حتما کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا که از افراد ارزشمند تشکیل شده است تصمیمات علمی را اعلام کند نه اینکه اجازه داده شود کمیته اجرایی این ستاد با سیاسی کاری تصمیمات خودش را اجرایی کند. این رویه درحال حاضر پس از بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا در کشور شکست خورده است و عادی انگاری در شرایط فعلی می تواند خطر ساز باشد.

این اپیدمیولوزیست همچنین درباره نحوه اعتمادسازی مردم به کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: مردم به کمیته عملی ستاد ملی کرونا اعتماد کامل دارند چرا که از افراد ارزشمند تشکیل شده و همه جزو بهترین های بیماریهای عفونی و اپیدمی هستند. این افراد بارها اعلام کردند که در خصوص پیک چهارم کرونا دولت مقصر اصلی است نه مردم، و مجموعه دولت و ستاد ملی کرونا و آن کمیته اجرایی در این ستاد به نظرات کارشناسی و تصمیم گیری های علمی اعضای کمیته علمی ستاد بی توجهی کرده اند. من صحبت های این عزیران را تصدیق و تایید می کنم، اما اعضای ستاد ملی کرونا با توجه به اعتمادی که مردم به آنها دارند بهتر است که در عملکرد خود بازنگری کنند و به مردم زجردیده و مظلوم کشور هشدارهای لازم کارشناسی و علمی کمیته علمی ستاد ملی کرونا منتقل شود نه اینکه تصمیمات سیاسی و امنیتی و غیرکارشناسی خود را به جامعه تحمیل کنند و یک سیاست یک بام و دو هوایی را در پیش گیرند که در نهایت پس از تلفات سنگین مردمی در کشور موجب سلب اعتماد عمومی گردد.

محمدرضا محبوب فر به وزیر بهداشت توصیه کرد: توصیه اول این است که آقای نمکی وقتی اعلام می کنند که کاره ای در ستاد ملی کرونا نیستند و توجهی هم به نظرات کارشناسان مربوطه نمی شود بنابراین بهتر است که وزیر بهداشت و درمان این وزارتخانه را از ستاد مبارزه با کرونا خارج کند چرا که مردم به اعتماد حضور وزارت بهداشت و درمان در این ستاد به تصمیمات ستاد ملی کرونا اعتماد می کنند.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان از کمیته علمی ستاد ملی کرونا خواستار شد: به خانم دکتر محرز و همچنین آقایان دکتر مردانی، مختاری، توکلی و زالی که در کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا هستند اعلام می کنم که اجازه ندهند بیشتر از این از حیثیت و آبروی آنها سوء استفاده شود چرا که در حال حاضر از اعتماد مردم نسبت به این عزیزان در ستاد اجرایی مبارزه با کرونا و مجموعه این ستاد سوء استفاده می شود و تصمیمات غیرکارشناسی و سیاسی ستاد از طریق کمیته علمی ستاد مشروع جلوه داده می شود. وقتی این عزیزان به صراحت اعلام می کنند که بودن آنها در کمیته علمی بی فایده است و نظرات کارشناسی و دلسوزانه آنها نادیده گرفته می شود پس بهتر است اعضای کمیته علمی ستاد به اصطلاح ملی کرونا تکلیف خودشان را مشخص کنند و با خروج فوری و بی قید و شرط از ستاد ملی مبارزه با کرونا نگذارند که مردم نسبت به آنها بی اعتماد گردند و اجازه داده نشود که سیاست و مصلحت دولت و ستاد ملی کرونا بر روند جاری کاری این عزیزان در جامعه بیشتر از این تاثیر گذارد.

مینو محرز، عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا: بیمارستان ها دیگر جایی برای بیماران کرونایی ندارند

درحال حاضر بیمارستان ها دیگر جایی ندارد و وضعیت واقعا اسف بار می باشد بارها تذکر داده ایم که آلودگی بیماری کرونا زیاد شده است واکثر بیماران بدحال می باشند و در تهران با کمبود آی سیو مواجه هستیم اما توجهی نمی شود و نمی دانیم بر اساس چه علمی بازگشایی ها صورت گرفته است با توجه به اینکه بارها اعلام کردیم باید لاک دان کامل صورت بگیرد بازگشایی انجام میشود.

درحال حاضر هرفردی که آلژی یا سرماخوردگی دچار می شود باید تست کرونا بدهد چرا که ویروس جدید انگلیسی با بالاترین سرعت انتقال پیدا می کند و هر تجمعی چه در فضای باز چه بسته باعث انتقال کرونا می شود هشدارها داده شده لطفا مردم به آنها توجه کنند.