سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد، کشورهای غربی به شدت از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای "نامطلوب" استفاده می‌کنند و به عنوان مثال می‌توان به اتهامات علیه روسیه درباره مسموم کردن منتقد کرملین اشاره کرد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: معاونت فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی بیشتر و بیشتر به ابزاری برای غرب به منظور اعمال فشار اطلاعاتی و سیاسی علیه کشورهای “نامطلوب” تبدیل می‌شود. این مساله مشارکت معاونت فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی در کمپین‌های ضد روسی را تقویت می‌کند.

این سیاستمدار روس گفت: ما پیش‌تر این مساله را در پرونده سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس مشاهده کردیم و شاهد بودیم که سوالاتی بی‌پایه و اساس مطرح می‌شوند و این سوالات همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند. امروز، اتفاق مشابهی در مقابل چشمان‌مان پیرامون ادعای مسموم کردن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین در روسیه رخ می‌دهد.

وی افزود: در پی نخستین درخواست کشورهای غربی برای کمک فنی، معاونت فنی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی مطیعانه تحقیقاتی را آغاز می‌کند آن هم به روشی که نتیجه‌گیری‌های سیاسی آن در حال حاضر با توجه به وجود برخی اسناد و مدارک غیرقابل انکار گرفته شده است.  

اوایل روز دوشنبه بلژیک، فرانسه، آلمان، استونی، انگلیس و آمریکا به ژوزه بوستانی، دبیرکل برکنار شده سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت داشت، اعتراض کردند. روسیه از ژوزه بوستانی دعوت کرد تا درخصوص ادعاها مبنی بر استقرار تسلیحات شیمیایی در سوریه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل بدهد.  

بوستانی، دیپلمات برزیلی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ میلادی رهبری سازمان منع تسلیحات شیمیایی را بر عهده داشت و به عنوان نخستین دبیرکل این سازمان خدمت کرد. برکناری وی از این سازمان با اقدام آمریکا صورت گرفت.

بوستانی تاکید داشت: پس از آنکه از عراق دعوت کردم تا به سازمان منع تسلیحات شیمیایی بپیوندد، آمریکا از عملکرد من ناراحت شد چرا که عضویت عراق در این سازمان مانع از برنامه‌های آمریکا برای سرنگونی صدام می‌شد.

واسیلی نبنزیا در ماه اکتبر ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد.