رییس دفتر رییس جمهور از اقدام مجلس در رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکر کرد چراکه به گفته وی کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه را به هم زده بود.

محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مسأله لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته خیلی تفاوت داشت، زیرا از همان روز اول در ۱۳ و ۱۴ بهمن که بودجه را تقدیم کردیم، یک کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد.

وی افزود: بودجه یک کار کارشناسی است که باید متخصصین بنشینند و بررسی کنند و هیچ احتیاجی نیست قبل از تصمیم‌گیری آنقدر تهمت بزنند. اینکه باعث فروپاشی شده حرف بسیار نامناسبی است. از طرف دیگر بارها اعلام کردیم موضوع بودجه علاوه بر اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود.

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: به هر حال آنچه دیروز اتفاق افتاد، باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم. به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را بر هم زده بود.

وی با بیان اینکه ما اصلاحات مجلس درباره بودجه را تا جایی که منطقی باشد اعمال می‌کنیم، اظهار کرد: اما وقتی درباره اصلاحات خود هیچ راهکار پیشنهادی ندارند، نمی‌توان این کار را انجام داد.

واعظی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم موضوع بودجه با توجه به اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد خواهش کردیم تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود به آن توجه نمی شود آنچه انجام شد در ارتباط با کالاهای اساسی نظر دولت این است ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسبت و فضای بین المللی مقداری بهتر شد آرام‌ آرام بردارد تا شوک قیمتی وارد نشود.

وی تأکید کرد: تصمیمی که در تلفیق گرفتند و خیلی روی آن مانور داند این است که همه را برمی‌دارند وقتی این حجم عظیم که خریداری شده و در انبارها و فروشگاه‌ها هست. طبیعی است وقتی اعلام می‌کنید قرار است با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بالاتر وارد شود نتیجه ‌آن منجر به هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار می‌شود و ما اینها را مناسب نمی‌دانستیم به تذکرات توجه نشد تا اینکه کلا رد شد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: مجلس بر خلاف ادعاهایی که می‌کرد که نباید بودجه رانتی شود خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد ،آزاد کردند این خودش رانت است مالیات‌ها و عوارضی ببندیم که ‌قابل وصول نباشد و برای فراورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد درست نیست.

واعظی گفت: بودجه‌ای که بسته شد را حدود ۱۳۰-۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش دادند در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه خیلی نسبت به سال گذشته بالا بسته شده است و بودجه بالای هزار هزار بستند. در صورتی که در ابتدا می‌گفتند این بودجه‌ای که داده شده زیاد است.

وی افزود: از طرفی دیگر هزینه‌هایی را اعلام کردند که حتماً باید دولت بدهد و خیلی برای دولت مشکل بود و اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود و در مجلس اصلاح نمی‌شد اجرای آن مشکل بود دولت هم با آن مخالف بود.

واعظی با بیان اینکه فکر می‌کنم مجلس به پیشنهاداتی که کمیسیون تلفیق آورده بود رای داد، گفت : فکر می‌کنم بودجه باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند. این در اواخر سال ۹۷ برای بودجه سال ۹۸ هم انجام شد و بر اساس همین آیین نامه داخلی مجلسپ رییس مجلس به کمیسیون تلفیق برگرداند.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: مسئله بودجه مسئله مردم، مسئله تولیدکنندگان و تاجران ما و زندگی آنهاست بنابر این بنای ما بر این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم.

واعظی در پاسخ به این پرسش که دولت چقدر حاضر به اعمال تغییرات در بودجه است، گفت: ما تا جایی که اصلاحات منطقی باشد حتماً نظرات مجلس را قبول داریم ولی جایی که خودشان هم برای پیشنهادهایشان هیچ استدلال و محاسبات درستی نداشته باشند یا اینکه بخواهند شاکله بودجه را به هم بزنند قبول نداریم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: به عنوان مثال ما می‌گوییم که می‌توانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم نمی‌دانم به چه دلیلی اصرار دارند که این را ۱.۵ میلیون بکنند. یا اینکه ما اصرار داریم علامتی که در خارج بودجه منتشر می‌شود شرایط کشور را عادی نشان دهیم. نمی‌دانم چرا اصرار دارند که علامت دیگری داده شود. یا اینکه ما می‌خواهیم ارزش پول ملی تقویت شود اما به نوع دیگری عمل می‌شود. لذا من فکر می‌کنم تا جایی که منطقی باشد ما می‌پذیریم.

وی اظهار کرد: درباره پیش‌بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار باید گفت که خود مجلس در ۲-۳ سال گذشته یک و نیم میلیون بشکه گذاشته بود و برعکس ما در آن زمانی می‌گفتیم که فروش یک و نیم میلیون بشکه مشکل است، امروز با توجه به شرایط جدید فضای بین الملل ما می‌گوییم خود ما به عنوان مجری می‌گوییم که می‌توانیم بفروشیم آنها نباید مخالفت کنند و نه بگویند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره سفر وزیر خارجه عراق به تهران اظهار کرد: وزیر خارجه عراق امروز به تهران آمده و مذاکرات خود را آغاز کرد و طبیعی است که میان ایران و عراق روابط سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی گسترده وجود دارد لازم است که مسوولان دو کشور در سطوح مختلف با یکدیگر دیدارها و رایزنی‌هایی داشته باشند.

