کلیات بودجه اصلاحی ۱۴۰۰ در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، با ۲۱۱ رای موافق به تصویب نمایندگان رسید.

لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار روز سه‌شنبه نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و نمایندگان با ۲۱۱ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع  از ۲۵۲ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.لایحه بودجه ۱۴۰۰ نخستین بار در ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ توسط «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و کمیسیون تلفیق  در مهلت پیش بینی شده جزئیات آن را بررسی کرد. اما نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۱۴ بهمن ماه با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند.

هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه، ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع و هزینه‌کاهش یافت.

«محمدباقر نوبخت» در جلسه علنی روز سه شنبه و در جریان بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: دولت ۱۵ اصلاحیه برای بودجه ۱۴۰۰ اعمال کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تبصره ۴ مرتبط با تقویت بنیه دفاعی، تصریح کرد: در همین راستا اقلام مانند طرح فاضلاب شهر اهواز، موارد آبخیزداری و شرکت های دانش بنیان را در سقف لایحه بودجه قرار داد تا از صندوق توسعه ملی استفاده نشود.

وی با بیان اینکه در لایحه جدید ۵۳ هزار میلیارد تومان مصارف در رابطه با تقویت دفاعی افزایش داده شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام همراه با کاهش و صرفه جویی هزینه در بخش های دیگر بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مقرر شده بود تا این ۵۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مالی تامین شود، تاکید کرد: نظر نمایندگان بر به حداقل رساندن استفاده از اوراق جز در موارد اضطرار بود که بر همین اساس ۳۵ هزار میلیارد تومان از حجم فروش اوراق نیز تقلیل داده شد.

به گفته نوبخت، یکی از ویژگی های بودجه اصلاحی کاهش هزینه در استفاده از منابع در کنار تقلیل استفاده از اوراق است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نظرات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در زمینه مالیات و گمرک، تصریح کرد: مجوزها را برای افزایش ۴۹ هزار میلیارد تومانی تامین هزینه ها از مالیات و گمرک صادر شده است.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس در یک هدف مشترک به دنبال افزایش سطح رفاه عمومی هستند، گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۰ تلاش کرده تا  کاهش قدرت خرید کارکنان دولت را جبران کند و بر همین اساس غیر از افزایش ۲۵ درصدی که برای حقوق کارکنان دیده شده بود، این میزان بر پاداش بازنشستگی کسانی که در ماه باقی مانده امسال و اوایل سال آینده بازنشسته می شوند اعمال شود.

نوبخت با بیان اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: برای بازنشستگان تامین اجتماعی مرحله دوم اعتبارات در اصلاحیه بودجه دیده شد.

وی با بیان اینکه در بازگشت اصلاحیه بودجه زمان بسیاری از دست رفت، تاکید کرد: در یک وفاق و همدلی با مجلس، دولت می تواند سال آخر را با قوت آغاز کند و به نحو شایسته ای کشور را از مشکلاتی که دشمنان و رژیم آمریکا بر علیه ایران انجام می دهد مصون کند.

موافقان چه گفتند؟

احمد امیرآبادی فراهانی ، نماینده مردم قم، در دفاع از این لایحه گفت: هزینه های کشور در لایحه بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و درآمد مالیاتی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، یعنی درآمد از ۲۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

همچنین مهرداد گودرزوند چگینی ، نماینده مردم رودبار در مجلس، با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در لایحه بازگشتی از دولت به مجلس تصریح کرد: این اصلاحات نشان می دهد که دولت پذیرفته بودجه دارای نواقصی بوده است.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه لایحه نخست دولت با کسری بودجه بالایی روبرو بود که باعث می شد معیشت مردم در سال آتی سخت تر شود اظهار داشت: مجلس به حق، کلیات را رد کرد که این کار نه تنها سیاسی نبود بلکه براساس کاری علمی و کارشناسی انجام شد.

وی در ادامه با تاکید بر اصرار مجلس به اصلاح لایحه بودجه عنوان کرد: بودجه اول دولت صرفه جویی نداشت، درآمد پایدار نداشت، شفاف نبود، رانت زا بود، کسری شدید داشت و وابستگی آن به درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود.

مخالفان چه گفتند؟

موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس، با تاکید بر اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به محرومیت زدایی، در بودجه نباید فراموش شود، گفت: درآمدهای نفتی در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده  و این به معنای اتکای بودجه به نفت است.

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس، ضمن مخالفت با اصلاحیه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: شاهد یک بی‌انضباطی گسترده و رشد اعتبارات دستگاه‌های دولتی و هزینه‌های جاری در این بودجه هستیم.

دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: نیم میلیون بشکه به میزان فروش نفت در سال آینده اضافه شده که تحقق آن مشخص نیست و لایحه بودجه بیش از ۵۰ درصد به فروش نفت وابستگی دارد.

همچنین سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه اصلاحیه ارائه شده به درد نظام اقتصادی کشور نمی‌خورد، گفت: دولت باید به فکر معیشت اقشار آسیب‌پذیر و تحت پوشش باشد.