تقاطع غیر همسطح شهدای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) به عنوان یکی از ابر پروژه های شهرداری شیراز و جنوب کشور در مراسمی با حضور مسئولاین ارشد استان فارس افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش هویدا آنلاین، محمد حسن اسدی شهردار شیراز در آیین افتتاح این پروژه اظهار کرد: طی بارندگی های چند روز گذشته در شیراز به جهت آمادگی معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز و مناطق یازده گانه شهرداری در سطح شهر شاهد هیچ گونه اتفاقی نبودیم.

وی افزود: از ابتدای پاییز طی دو مرحله بارش باران در شهر شیراز قریب به ۱۱۰ میلی متر بارش باران داشتیم که جای شکرگزاری دارد.

شهردار کلان شهر شیراز در ادامه به افتتاح این پروژه اشاره و تصریح کرد: این پروژه در سال ۹۶ تجهیز کارگاه شد و به دلیل عدم تملک اجرایی نشد که حجم این تملکات به میزان ۱۵ هکتار بود که در مناطق ۹ و ۵ شیراز بود. اما با انجام تملکات در دو‌ منطقه اقدامات اجرایی پروژه آغاز شد و امروز  این پروژه به بهره برداری رسید.

اسدی خاطر نشان کرد: این پروژه در محور احمد ابن موسی، نواب_ کمربندی قرار دارد و محور کمربندی که در جنوب شیراز قرار دارد ۴۲ کیلومتر است که هر گونه اقدام اجرایی و عمرانی در این محور بر عهده راه و شهرسازی است اما شهرداری شیراز تاکنون بیش از ۳ تقاطع بر روی  محور کمربندی احداث کرده است و این تقاطع افتتاح شده که طولی بالغ بر ۱۱۰۰ متر دارد فاز دوم آن به بهره برداری رسیده و در تلاشیم تا فاز سوم آن تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: ۱۸ کیلومتر از مسیر کمربندی جنوب شیراز توسط شهرداری شیراز مناسب سازی، ایمن سازی، نصب گاردریل و شانه سازی و عملیات آسفالت ریزی انجام شد.

شهردار شیراز تاکید کرد: بر اساس آمار پلیس راهور مناسب سازی ۱۸ کیلومتری که توسط شهرداری انجام شد منجر شد در ایام نوروز یک نفر کشته هم نداشته باشیم.

اسدی در ادامه با طرح یک درخواست از استاندار فارس درخواست کرد: در کمربندی قائم و سفیر اداره کل راه و شهرسازی احداث ۲ تقاطع را آغاز کرده است اما به دلیل عدم تملک ها کار اجرایی آن ها بیش از یک سال متوقف مانده است و درخواست داریم تا مشکل تملک آن رفع و پیگیری شود.

وی همچنین نوید داد: در آستانه فرا رسیدن ۲۶ آذر روز حمل و نقل افتتاح پروژه های متعدد و رونمایی از اتوبوس، مینی باس و سایر پروژه های اجرایی همچون سامانه های پایش تصویری، اقدامات ترافیکی در دستور کار است.

شهردار شیراز در ادامه این تقاضا را از استاندار فارس مطرح کرد تا تامین واگن برای مترو شیراز در سطح ملی دستور کار باشد تا مشکلات خط ۲ مترو رفع شود.

اسدی تاکید کرد: اگر همراهی دستگاه های اجرایی استان فارس نبود نمی توانستیم پروژه احداث تقاطع با طول عرشه چند هزار متر را به بهره برداری و افتتاح برسانیم.

رسیدگی و برخورد با ترک فعل مدیران دستگاه های اجرایی

در ادامه همچنین محمد تقی تذروی نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: اجرای این پروژه بیش از ۲ سال به طول انجامید و در این خصوص جای قدردانی از تمام مجموعه های دست اندرکاران را دارد.

