رییس جمهوری با تاکید براین که بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای ۱+۵ گرفته است، گفت: بالاترین مقام کشور ما با لحن و بیان صریحی گفتند اگر شما به تعهدات به طور واقعی و جدی برگردید ما هم به همه تعهدات بازمی‌گردیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در اولین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ افزود: برای این که تحریم ظالمانه از روی سر ما برداشته شود یک دقیقه را هم از دست نخواهیم داد. معتقدیم که اگر طرف مقابل یعنی کشورهای ۱+۵ تصمیم بگیرند و به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهدات خود عمل کنند همانطور که چند بار رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که اگر آنها دست از تحریم بردارند و برای ما روشن شود این کار واقعی است، ما هم به همه تعهدات برجامی بازمی گردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: به نظر من این کلام و نکته بسیار مهمی است. یعنی ما به دنیا می گوییم به خاطر سه سال ظلمی که به ما شد هنوز حاضریم که اگر تعهد کامل از طرف شما ببینیم به تمام تعهدات برگردیم. فعلا قصد مطرح کردن مساله خسارت ها را هم نداریم که در این سه سال چقدر به ما آسیب زده شده است که سرجای خود مسوولان کشور آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین کلام واضح و روشن است.

وی با تاکید بر این که بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای مذاکره‌کننده گرفته است که بگویند «ما ممکن است به تعهداتمان عمل کنیم اما شما عمل نکنید»، گفت: بالاترین مقام کشور ما با یک لحن و بیان بسیار صریحی گفتند اگر شما به تعهدات به طور واقعی و جدی برگردید ما هم به همه تعهدات بر می گردیم، حتی ایشان یک مورد را هم استثنا نکردند. بنابراین معیار بین ما و شما برجام است. شما به کل برجام عمل کنید ما هم به کل برجام عمل می‌کنیم. این هدف اول ما در این چهار ماه است که دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بار اصلی پیگیری این هدف بر دوش وزارت امورخارجه است اما همه بخش های دولت در این زمینه همکاری کنند. بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت خانه های اقتصادی و غیراقتصادی همه در این راه آماده باشند.

در زمینه برداشتن تحریم تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت
روحانی با تاکید بر این که ماه‌های پایانی دولت، ذره‌ای حرکت در راه منافع ملی را کندتر نخواهد کرد، گفت: به مردم ایران می گویم همانطور که در سال ۹۲ شروع کردیم با همان روحیه و تلاش ادامه خواهیم داد و یک روز هم برای ما فرق نمی کند تا روز ۱۲مرداد تلاش خواهیم کرد و بسیاری از پروژه ها به اتمام می رسد و در زمینه برداشتن تحریم هم ما تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت.
رییس جمهوری با بیان این که در زمینه مبارزه با کرونا هم دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد، افزود: کرونا در سال ۹۹ خسارت های بسیار زیادی بر کشور وارد کرد. هنوز هم با خسارت‌های کرونا مواجه هستیم.
وی با اشاره به سفرهای نوروزی مردم گفت: وزیر گردشگری ما به صراحت گزارش داد ۷۵ درصد تخت های هتل‌ها و مراکز اقامتی ما در ایام عید خالی است بنابراین کرونا هنوز بر زندگی مردم تاثیر می گذارد. دیروز فرمانده راهور اعلام کرد که میزان سفر امسال نسبت به سال ۹۸، ۱۶ درصد کم شده است و این در حالی بود به خاطر سیل در سال ۹۸ سفر کم شده بود.
روحانی با تاکید بر این که هنوز مخمصه و مشکلات کرونا ادامه داردف گفت: دولت همه توان خود را برای مبارزه با کرونا به کار می گیرد و از مردم می خواهیم که در سفر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در زمینه واکسن خارجی و داخلی هم امیدواریم در ماه های آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

