جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن آلات در آذرماه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

مونا ربیعیان/ از بین ۹۵ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از آذر ماه سال گذشته تا آذر مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۸ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا بیش از ۴.۵ برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی است که قیمت آن در مدت یاد شده ۳۷۳.۹ درصد افزایش یافته و ۴.۷ برابر شده است و در کنار آن باید به جو خارجی و داخلی با ۱۱۷.۴ و ۱۱۴.۲ درصد و ذرت خارجی و داخلی با ۱۰۵.۱ و ۱۱۹.۷ درصد افزایش قیمت اشاره کرد؛ چراکه این کالاها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند. قیمت مرغ زنده نیز در همین ماه با افزایش ۱۰۰.۶ درصدی نسبت به آذر پارسال به حدود ۱۷ هزار تومان رسیده است.

از اوایل آذر با وجود تعیین نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ،  قیمت این محصول در سطح خرده فروشی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که بعدا با عرضه مرغ تنظیم بازاری کنترل شد. البته اخیرا دوباره قیمت این محصول اوج گرفت و به حدود ۳۰ هزار تومان رسید. همچنین مرغداران درخواست افزایش قیمت را از ستاد تنظیم بازار مطرح کردند که با آن موافقت نشد و تصمیم گیری در این رابطه به بعد از ماه رمضان موکول شد.

همچنین با وجود اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزارتومان باشد، از میانه آذر این محصول گران‌تر از نرخ مصوب عرضه شده و اول دی ماه قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها به ۴۰ هزارتومان رسید و هین وضعیت همچنان ادامه دارد. 

نظارت ها باید بیشتر شود

امیرواعظ آشتیانی ، نماینده سابق مجلس درخصوص افزایش قیمت ها در ماه آخر سال به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر قوه مجریه پاسخگوی عدم نظارت بر بازارها نیست از طرفی هم این قوه به قدری برای قوه قضاییه دردسر ایجاد کرده است که قوه قضاییه هم نمی تواند به بحث گرانی ها ورود کند. قوه قضاییه در حال حاضر به دنبال راه اندازی کارخانجاتی است توسط برخی از بانک ها نیمه فعال شده اند و اشتغال کارگران را دستخوش حوادث کرده اند.

وی در ادامه افزود: از طرفی قوه مجریه با بی تفاوتی چراغ سبز به گرانی ها داده است و این بی تفاوتی می تواند زمینه ساز نارضایتی مردم باشد چرا که سبد اقتصادی مردم در این مدت با چالش روبرو شده است و دولت به جای اینکه کاری کند مردم را در خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق رای بیاورد آنها را از رای دادن منصرف کند، تحریم یا مسائل دیگر دلیل نمی شود که در این سه ماه اخیر قیمت ها را با گرانی ۱۰۰ درصد روبه رو کند.

سبد خانوار روزانه کوچک می شود

این نماینده سابق در باره اینکه به علاوه کالای اساسی قبوض دولتی هم گران شده است گفت: کالای اساسی از یک سود قیمت گاز و آب و برق که دگیر دست خود دولت است چرا انها را افزایش داده است مردم نمی توانند کالای اساسی بخرند چطور می توانند قبوض انرژی را پرداخت کند چالش هایی که مردم دارند باعث می شود تا سبد خانوار روزانه کوچک و کوچک تر شود حتی مردم به خاطر افزایش قیمت کالاها حتی نمی توانند برای کالای گران شده جایگزین داشته باشند.

وی درباره موج نارضایتی ها هشدار داد: همه این گرانی ها دست به دست می دهد تا موج نارضایتی اجتماعی به وجود آید در حال حاضر ما شاهد موج گرانی سازمان یافته هستیم و مردم گرانی را با گوشت و پوست خود لمس می کنند و این می تواند تبعات منفی داشته باشد.

گلوگاه های گرانی باید شناسایی شود

امیر واعظ آشتیانی درباره اینکه چرا قوه قضاییه و مجلس بر گرانی ها نظارت نمی کنند گفت: قوه قضاییه نمی تواند کاری کند تاوقتی که قوه مجریه اجازه ندهد همین طور مجلس به عنوان قانون گذار و نظارت کننده می تواند از دولت بخواهد پاسخگو باشد اما در این شرایط نمی تواند وزیری را استیضاح کند چرا که در این شرایط باعث می شود مجلس وارد بازی سیاسی شود بنابراین باید جلوی این امر گرفته شود.

وی در پایان اظهارداشت: هر سه قوه باید گلوگاه گرانی را شناسایی کنند و مقابل این گرانی ها دلالان ایستادگی کنند و جلوی این چالش های به وجود آمده را بگیرند.