وی در خطاب به استاندار فارس افزود: انتظار ما اینست که مدیران و دستگاه های اجرایی که به تعهدات خود که عمل نمی کنند ترک فعل آن ها اجرا شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در دوره چهارم شورای شهر شیراز مقرر شد تا تعدادی از تقاطعات شهر شیراز از سوی راه و شهرسازی فارس احداث شود اما حتی ساخت یک تقاطع هم صورت نگرفت اما تقاطعاتی که در تعهدات شهرداری بود اجرایی شد. لذا انتظار داریم راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل کند. چرا که آمار تصادفات کاهش می یابد و بسیاری از مشکلات دیگر پیرو آن رفع می شود.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد ابن موسی(ع)  بزرگترین تقاطع شهری کشور است

در این مراسم همچنین محمد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در چهلمین مرحله از جهش عمرانی کلان شهر شیراز و آیین افتتاح و بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد ابن موسی(ع) اظهار کرد: این تقاطع عظیم در مناطق ۵ و ۹ واقع شده است که ارزش روز آن با تملک انجام شده به میزان ۷۶۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: عملیات عمرانی این پروژه از آذر ماه ۱۴۰۱ آغاز شد  که فاز اول آن در سال گذشته به بهره برداری رسید و فاز دوم آن امروز به بهره برداری رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: این تقاطع بزرگترین تقاطع شهری کشور است که طول عرشه های این پل پس از افتتاح آن به ۵ هزار متر رسیده است و سطح اشتغال آن ۲۲ هکتار است و این تقاطع  از ۶ پل تشکیل شده که دو پل برای اتصال بزرگراه امام خمینی(ره) به بلوار احمد ابن موسی(ع)، ۲ پل برای اتصال به بلوار نواب صفوی به بزرگراه امام خمینی(ره) و ۲ پل در ادامه بلوار نواب صفوی جنوبی قرار دارد.

امین خاطر نشان کرد: در فاز دوم مورد بهره برداری این تقاطع  ۱۱۰ متر طول پل، ۱۲.۵ متر عرض عرشه و تعداد ۱۳۲ شمع ایجاد و ۵۲ ستون برای احداث این فاز انجام شده است.

وی در تشریح اهداف اجرای این پروژه اضافه کرد: این پروژه در جهت تسهیل و هدایت ترافیکی در بلوارهای احمد ابن موسی(ع)، بلوار نواب صفوی و بزرگراه امام خمینی(ره) احداث شده است و به واسطه دسترسی شهرک های جنوبی به مرکز شهر عبور و مرور از این تقاطع صورت می گیرد تا به معابر مرکزی شیراز دسترسی آسان تر داشته باشند.

معاون عمرانی شهردار شیراز ادامه داد: کاهش حجم ترافیک در بزرگراه امام خمینی(ع)  یا کمربندی جنوب شیراز، افزایش ایمنی در تردد و حذف ۳ دور برگردان نا ایمن در این محور از دیگر اهداف اجرای این پروژه است.

امین تاکید کرد: برای احداث این تقاطع ۱۵ هکتار تملک صورت‌ گرفت که شامل ۶۵ پلاک است که سهم منطقه ۹ به تعداد ۴۸ پلاک و مساحت ۶۳ هزار متر مربع است. همچنین در منطقه پنج تعداد ۱۷ پلاک به مساحت ۸۵ هزار متر مربع است.

وی اظهار کرد: در این پروژه به جهت سهولت در تردد شهروندان ۳ کیلومتر راه سه بانده ساخته شده است و رکورد بزرگترین بتن ریزی کشوری در این پروژه شهری شکسته شده است که معادل حجمی به میزان ۳۵۰۰ متر مکعب بوده است و در یک روز عملیات بتن ریزی انجام شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز افزود: راه اندازی شیفت شب یکی از اتفاقات مهم در این پروژه بود و این پروژه عظیم که از سال ۹۶ عملیات عمرانی آن آغاز شد و مقرر شد تا ۴ ساله اجرا شود اما به واسطه مشکلات موجود در حوزه تملکات و معارضین در همان سال متوقف شد و پس از روی کار آمدن شورای ششم عملیات اجرا مجدد آغاز و مقرر گردید که پروژه ۲ ساله احداث شود.

  • نویسنده : سارا برزگر