درست یکسال است که کرونا سایه سنگین و مخربش را بر سر تمام دنیا گسترانیده و در این میان با به تعطیلی کشاندن بسیاری از صنوف و مشاغل صدمات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشورها وارد کرده است.

بازار، روزهای سختی را سپری می کند و با اینکه همگان منتظر به پایان رسیدن این روزها و بازگشت به زندگی گذشته هستند، اما باید پذیرفت، هستند مشاغلی که زیر چکمه های ویروس کووید ۱۹ چنان له شده اند که شاید برای همیشه از بین رفته و حتی نامی از آنها باقی نماند.

مونا رمضانپور/ کافیست کمی دوره یکساله حضور کرونا در کشور را مورد بررسی قرار دهیم. از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ که به طور رسمی حضور کووید۱۹ در شهرهای مختلف ایران با تعطیلی های گسترده همراه شد و شب عید سختی را برای مشاغل مختلف رقم زد.

برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با انجام تخلف برچسب زنی غیر مجاز بر روی محصولات خود، اقدام به گرانفروشی در بازار می‌کنند.

متولیان فروشگاه‌ها با تهیه برچسب‌های غیرمجاز از شرکت‌های محصولات خوراکی و غیر خوراکی اقدام به افزایش کاذب قیمت‌ها کرده و بر روی همین قیمت‌ها تخفیف‌های جعلی را اعمال می‌کنند. درصورتی که می توان با رسیدگی به کسب های و مغازه ها مشکلات گرانی را برطرف کرد قرار نیست که عمده گرانی را برگردن فروشگاه ها تنها انداخت به جای اینکه گرانی را گردن هم دیگر بیاندازیم مشکل را برطرف سازیم.

کسب های خرد مقابل گرانی ها ایستادگی می کنند

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس درخصوص کسب های خرد گفت: نکته این است که در اقتصاد کشور کسب های خرد نادیده گرفته شده اند در صورتی که همین کسبه های خرد باعث شدند تا در ایام کرونا مردم برای خرید مایحتاج خودشان با مشکل روبرو نشوند وگرنه مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی آرامش کشور برهم میریخت و مردم برای خرید مایحتاج خودشان به فروشگاه های هجوم می آورند، این کشورها نشان دادند که بربریت جای تمدن را پر کرده است.

وی در ادامه افزود: مردم در حال حاضر از خودگذشته اند و به فکر کمک به یکدیگر هستند اما نباید مکانیزم های اجرایی کسب های خرد را نادیده گرفت چرا که در کوچک تریم شهرستان ها هم این کسب های خرد بودند که باعث شدند تا کشور از بحران نجات پیدا کند.

وزارت صمت باید مقابل گرانی ها پاسخگو باشد

این نماینده مجلس درخصوص اینکه باید به تخلفات رسیدگی شود اظهارداشت: نمی توان از اینکه برخی فروشگاه ها تقلب کردند و به اسم تخفیف جیب مردم را خالی کردند هم گذشت باید به یان موضوع هم رسیدگی شود در کشور ما شبکه توزیع و نظارتی مشکل دارد و تا وقتی این دو مشکل داشته باشد این گرانی ها همیشه هست و خواهد بود برخی از این شرکت ها و سازمان ها هستند که مسولیتشان مشخص نیست فقط بیانیه می دهند که وزارت صمت باید پیگیر باشد.