مونا رمضانپور/ هر چه نزدیک به عید می شویم می بینیم قیمت کالای اساسی روز به روز بیشتر می شود و نیمی از مردم فقیر تر از نان قسطی گرفته تا گوشت مرغ قسطی نکته جالب این است که قبل از این مردم کالای لوکس یا وسایل خانه را قسطی خریداری می کردند اما حال می بینیم که مردم مواد خوراکی خود را نیز به صورت اقساطی خریداری می کنند.

این ماجرا یک نکته دارد این است که مردم برای اینکه قسطی خرید می کنند باید سود هم بدهند؛ سود برای کالای اساسی که جزو ضروریات است و درحال حاضر سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود چرا که زیاده خواهی عده ای باعث شده تا عده ای برای تهیه مایحتاج زندگی خود به این روز دربیاییند.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی: تشدید فقر در اقتصاد ایران

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی درخصو اینکه قدرت خرید مردم به شدت پایین امده به خبرنگار ما گفت: در دهه ۹۰ میانگین ۴ درصد تورم داشتیم و سرآمد درآمد ها حدود ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده و آمارها نشان می دهد که در سال ۹۷ ۳۱ درصد تورم و در سال ۹۸ ۴۱ دردصد و درسال ۹۹ برآوردها نشان می دهد حدود ۳۵ درصد تورم وجود داشته که در مجموع سه سال اخیر بیش از ۱۰۷ درصد تورم بوده است این درحالی است که حقوق کارگر سالانه ۲۰ درصد افزایش داشته و کارمد حدااکثر ۱۵ درصد افزایش داشته است این افزایش های حقوق کارگران در مجموع سه سال حدود ۶۰ درصد بوده است این درحالی است که تورم ۱۰۷ درصد بوده و این به این معنی است که یک فاصله حدود ۴۰ درصدی بین رشد حقوق کارگران و تورم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: درصورتی که در این مدت بررسی ها نشان داده اقلام اساسی مثل مسکن، مواد غذایی و.. از تورم بالاتری برخوردار بوده و این فشار سنگین بر دهک های کم درآمد وارد کرده است چرا ما نظام توزیع ثروتمان هم مشکل دارد نظام توزیع مثل اخذ مالیت ها و… نظام یارانه ای معیوب هم داریم چرا که هزارا هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می شود که برا یدهکگ های پردرآمد است نه دهک های کم درآمد و این باعث مش ود که ماشاهد تجدید فقر اقتصاد باشیم.

این کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه چرا مردم مایحتاج خود را به صورت قسطی خریداری می کنند بیان کرد:  از طرفی در این دهه رشد اقتصادی کشور صفر بوده است و رکود تورمی سنگینی در دهه نود شاهد بودیم چرا که رشد سرمایه گذاری صفر بوده مشاغل روز به روز تعطیل شدند و کارگران بیشتری بیکار کرونا هم بر این تعطیلی ها و بیکاری ها مضاعف شد. بنابر این وقتی سبد خانوار کوچک می شود خانوار مجبور به خرید قسطی کالای اساسی می شود چرا که راهی وجود مدارد وقتی فقر در اقتصاد تشدید می شود خانواده باری مایحتایج خود مجبور به خرید قسطی می شود.

محمدغرضی؛کارشناس اقتصادی: درآمد های پایین کارگران

محمدغرضی؛کارشناس اقتصادی درخصوص کاهش قدر خرید به خبرنگار ما گفت: حقوق کارگر در ایران حدود سه میلیون تومان است اگر دلار را ۲۰ هزارتومان درنظر بگیریم حقوق کارگر با اضافات و کسریات دولتی ۱۵۰ دلار است درصورتی که در پاکستان کارگران ۱۷۵ دلار؛ افغانستان ۲۰۰ دلار، در عراق بیش از ۳۰۰  دلار و در ترکیه ۵۰۰ دلار ماهیانه در دریافت می کنند این یعنی در کشور ما که نسبت به همسایگان خود ثروتمند است حقوق پایین است .

این کارشناس اقتصادی درخصوص خرید اقساطی مایحتاج زندگی بیان کرد: این اعداد و ارقام نشان می دهد قدرت خرید قشر عظیم جامعه گرفتار نداری هستند و این اتفاق برای جامعه گرفتار وجود دارد.