مونا ربیعیان/ در کشورهای دنیا یک مدل ثابت و استانداردی برای دادگاه های ویژه مبارزه با فساد وجود ندارد و بسته به شرایط کشورها و نیازهای آنها به تخصص، در سلسله مراتب قضایی مدلهای گوناگونی مشاهده می شود. بعضی از کشورها فقط نوعی قاضی ویژه پیش بینی کرده اند و بعضی کشورها دادگاههای ویژه بدوی […]

مونا ربیعیان/ در کشورهای دنیا یک مدل ثابت و استانداردی برای دادگاه های ویژه مبارزه با فساد وجود ندارد و بسته به شرایط کشورها و نیازهای آنها به تخصص، در سلسله مراتب قضایی مدلهای گوناگونی مشاهده می شود. بعضی از کشورها فقط نوعی قاضی ویژه پیش بینی کرده اند و بعضی کشورها دادگاههای ویژه بدوی مجزا طراحی کرده اند و برخی دیگر، دادگاههای ترکیبی ایجاد کرده اند که در پاره ای موارد به عنوان دادگاه بدوی عمل می کنند و در موارد دیگر به عنوان دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می کنند. و نهایتاً در بالاترین حد پاسخ به تخصص، بعضی از کشورها سیستم دادگاههای ویژه جامع که هم عرض سیستم عادی قضایی است، ایجاد کرده اند. هرچند دادگاه های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران در نحوه تشکیل خاص هستند، لکن با مدل های جهانی وجوه اشتراک متعددی دارند.

گلوگاه های فساد باید بسته شود

امیرواعظ آشتیانی، نماینده سابق مجلس درخصوص افزایش اختلاسگران در جامعه به خبرنگار ما گفت: برای اینکه اختلاس در کشور کم شود نیازمند به یکسری سازو کار در کشور هستیم که دست چپاولگران، رانتخواران، رشوه بده و رشوه بگیران کوتاه شود باید فرایند های درستی طی شود تا گلوگاه های فساد اصلاح شود .

وی در ادامه افزود: همیشه اتفاقات اقتصادی از آنجایی نشات می گیرد که افراد در جایگاه خودشان قرار نمی گیرند و مسولان نمی توانند امانتداران خوبی برای مردم باشند چرا که مسئولیت پذیر نیستند و با ناشایستگی سرکار قرار گرفته اند.

این نماینده سابق از بخشنامه های یک شبه گفت:از طرفی دیوان سالاری ها و بخشنامه های و تصمیمات نابهنگام باعث شده تا فساد ریشه کند افراد وقتی در جایگاه خودشان قرار نگیرند این اتفاقات رخ می دهد  این اتفاقات باید اصلاح شود تا دست اختلاسگران کوتا ه شود.

سیستم نظارتی معیوب باعث فساد سیستمی شده است

امیر واعظ آشتیانی درباره سیستم معیوب گفت: وقتی یک سیستمی معیوب باشد و از راس سیستم فساد داشته باشد و این تخلف از بالادستی به پایین دستی هم میرسد بنابراین با فساد سازمانی رو به رو می شویم در قدیم اداره ها سازمان ها بخشی داشتند تحت عنوان بازرسی که این بخش کارش بازرسی و جلوگیری از فساد بود اما به مرور این بخش حذف شد و به حراست واگذار شد و تا حراست بخواهد بجنبد که فساد رخ داده است و تمام شده.

وی در پایان علت ایجاد این همه فساد را اینگونه بیان کرد: عدم نظارت باعث شده فسادها سازمانی شود و همه این موارد باعث شده تا قوه قضاییه با پرونده های متعدد روبه رو شود وقتی از بالای هرم فساد داشته باشد نا خودآگاه پایین هرم هم با فساد رو به رو می شود همه این ها از انتصاب افراد ناآگاه و ناشایسته است که باید اصلاح شو همچنین دیوان سالاری ها نیز باید اصلاح شود تا رویه مشکلات حل شود.