مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) گفت: حدود یک سال پیش مطالعات تعرفه برق خودروهای برقی انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.

به گزارش هویدا آنلاین، محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در نشستی خبری اظهار داشت: گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه‌نگری، حدود ۱۰ سال است که تصمیم به‌ ورود به حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل با ایجاد زیرساخت‌ها و وورد به عرصه تولید تجهیزات خودروهای برقی گرفته‌است.

وی افزود: امروز هم در زمینه طراحی خودروی برقی، هم پیشرانه و هم طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همچنین در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت برقی‌سازی حمل‌و نقل ورود کرده‌ایم و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کرده‌ایم.

رفان با بیان اینکه “تا امروز یک خودروی برقی به‌صورت تجاری درآمده و قرارداد تولید آن به‌امضا رسیده”، گفت: روی اتوبوس‌های برقی نیز کار کرده‌ایم، اولین اتوبوس برقی طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آن به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: روی تولید انواع شارژرها نیز کار شده و امروز می‌توانیم تمامی انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلولت به‌بالا، به‌تولید برسانیم.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه “امیدوارم در آینده نزدیک صادرات شارژرهای تولید داخل انجام شود”، گفت: پشت صحنه تولید و راه‌اندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ است که مراکز شارژ خودروها را به هم متصل می‌کند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.

وی افزود: تا امروز بالغ بر ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی احداث شده که ۳ مورد‌ آن در خارج از کشور و بقیه در داخل کشور راه‌اندازی شده است و از این تعداد، ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران احداث و راه‌اندازی شده است.

رفان در خصوص تعرفه برق خودروهای برقی گفت: حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب شود و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال‌ آینده شکل بگیرد.

وی افزود: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقی‌سازی حمل‌و نقل وجود ندارد چرا که در وهله اول با قول و قراری که برای ورود خودروها و اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌و نقل تهران گذاشته شده، حدود ۳۰ مگاوات برق برای خودروها و ۳۰ مگاوات برق برای اتوبوس‌ها مورد نیاز است که این ۶۰ مگاوات در برابر مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود ۱٫۲ درصد است و حتی می‌توان در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که بین مراکز ارژ خودرو با شبکه سراسری وجود دارد و قابلیت کنترل از راه دور، محدودیت‌های موقتی در میزان برقی که به ایستگاه‌های شارژ ارسال می‌شود ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رفان خاطرنشان کرد: همچنین گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه داده که با انجام یک‌سری کار نرم‌افزاری در نیروگاه‌های موجود، برای نیروگاه‌های بخاری و سیکل‌ترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاه‌های گازی حدود ۳ مگاوات می‌توان به توان خروجی نیروگاه اضافه کرد که این مقدار، برای تأمین برق پایدار ایستگاه‌های شارژ تخصیص یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، نمونه ایستگاه شارژ با قابلیت تأمین برق مورد نیاز توسط پنل‌های خورشیدی تهیه شده و این امکان وجود دارد در مناطق مختلف بر حسب نیاز، از این نوع ایستگاه‌ها نیز استفاده شود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با اشاره به ناترازی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون لیتری بنزین در کشور گفت: مسیر برقی‌سازی حمل‌ؤ نقل مسیری انکار ناپذیر و و توقف ناپذیر است و باید کشور به این سمت حرکت کند؛ از اینرو این نگرانی وجود ندارد که با تغییر مسئولان فعلی، تغییری در برنامه‌های این حوزه ایجاد شود.

وی افزود: استفاده از خودروهای برقی، به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا، به مراتب از خودروهای بنزینی مقرون به‌صرفه تر هستند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارند و هم تأمین برق در برابر بنزین، به مراتب برای کشور و مردم کم هزینه‌تر خواهد بود؛ از سوی دیگر، عمده قیمت خودروی برقی مربوط به باطری است و قیمت باطری نسبت به ۵ سال پیش حدود یک‌چهارم شده و رفته رفته باز هم قیمت باطری خودروهای برقی کاهش خواهد یافت و در نتیجه تأمین این خودروها را مقرون به‌صرفه‌تر خواهد کرد.

رفان در خصوص تأمین باطری خودروهای برقی در کشور گفت: بخش عمده مواد اولیه و حتی دستگاه‌های مورد نیاز از کشور چین تأمین می‌شود، اما باطری‌ها در داخل کشور تولید خواهند شد.

وی ادامه داد: مقرر شده یک شرکت فرابنگاهی تشکیل شود که مسئولیت توسعه و نگهداری ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در کشور برعهده این شرکت قرار گیرد.