چین و ۲۵ کشور دیگر خواستار لغو فوری تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی برای تضمین واکنش موثر به پاندمی کووید-۱۹ شدند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل از طرف ۲۶ کشور در نشست کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اقدامات اجباری یک‌جانبه نقض منشور سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی هستند و با جلوگیری از “رفاه جمعیت در کشورهای آسیب‌دیده” و تضعیف حق بهداشت مانع از حقوق بشر می‌شود.

در این بیانیه مشترک آمده است: همبستگی جهانی و همکاری بین‌المللی قوی‌ترین تسلیحات در مبارزه و غلبه بر کووید-۱۹ هستند. ما از این فرصت استفاده کرده و خواستار لغو کامل و فوری اقدامات اجباری یک‌جانبه به منظور تضمین واکنش موثر و کارآمد تمامی اعضای جامعه بین‌الملل برای کووید-۱۹ هستیم.

در بین این کشورها که از این بیانیه حمایت کردند شش کشوری وجود دارند که با تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا یا دیگر کشورهای غربی مواجه هستند که شامل کوبا، کره‌شمالی، ایران، روسیه، سوریه و ونزوئلا می‌شوند.

این بیانیه تاکید دارد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌هایی شده‌اند که ظرفیت یک کشور برای واکنش به پاندمی کرونا را متزلزل می‌کند.

این در حالی است که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هیچ واکنشی به این بیانیه نشان نداده‌ است.

کریستوف هیوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت حول محور سوریه در ماه مه به مساله تحریم‌ها اشاره کرده و گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا تاثیری بر ارسال کمک‌های بشردوستانه یا داروهایی که برای درمان کووید-۱۹ استفاده می‌شوند، ندارد.

این ۲۶ کشور همچنین به تبعیض نژادی ریشه‌دار و مزمن، خشونت پلیس و نابرابری اجتماعی اشاره کرد. آنها به تیراندازی پلیس به آمریکایی‌های سیاه‌پوست از جمله جورج فلوید اشاره داشتند. در این بیانیه آمده است: نرخ مرگ و میر بر اثر کووید-۱۹ در میان اقلیت‌ها به ویژه آفریقایی‌تبارها به ویژه در برخی کشورها به طور نامتناسبی بالاست.