مونا ربیعیان/در جوامع امروی ما شاهد آسیب های اجتماعی هستیم که روز به روز بیشتر از قبل این آسیب ها خود نمایی می کند در صورتی که فرهنگ ما به گونه ای بود که اگر میدیدم همسایه ای گرسنه است به آن رسیدگی می کردیم و نمی گذاشتیم حداقل همسایه مان با شکم خالی سر بالید نهد اما در حال حاضر اگر در خیابان ببینیم که کسی نیاز دارد به او توجه نمی کنیم و از بغل آن به راحتی عبور می کنیم چرا مردمی که در فرهنگشان مهر و محبت وجود داشت چنین اتفاقی برایشان رخ داده است به راستی مادیات انقدر مهم است که مردم برای رسیدن به آن حاضر هستند دست به هرکاری بزنند و یکدیگر را فراموش کنند. همه به هم بی‌اعتنا....حتی به مرگ همدیگه.... کسی اگه کمک بخواد....کی میدونه اون چی میگه فرهنگ کمک به دیگران فراموش شد .

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی درخصوص اینکه چرا مردم به یکدیگر رحم نمی کنند به خبرنگار ما گفت: ما ایرانیان بر اساس باورهای دینی و ارزش های فرهنگی کمک به دیگران را وظیفه خود دانسته و در زمینه های مختلف در حد توانایی همواره در خدمت شهروندان نیازمندان بودیم با دیدن حمل بار سنگین توسط یک سالمند فورا به کمک او میرفتیم وقتی کسی زمین می خورد سریعا به بالیدن او شتافته و برای برخواستن کمکش می کردیم اگر نیازمندی به ما مراجعه می کرد در حد توان خود یاریش می کردیم و به همین شکل جامعه ما براسا تعاون همدلی و یاری حرکت می کرد.

وی در ادامه افزود: اجازه نمی دادیم یک فرد لاابالی مزاحم نوامویس مردم در کوچه و خیابان گردد و برای او سینه سپر می کردیم اما چرا جامعه به اینجا رسیده است. در مقابل چشمان ما زن یا دختری را به زور به داخل یک خودرو می کشند انگار گوش های ما درمقابل کمک های او سنگین یا حتی کر هستند دیگر از کمک به شهروندان خبری نیست.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه بی رحمی ها بیان کرد: حتی گاهی در مترو یا اتوبوس سالمند یا کم توانی را زیر پای خود لگد کرده و خود از او جلوتر می رویم باید از نگاه رفتار شناسی به این موضوعات نگاه کرد در آسیب شناسی رفتاری فرد گرایی دور شدن از ارزش های دینی و معنوی خود اندیشید یعنی فقط منافع خود را دیدن و بی توجهی به عمدلی و تعامل اجتماعی باعث گردید کمتر توجهی به نیازمندان و ضعیفان داشته باشیم.

برنامه های تلویزیون و سینما بر روند بی رحمی تاثیر گذار

مجید ابهری درخصوص تاثیر برنامه های تلویزیون و سینما بر روند بی رحمی مردم نسبت به یکدیگر گفت: متاسفانه در اکثر فیلم ها و سریال ها نیز ضعیف کشی بی توجهی به نیازمندان بسیار پررنگ بوده است به عنوان الگوی رفتاری مورد توجه کودکان و جوانان قرار می گیرد بخش فیلم های کودک آزاری در فضای مجازی و همچنین شکنجه حیوانات اهلی در کوچه و خیابان نمومه بارزی در گرایش سنگدل بودن و فاصله گرفتن از انسانیت و ترحم است. امروز فقط به خود و منافع خود می اندیشیم و دیگر برای مان مهم نیست که بر سر دیگران چه می آید.

وی در ادامه گرایش های مردم به زندگی مادی را گفت: زندگی مادی ، مصرفی گرایش به تشریفات از بستنی طلا تا دونات طلایی از خوردن کباب قرقاول تا خریدن سبزیجات خشک شده کوه آلپ برای سگ و گربه ایمان از یک طرف از طرف دیگر تماشای تقاضای نان نسیه توسط برخی از شهروندان باعث گردیده تضاد رفتاری گریبان گیر بخش قابل توجهی از شهروندان گردد.

این آسیب شناس اجتماعی درادامه افزود: وقتی که یک نفر خانه متری ۷۰ میلیون تومان میخرد که هر متر آن می تواند سرپناهی برای یک عده باشد چه جایی برای دلسوزی باقی می ماند. بر در و دیوار اطلاعیه حراج کلیه ؛ کبد بیش شمار دیده می شوند خرید و فروش جنین و نطفه به یک تجارت تبدیل شده است.

آغاز بربریت(وحشی گری)

مجید ابهری در ادامه از آغاز بربریت گفت: یعنی پول به عنوان معیار ارزشیابی قلمداد شده است و دیگر کسی کمتر به فکر حلال و حرام بودن آن می باشد. یعنی آخر تمدن و اول بربریت(وحشی گری) فرا رسیده است.

وی در پایان اظهارداشت: وقتی دیدی که عده ای به فکر مادیات است حتی در مراسمات خواستگاری هم مادیات حرف اول را می زند. زمان جنگ مردم نان سفره خودشان را تقسیم می کردند همسایه سیر یا گرسنه است.