هنوز در این که آمریکا به برجام برمی‌گردد اما و اگرهای زیادی وجود دارد، این مساله هم متوجه دولت دموکرات آمریکا است و هم به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد.

مونا رمضانپور/ گرچه بایدن به عنوان رئیس دولت جدید ایالات متحده قبل از ورود به کاخ سفید از بازگشت به برجام صحبت کرده‌ بود اما بعد از مراسم تحلیف، سیاست یکنواخت و روشنی از سوی واشنگتن اتخاذ و اعلام نشده است.

وعده های انتخاباتی آمریکا به زودی جامعه عمل خواهد پوشید

هادی حق شناس، کارشناس مسائل بین المالل درخصوص اینکه چرا آمریکابه برجام بازنگشته است به خبرنگار ما گفت: انتخابات آمریکا وعده های انتخاباتی مطالباتی است که بخش عمده آن یا در واقع ارائه شکل می گیرد برای اجرایی شدن قالب وعده های ترامپ  اعم از کالای امریکایی بخرید رشد اقتصادی نرخ بیکاری پایین دیوار مکزیک بود که عملی هم شد و وقتی بایدن روی کار آمد هم ۱۵ فرمان صادر کرد از مهاجرت  گرفته  تا بازگشت آمریکا به پیمان آب های پاریس که تمام این ۱۵ فرمان در حال اجرایی شدن است اما در این فرمان ها صحبتی از بازگشت برجام نبود.

وی در ادامه افزود: شاید هم بایدن قصد ندارد که به برجام بازگردد چرا که تاکنون آمریکایی ها برای عدمب ازگشت به برجام به بایدن نامه زدند و اعلام کردند که به برجام بازنگردد از طرفی در ایران ینز یک دونگانگی به وجود امده است این باعث شده تا موضوع برجام کمی با تامل پیش روی کند   از طرفی مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده است برای اینکه تحریم ها لغو شود هر کاری لازم است صورت گیرد. البته برجام در حال حاضر به یک فضای سیاسی تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل بین المالل در ادامه درباره اینکه برجام از حالت اقتصادی خراج شده است نیز بیان کرد: خروج آمریکا از برجام نیز جنبه سیاسی داشته است تا اقتصادی در صورتی که آژانس انرژی اتمی بارها اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است و این را روسیه و چین هم تایید کردند اما سال ۹۷ آمریکا از برجام خارج شد و با کشورهای عربی هم پیمان شد.

هادی حق شناس در پایان اعلام کرد که عهدشکنی های سیاسی برای ترمیم نیاز به زمان دارند وبعد اظهارداشت:وقتی یک مسئله ای جنبه سیاسی پیدا می کند نیاز به یک راه حل سیاسی نیز دارد و برای اینکه برجام به حالت قبل بازگردد نیاز به زمان دارد از طرفی ایرانی ها براین باورند که آمرکیا زا برجام خارج شده بنابراین آمریکا است که باید به برجام بازگردد؛ و این آمریکا بوده که با عهدشکنی اقتصاد ایران را دچار تزلزل کرده است و تمام این مشکلات به وجود امده چون جنبه سیاسی پیدا کرده است نیاز به زمان دارد تا حل شود.