تولید؛ عامل افزایش ارزش پول ملی
رییس جمهوری ادامه داد: هدف مهم دیگری هم که رهبر معظم انقلاب برای سال جدید تاکید کردند باز هم موضوع تولید است. تولید برای ما خیلی اهمیت دارد، اگر بخواهد اقتصاد ما حرکت کند و اشتغال در مسیر درست قرار بگیرد و قیمت‌ها متعادل شود و در کنار آن ارزش پول ملی بالا برود همه به بستگی به تولید دارد. به عنوان مثال، ارزش پول ملی بخشی به مسایل داخلی، تولید و تورم بر می‌گردد و بخشی مربوط به مساله ارز خارجی است که هر دو تاثیر بسزایی دارد. البته در شرایط فعلی تاثیر ارز خارجی بسیار مشهود است، اگر ارز خارجی به اندازه کافی در اختیار ما نباشد به طور طبیعی همه چیز گران می‌شود.
وی با تاکید بر این که از هر نظر باید به مساله تولید توجه شود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند امسال هم به پشتیبانی و هم به رفع مانع توجه کنید. هر دو این مساله حایز اهمیت است و ما از اولین جلسه اقتصادی که در روز اول فروردین برگزار کردیم بر روی این موضوع بحث کردیم.
روحانی یادآور شد: سال ۹۹ سال بسیار سختی بود که بعدها اقتصاددان‌ها و آنهایی که بر روی مسایل سیاسی و اجتماعی کار می کنند همه ابعاد این قضیه را مدنظر قرار دهند. سالی که در آن با تحریم شدید، جنگ اقتصادی،‌ اقدامات غیرانسانی دولت ترامپ و بعد دولت جدید آمریکا که هنوز تغییر محسوسی از آن نمی بینیم، مواجه بودیم. بنابراین درسال ۹۹ خیلی به مردم فشار آمد اما در عین حال طرح‌های بسیاری نیز در سال گذشته در استان‌های مختلف افتتاح شد که بخشی از آن در قالب برنامه پنجشنبه‌ها صورت گرفت که امسال هم افتتاح معروف به پنجشنبه ها را ادامه می‌دهیم.
رییس جمهوری گفت: افتتاح طرح‌های بسیار مهمی در زمینه آب و برق،‌ تصفیه خانه فاضلاب، آب و برق روستایی و نیروگاه داشتیم. تولید نفت و گاز و پتروشیمی افزایش پیدا کرد. افتتاح پالایشگاه بیدبلند ۳ و نیم میلیارد دلار ارزش داشت که خود یک شهر است. وقتی به این پالایشگاه بیدبلند در فضای مجازی نگاه کنید یک شهر درست شده است و کار بسیار بزرگ و عظیمی صورت گرفته است.

وی با اشاره به افتتاح چهل و نهمین سد در روزهای آخر سال، گفت: کار بزرگی صورت گرفت؛ به هر حال در این دولت ۴۹ سد افتتاح شده و تا پایان این دولت به ۵۷ سد می‌رسد. در مسایل راه، راه آهن و مسکن کارهای بزرگی صورت گرفته است.

سرمایه، تکنولوژی و تعامل با دنیا، اساس تولید است
روحانی با تاکید بر این که در چند ما تا پایان این دولت افتتاح طرح های بسیار مهمی صورت خواهد گرفت، افزود: افتتاح طرح مهم آبرسانی در منطقه شرق کشور که تاریخی بود، مراحل بعدی آن هم انجام خواهد گرفت. آنچه در ماه های پیش روی ما در افتتاح طرحی راجع به دریاچه ارومیه و احیای آن انجام خواهد شد یا مساله لوله نفت از گوره به جاسک که انجام می گیرد طرح های مهم و بزرگی است. در زمینه راه آهن و جاده‌ها نیز طرح هایی برای افتتاح داریم. در مساله سلامت نیز برای تجهیز ۱۱هزار تخت بیمارستانی آمادگی داریم.
رییس جمهوری افزود: ما در سال ۹۹ در زمینه تولید تلاش کردیم البته بسیاری از طرح های افتتاح شده مهم ما مربوط به سرمایه گذاری در سال های ۹۴، ۹۵، ۹۶ بود که گشایش‌هایی حاصل شد و آثار آن را در سال ۹۸ و ۹۹ دیدیم و در ۱۴۰۰ که امسال هست می‌بینیم البته باز هم باید گشایش ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر این که در تولید حرف اول را سرمایه می زند، گفت: هیچ چیز جای سرمایه را نمی گیرد. حرف اول سرمایه است و حرف دوم تکنولوژی است. اینها اساس تولید است. البته حرف سوم هم تعامل سازنده با جهان است. باید با دنیا بتوانیم مبادله کنیم یعنی بتوانیم صادرات و واردات انجام دهیم.
روحانی با بیان این که برای تعامل سازنده شرایط سیاسی و اقتصادی باید فراهم باشد، گفت: بانک ها باید بتوانند با یکدیگر کار کنند. اگر کسی از خارج سرمایه گذاری کند نخستین سوال چگونگی وارد و خارج کردن پول است. انسداد در سرمایه گذاری را باید از بین ببریم که البته بخشی از آن مربوط به تحریم و بخش دیگر مشکلات داخلی است. به عنوان مثال ما لایحه ای را به مجلس ارایه دادیم که چند سال است که در گیر و دار است و باید اینها را تمام کنیم. باید روابط بانکی را درست کنیم چرا که اینها اساس کار است.

