بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد کاهش یافته است.

مونا ربیعیان/ طبق اعلام مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٤ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد کاهش یافته است.

مطابق این نتایج، در پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش مواجه شده است که این کاهش در مقایسه با فصل تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت کمتری برخوردار بوده است.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٤ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ١٣٩٩، به میزان ٤١,٤ درصد از جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز١٣٩٨) ٢.٩ درصد کاهش یافته است.

وزرات ورزش مقصر بیکاری نیست

مجتبی یوسفی نماینده مجلس درخصوص آمارهای که از جمعیت بیکاران در کشور داده می شود به خبرنگار ما گفت: آمارهای اعلامی تا وقتی که از زبان مسوولی گفته نشود مورد تایید نخواهد بود، درحال حاضر ما در حوزه اشتغال مشکلات زیادی داریم و اینکه بخواهیم همه مشکلات را بر گردن وزارت ورزش وجوانان بیاندازیم نمی شود. درست است که هدف این وزارتخانه اشتغال است اما درحال حاضر این وزارتخانه به یک نوع ورزش فقط رسیدگی می کند ومیلیاردها تومان هم صرف آن می کند درصورتی که در آن ورزش ما همچنان عقب تر از جهان هستیم.

وی در ادامه افزود: وزارت ورزش و جوانان می تواند بخشی از مشکل بیکاری را درجوانان حل کند اما نمی تواند این مشکل را به صورت کل از بین ببرد.۵ سال گذشته اعلام شد که نیمی از بیکاران حرفه ای ندارند این یعنی اینکه ما بیکارانی داریم که تخصصی ندارند و کاری بلد نیستند درصورتی که مدرک دانشگاهی دارند.

مدرک گرایی یکی از دلایل بیکاری در کشور

این نماینده درباره تربیت تکنسین به جای مدرک گرایی اظهارداشت: در همه جا دنیا تکنسین تربیت می کنند تا بتوانند حرفه ای داشته باشند اما در کشور ما فقط مدرک گرایی می کنیم که این مدرک ها فقط به درد کار در شرکت های دولتی می خورند مگر سالانه شرکت های دولتی ما چقدر می توانند استخدام کنند که انقدر بیکار با مدرک داریم؟ این هم به دلیل اینکه اقتصاد ما دولتی است و ۳۰ سال است که این رویکرد در کشور وجود دارد اول از همه باید رویکرد اقتصاد دولتی را حذف کنیم و بعد به جای مدرک های تحصیلی آموزش و تحصیلات قنی به دانشجویان یاد دهیم.

رونق تولید می تواند بیکاری را کاهش دهد

وی در ادامه درباره رونق تولید در کشور گفت: بعداز آن باید بازار سرمایه را به سمت تولید سوق دهیم و از کارآفرینان حمایت کنیم ؛ نه حمایت های اشتباهی که این دولت و همچنین دو سال آخر دولت قبل داشته است با این حمایت های اشتباه ما دچار رکود و تروم شده این و کارگاه های تولیدی را نیز با مشکل روبه رو کردیم.   از طرفی باید جلو آیین نامه های یک شبه را نیز گرفت و نوسانات ارزی که در بازار ارز به وجود اوردیم  که تولید را نابود کردند در حال حاضرعمده بیکار شدگان بابت همین هستند.

مجتبی یوسفی درخصوص بخشی از بودجه که درباره اشتغال بود صحبت کرد: در بحث بودجه هم ما اعلام کرده بودیم که باید موانع تولید برداشته شود ولی نماینده دولت صحبت های کرد که نمایندگان حاضر به رد بودجه شدند چرا که کمیسیون تلفیق در نظر داشت تا ۳۲ هزار میلیارد برای اشتغال و تسهیلات کم بهره برای کارآفرینان در نظر بگیرد که آن را بین شورای استان ها تقسیم کند تا استان هاب هصورت یکسان در بخش اشتغال همکاری داشته باشند چرا که اشتغال از کمک به اقشار کم درآمد واجب تر است چرا که اگر فرد شغلی داشته باشد می تواند هزینه خانوار خود را تامین کند نیازی هم به کمک ندارد بنابراین طرح اشتغال استان ها و رصد سرمایه گذاری در استان ها در بودجه گفته شد که آن هم دولت انجام نداد.

وی در ادامه افزود: اگر اشتغال نباشد مردم به حاشیه نشینی در کلانشهر ها روی می آورند و این باعث می شود تا جمعیت بیکار در کلانشهر ها بیشتر شود طرح های مجلس اگر در بودجه اصلاح شود می تواند اشتغال زایی در استان ها را ینز شاهد باشیم

دولت از خودش خاطره خوب به جای بگذارد

این نماینده مجلس از دولت خواست که حداقل از خودش یک خاطره خوب به جای بگذارد: امیدواریم دولت دست از شعارهای که می دهد بردارد چرا که ما در هر خانواده شاهد بیکاری یکی از اعضای خانواده هستیم و عملا دولت کاری نتوانسته بکند؛ اگر دولت در سال پایانی خود بتواند این بخش بودجه را اصلاح کند می توان شاهد این باشیم که در سال آخر حداقل از دولت خاطره خوب باقی بماند.