واعظی یادآور شد: این دیدار هم بر اساس همان روند طبیعی همکاری‌های ایران و عراق صورت می‌گیرد. امشب با رییس جمهوری هم مذاکره خواهد داشت لذا ما بعد از اینکه مذاکرات آنها امشب تمام شد بتوانیم اطلاعات بیشتری را به مردم بدهیم.

وی با اشاره به وضعیت برجام و تعهدات طرفین به آن، گفت: آقای ظریف نگفتند بازگشت به برجام توسط ایران و آمریکا باید همزمان باشد. یک خبرنگار برداشت اشتباهی از سخنان آقای ظریف در مصاحبه با سی‌ان‌ان داشته و از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال پرسیده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که ما در برجام بودیم و هستیم و آن کسی که برجام را ترک کرده است باید برگردد. ما به کلیت برجام متعهد هستیم و به دلیل اینکه طرف‌های مقابل به تعهدات خودشان عمل نمی‌کردند ما با اعلام قبلی کاهش تعهدات دادیم و همان زمان هم اعلام کردیم اگر طرف‌های مقابل ما به تعهدات خودشان برگردند و آن را انجام دهند ما هم تعهدات خودمان را به طور کامل انجام می‌دهیم.

واعظی یادآور شد: ما به هیچ وجه مواضع اصولی خودمان را تغییر ندادیم، ما از سه سال قبل همین مواضع را داشتیم و اعلام کردیم و امروز هم با دولت آقای بایدن همین مواضع را داریم. این آمریکا است که باید برگردد و اگر راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن باشیم آنچه که می‌گویند عمل می‌شود، ما هم به تعهدات خودمان برمی‌گردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیامی از سوی آمریکا به ایران داده شده است، گفت: پیام‌ها همان است که در رسانه‌ها گفتند و ما غیر از آنچه شما در رسانه‌ها می‌شنوید، ارتباط دو جانبه‌ای با آمریکایی‌ها نداریم. البته در هفته‌های گذشته هم کشورهای اروپایی یک مقدار نسبت به گذشته فعال شدند و رایزنی‌هایی را با آمریکایی‌ها می‌کنند و آقای بورل که هماهنگ‌کننده برجام است فعال شده است و معاون وی نیز با آقای عراقچی صحبت کردند. به نظر می‌رسد نسبت به هفته آینده فعال‌تر شدند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به خرید واکسن روسی گفت: من متاسفم که در این هفته گذشته شاهد برخی اظهارنظرهای غیرعلمی در ارتباط با مسئله واکسن بودم. الان یکسال است که هم راجع به دارو و راجع به معالجه کرونا، وزارت بهداشت اثبات کرده که توانایی بسیار خوبی دارد برای اینکه این مشکل کرونا را بتواند مدیریت کند.

واعظی گفت: ما از مراحل خوبی عبور کردیم و الان به مرحله واکسن رسیدیم. مردم ما باید به متخصصان پزشکی ما اعتماد کنند. آنها هم از نظر علمی و ملی متعهد هستند که ملاحظات علمی واکسن را انجام دهند. این کار نه فقط برای واکسن روسی که برای واکسن چینی و هندی هم مدت هاست انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات و تعاملات با طرف مقابل در مورد یکی از این واکسن‌ها با سرعت عمل بیشتری انجام و قرارداد آن هم امضا شده و اولین محموله هم تا روزهای آینده وارد تهران شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: بنای ما براین است که در ایران یک سبد درست کنیم که در این سبد واکسن هایی که در قالب کواکس که حدود ۱۶.۸ میلیون دوز است، باشد.

واعظی ادامه داد: قراردادی که با روسیه بستیم، باشد، واکسن های چینی و هندی هم باشد. واکسن پاستور هم که زودتر از بقیه بدست می‌آید، در این سبد باشد. البته زمانی که واکسن داخلی ما تولید شود، دیگر از خارج کشور واکسن وارد نمی‌کنیم.

وی گفت: الان حدود ۱۰ تا ۱۵ کشور هستند که از واکسن روسی برای واکسیناسیون خود استفاده می‌کنند، از طرفی روسیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز با ۴۵ کشور واکسن قرارداد بسته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: ما حتی به مراکز معتبر بهداشت جهانی هم که مراجعه کردیم، دیدیم آنها هم واکسن روسی را ثبت کردند و جزو واکسن‌هایی است که در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود. این اولین واکسنی بود که تولیدش در دنیا اعلام شد. در داخل روسیه با سرعت زیاد واکسیناسیون می‌کنند. اگر منظورشان این است که این واکسن صد درصد نیست، خب هیچکسی تا الان ادعا نکرده واکسن کرونای صد درصد دارد زیرا هنوز زمان نگذشته است. امیداورم این سبدی که وزارت بهداشت ما در ایران تشکیل داده است، که همه واکسن ها در آن وجود دارد، آرامش را به مردم ما بدهد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در پایان سال برنامه‌ای برای حذف یارانه ثروتمندان دارد، گفت: دو سال قبل بنای ما اینطور شد که هر اطلاعاتی، نه گروهی بلکه فردی، دریافت کنیم که فردی مستحق دریافت یارانه نیست، بدون اینکه سر وصدا بشود حذف می‌کنیم. وقتی آمار روی ۷۸ میلیون جمعیت کشور می‌رود، حذف ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار نفر حذف شوند، زیاد نیست. الان هم بنا نداریم که در این شرایط اقتصادی کشور یک موج جدید از این مسائل بوجود بیاوریم.