آغاز حرکت های خوب در زمینه فناوری و نوآوری در کشور

رییس جمهوری با اشاره به این که در زمینه فناوری و نوآوری حرکت های خوبی در کشور شروع شده است افزود: عید سال گذشته برای تامین دستکش و ماسک مشکل داشتیم اما در یکسال گذشته با حمایت از تولید ماسک تنفسی سه لایحه، نرخ رشد آن به ۱۳ هزار و ۴۰۰ درصد رسید یعنی ۱۳ هزار درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همانطور که تولید ماسک N۹۵ رشد ۲۱ هزار درصدی را تجربه کرد. تولید گان ها و لباس های یکسره نیز ۲۷ هزار درصد افزایش پیدا کرده است. این میزان رشد معمولی نیست؛ در آنچه نیاز کشور بوده حرکت فوق العاده ای انجام گرفته است. بنابراین تولید در بخش سلامت در اولویت ما بود هنوز هم در داروسازی و تجهیزات پزشکی امسال تولید در بخش سلامت اولویت نخست ما است و اولویت دوم ما مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری مردم.
وی در ادامه با بیان این که «ارز مواد اولیه را تامین می کند و چرخ تولید را به حرکت در می آورد»، گفت: همه اینها مربوط به تقاضا است که یا باید داخلی باشد یا خارجی. عاملی که باعث می شود تولید شروع شود تقاضا است بنابراین باید کالایی تولید شود که متقاضی و مشتری داشته باشد بنابراین ما نیاز به تقاضا داریم.
روحانی با طرح این سوال که تقاضا چگونه ایجاد می شود افزود: مردم باید در رفاه باشند. اگر مردم نتوانند برای زندگی روزمره آنچه نیاز دارند تهیه کنند، اشتغال و درآمد نباشد خود به خود تقاضا از بین می رود البته بعضی تقاضاها مثل دارو و غذا از ضروریات مهم مردم است که باید آن را تامین کنیم و باید در این زمینه هم سرمایه گذاری کنیم.

افزایش ۴۸ درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت نسبت به سال ۹۸

رییس جمهوری در ادامه با بیان این که سال ۹۹ سال بسیار سختی بود از بخش اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار قدردانی کرد و گفت: طبق آمار سازمان برنامه و بودجه در سالی که هم جنگ اقتصادی و هم کرونا داشتیم، ۹۳ درصد بودجه محقق شد در حالی که در شرایط عادی هم همین گونه بوده است بنابراین بودجه همیشه صد درصد محقق نمی شود. در بودجه ۹۹، ۴۸ درصد حقوق و مزایای کارکنان دولت نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است. صندوق‌های بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و در بخش‌های عمرانی بالای ۵۰ درصد افزایش داشته ایم.
وی افزود: بنابراین دولت تمام توان خود را به کار گرفته که مردم کمی احساس راحتی کنند البته به این معنی نیست که مردم وضعشان خوب است. معنی آن این نیست که اگر ۴۸ درصد، ۵۴ درصد و ۵۰ درصد که من گفتم به معنای خوب شدن وضع مردم است این توان دولت بوده است. با توجه به شرایطی که ما داشتیم کار دولت، ارزشمند و قابل قبول بوده است.
روحانی ادامه داد: ما بیش از این می خواستیم یعنی اگر کرونا و تحریم نبود بطور یقین این آمارها رقم بهتری را نشان می داد در حالی که ارقام فعلی مربوط به شرایط تحریم و کرونا است. برای مردم عادی در سال ۹۹ وام‌هایی پرداخت کردیم و به کسب و کارهایی که صدمه دیده بودند یک میلیون وام به افراد یارانه بگیر اختصاص دادیم و پرداخت کردیم. همچنین برای اقشاری که دچار مشکل بودند ۷ ماه برای هر نفر ماهی صدهزارتومان پرداخت کردیم که نزدیک به ۳۵ میلیون نفر را شامل شد.
رییس جمهوری گفت: ۲ تا ۳۰ درصد سهام عدالت نیز آزاد و پول آن پرداخت شد و در حال حاضر سود این سهام در حال پرداخت است. شاید بعضی‌ها دچار مشکل در بازار سرمایه شدند اما در کل در چند ماه آخر بازار سرمایه ثبات گرفت.

