جلسه دوم کمیسیون مشترک برجام روز گذشته به پایان رسید. این جلسه در ادامه همکاری های جداگانه تهران و واشنگتن با 4+1 برای یافتن راهی جهت حفظ توافق هسته ای برگزار شد.

۶ سال پس از به ثمر رسیدن توافق هسته ای، یک بار دیگر وین تبدیل به محل رفت و آمد دیپلمات های ۴+۱ و ایران شده و چشم ها را به خود خیره کرده است.

عصر سه شنبه بعد از نشستی که ایران و آمریکا هر کدام جداگانه و در محلی با  فاصله‌ای نه چندان زیاد از یکدیگر، در آن شرکت کردند طرف ها به این نتیجه رسیدند که ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی ادامه یابد. البته کماکان در بر همان پاشنه پیشین می چرخد و قرار نیست ایرانی ها و آمریکایی ها بر سر میز گفتگو با یکدیگر بنشیینند.

مونا فرج الله/بیش از سه سال است که از خروج ایالات متحده از توافق با ایران می گذرد، حالا نخستین بار است که واشنگتن خود را وارد بازی برجام می کند و مشتاق به احیای آن است. همانطور که بایدن قول داده بود دولت دموکرات ها نمی خواهد خودش را از مواهب توافق با ایران محروم کند و تیمی که چیده شده، به خوبی می داند که با پافشاری بر مواضع پیشین خود دستاوردی در مقابل ایران نخواهد داشت.

آنچه که در این جلسات رخ داد و قرار است روز چهارشنبه هم در وین دنبال شود، پیش رفتن در مسیر دیپلماسی است. راهی که در دوران ترامپ و نخستین ماه های حضور بایدن در کاخ سفید بسته به نظر می رسید. ایالات متحده با عقب نشینی از مواضع اولیه خود از ادامه بازی که به راه افتاده بود خودداری کرد. آنها حالا پذیرفته اند که برداشته شدن تحریم های ایران بسیار ضروری است و بدون اقدامی سریع از سوی واشنگتن برای لغو آنها، عملا بازگشت به برجام غیر ممکن است.

در ماه های ابتدایی به نظر می رسید که ایالات متحده عمدا مسائل دیگری را در فهرست اولیت های خود قرارداده بود. اما حالا و به ویژه بعد از گفتگوی هفته گذشته رابرت مالی، به نظر می رسد که دستگاه سیاسی واشنگتن تصمیم گرفته هر طور شده این پرونده را به سرانجام برساند. از سوی دیگر به نظر می رسد که دولت امریکا می خواد از زمان باقی مانده برای دولت حسن روحانی استفاده کند و مذاکره را با همان کسانی که برجام را به ثمر رساندند پیش ببرد.

لغو تحریم ها ربطی به تبادلات بانکی ندارد

فریدون مجلسی ، دیپلمات سابق درخصوص لغو تحریم ها می تواند تبادلات بانکی را تحت شعاع قرار ندهد به خبرنگار ما گفت: fatf مهمتر از تحریم ها است و تجارت بین الملل اجازه نخواهد داد که مبادلات بانکی صورت گیرد مگر اینکه به صورت قاچاق باشد.

 این دیپلمات سابق در ادامه افزود: وقتی fatf مورد قبول نباشد سازمان جهانی ما را تروریس می دادند و تبادلات بانکی با تروریست ممنوع است حتی اگر تحریم ها در قابل برجام لغو شود بدون انسداد اگر شعارها ادامه دار باشد تحریم ها نیز ادامه دار خواهد بود.

پرتکل های بین المللی امروز باید رعایت شود و حتی اگر مذاکره مستقیم هم صورت گیرد و تحریم ها به کل رفع شود باز هم fatf مانع اصلی برای مبادلات بانکی خواهد بود همانطور که یاران قطعنامه های سازمان حقوق بین الملل را قبول ندارد باعث می شود تا مبادلات بانکی همچنان در هاله ای از ابهام صورت گیرد.