وقتی در خیابان های شهر قدم میزنیم شاهد آسیب های اجتماعی هستیم که روزانه افزایش پیدا می کند؛ گورخواب هایی که در گور میخوابیدند و دختران و زنانی که برای یک لقمه نان حاضر هستند در این گورها همخوابی داشته باشند تا شب را با گشنگی سر روی زمین نگذارند.

مونا ربیعیان/پس از جمع آوری این پدیده؛ پدیده جدیدی به وجود امد پدیده ای به نام چراغ خوابی که این چراغ خوبی به این معنا بود که کارتن خواب ها برای گرم نگه داشتن خودشان از سرمای زمستان کنار چراغ های روشنایی یا چراغ های باتری را می گذرانندن که این نیز باعث می شد تا حداقل از گرم شوند اما این پدیده همچنان وجود دارد تا اینکه پدیده جدیدی به وجود آمد پدیده ای که با قرن جدید رونمایی شد پدیده جوبگردی، زباله گردی کم بود جوبگردی هم به آن اضافه شد. این پدیده برای این است که جوبگردان درهای فاضلاب را باز می کنند و اگر آبی در ان نباشد در فاضلاب یا جوب ها خشک می خوابند و این پدیده از فقر و بیکاری به وجود آمده است.

آسیب های اجتماعی ناشی از افزایش بیکاری در کشور است و این بیکاری به این معناس که فقر در کشور افزایش خواهد یافت در این میان مسوولین باید به فکر این باشند که معضل بیکاری را حل کنند چرا که افزایش بیکاری می تواند باعث افزایش سرقت و دزدی در کشور شود.

امان الله قرائی مقدم: فقر اقتصادی در کلانشهرها مشهود است

امان الله قرائی مقدم ؛ جامعه شناس درخصوص پدیده جوبگردی مردم در کلانشهرها به خبرنگار ما گفت: دلیل جوبگردی کاملا مشخص است که فقر اقتصادی ؛ تامین نشدن معاش زندگی دلایل اصلی این اتفاق است البته من ۳۰ سال پیش هم با این صحنه رو به رو شده بودم در خیابان خراسان پیرمردی بود که در نزدیکی ایستگاه اتوبوس از جوب کنار ایستگاه ظرف های ریکا را جمع آوری می کردند و در کالسکه ای که همراه داشت می گذاشت البته در آن زمان فقر به این روشنی نمایان نشده بود.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر مردم مانند مردم هند در کنار خیابان زندگی می کنند تولید مثل می کنند و تمام دوران زندگی خود را در خیابان ها می گذرانند و در نهایت در کنار خیابان خواهند مرد و این از شکاف طبقاتی که به وجود آمده است ؛ توزیع ناعادلانه ثروت هم دلیل دیگری از به وجود آمدن فقر است.

۳۰ میلیون زیر خط فقر زندگی می کنند

این جامعه شناس درباره دلیل به وجود آمدن فقر در کشور نیز اظهارداشت: درحال حاضر عده ای در رفاه کامل به سر می برند و در این میان ۶۰ میلیون فقر وجود دارد و ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و این که عده ای در جوی خیابان بخوابند البته این امر بیشتر در کلانشهر ها دیده می شود چرا که کلانشهر ها مهاجر پذیر هستند مانند تهران که مردم به خاطر اینکه فکر می کنند در تهران رفاه کامل وجود دارد و تهران آمادگی این همه مهاجر را ندارد بنابراین به جای زندگی خوب فقیر و گدا تحویل جامعه می دهد.

وی در ادامه افزود: این مهاجرت نه تنها از روستاییان بلکه مردم افغانستان و پاکستان هم هستند که برای اینکه زندگی بهتر وارد تهران می شوند و در جوی ها، قبرستان می خوابند و باتوجه به اینکه هوا رو به گرمی هست در پارک های خراسان و خیابان معلم یا خرابه های سعادت آباد زندکی می کنند.

امان الله قرائی مقدم درباره اینکه اقتصاد کشور دچار مشکل است بیان کرد:اقتصاد کشور در حال حاضر هیچ پلنی برای نجات وجود ندارد بعید نیست که به مرور زمان ایران از هند و پاکستان هم بدتر شود و مردم هر روز فقیرتر از روز قبل هم شوند واین گسترش فقر را در صف های مرغ دید  در صورتی که ما در کشوری زندگی می کنیم که دومین کشور نفت وگاز جهان است و این فقر در کشور ما خیلی چهره بدی در جهان دارد.

وی در ادامه راهکار فقر را اینگونه بیان کرد:اگر قرار است فقر کنار گذاشته شود باید سراغ کارخانه هایی که بسته شده است رفت و دلیل این تعطیلی را پیدا کرد و مشکل این کارخانه ها را حل کنیم تا بتوانیم از جوانان کشور خودمان استفاده کنیم و بحث اشتغال را فعال کنیم.

اشتغال راه نجات اقتصادکشور

این جامعه شناس از صحبت های افزایش جمعیت گفت:با این اوصاف وقتی حرف از افزایش جمعیت زده می شود درست نیست چرا که ما میخواهیم مگر فقیر بزاییم که افزایش جمعیت دهیم باید اول مدیریت اقتصادی کشور را درست کنیم تا مشکل اشتغال و درآمدزایی حل شود و بعد به دنبال افزایش جمعیت باشیم.

وی از زبان استاد هاروارد نسبت به اقتصاد کشور گفت: به گفته بنیامین هیگنز استاد هاروارد بدبختانه هیچ سازمان و مقرراتی نمی تواند در زمینه رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی و.. ماثر باشد مگر مردانی که ان را اداره می کنند بدانند چه کاری انجام خواهند داد.

امان الله قرائی مقدم در پایان از راهکار نهایی ریشه کن شدن فقر گفت:در پایان باید گفت که اول از همه باید بخش اشتغال فعال شود تا بتوانیم چهره فقر را از کشور پاک کنیم.