تاکید بر ثبات بازار در ماه‌های پایانی دولت

وی تاکید کرد: همه باید با تلاش مضاعف امسال کاری کنیم که مردم احساس راحتی بیشتری کنند. از وزارت صمت و کشاورزی می خواهم تمام توان خود را به کار بگیرند در ۴ ماه باقی مانده دولت، بازار ثبات داشته باشد یعنی هرچی بنا بوده که گران شود در سال ۹۹ گران شده بنابراین بگذاریم در این ۴ ماه ثبات وجود داشته باشد.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر موضوع تولید، افزود: حتما مساله تولید را باز هم دنبال می‌کنیم. البته موانع تولید بخشی را دولت باید رفع کند بخشی دست قوای دیگر است. بخشی مربوط به موانع سرمایه گذاری است که جاهای دیگر باید آن را حل کنند. امنیت سرمایه گذاری لازم است که بخشی مربوط به دولت، بخشی مربوط به نیروهای امنیتی و بخشی مربوط به قوه قضاییه است بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم که امنیت لازم را ایجاد کنیم و از طرف دیگر کاری کنیم که مردم احساس کنند شرایط آینده امید بخش است.
روحانی بار دیگر تاکید کرد: شرایط ما، شرایط امید بخش است. وحدت را حفظ کنیم. همدیگر را تخریب نکنیم. تبلیغات سوء انجام ندهیم. نگوییم اگر ما نگوییم فلان ماهواره ای زودتر از ما می گوید. حرف دروغ که زود و دیر ندارد او بیجا می کند که حرف دروغ می‌زند. نگوییم عقب می افتیم چون او به دولت انتقاد می کند ما زودتر این کار را انجام دهیم تا مشتری ما بیشتر شود. نه خیر. این گونه مشتری شما زیاد نمی‌شود شما حرف حق بزنید آن مشتری را خداوند به موقع درست می کند.
مقدمه انتخابات تخریب دولت نباشد
رییس جمهوری در ادامه به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات یکی از مسایل مهم کشور ما است اما مقدمه انتخابات تخریب دولت نباشد. هرکسی بیاید بگوید که قرار است چه کار انجام دهد و بگوید من از دولت قبل بهتر عمل می کنم،‌ خوش آمدید. دست او را هم می بوسیم که بهتر از این دولت عمل کند. ما هم تلاش می کنیم تا در دولت بعدی هم کرونا تا حد زیادی مهار شود و هم در زمینه تحریم گشایش هایی پیدا شود و همه تلاشمان را تا روز آخر انجام خواهیم داد. بنابراین در بحث انتخابات دنبال تخریب نباشیم بلکه دنبال جذب و آمدن مردم باشیم.
روحانی در ادامه افزود: هفته آینده، روز عدل و امید جامعه است. دوشنبه هفته آینده روز میلاد حضرت ولی عصر (عج) است. البته همه امتها امید و عدل را منتظر هستند و اختصاص به اسلام ندارد. همه باید به آینده جهان امیدوار باشند و شیعیان واضح تر به آن اعتقاد دارند.

تاکید برای تلاش بیشتر برای زندگی بهتر مردم

وی ابراز امیدواری کرد: این فرخنده روزی که در پیش داریم موجب نشاط و حرکت و امیدواری ما باشد. به خصوص امام عدلی که در کنار و حامی ما است دست ما به سوی او دراز باشد از برکت وجود او می توانیم حرکت پرشتاب تری داشته باشیم.
رییس جمهوری همچنین ابراز امیدواری کرد تا در سال ۱۴۰۰ کاری کنیم که برای همه ما و امتهای اسلامی و همسایگان و همه آنهایی که نوروز را پاس می دارند سال بهتری باشد. امسال هم سال پایانی قرن است اما ۱۴۰۰ یعنی چهره قرن جدید. از نظر تقویمی ۱۴۰۱ آغاز قرن جدید محسوب می شود اما ۱۴۰۰ جلوه دارد یعنی آمدن شرایط، قرن، تحرک و نشاط جدید است که امیدوارم همه در کنار هم بتوانیم از این سال پرنعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم و مردم شرایط بهتری داشته باشند.