وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست‌های جدید به معنای آزادسازی قیمت‌ها نخواهد بود، از پرداخت یارانه به ۹۰ درصد افراد جامعه خبر داد و گفت: تا آماده شدن کارت یارانه، پرداخت‌ها به صورت نقدی است.

 سید احسان خاندوزی شب گذشته باحضور در برنامه صف اول گفت: چند ساعت آینده، کمک هزینه معیشتی در قالب یارانه‌های جدید به حساب مشمولان دریافت یارانه، واریز می‌شود.

وی گفت ۳۰ درصد از جمعیت یارانه بگیر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد که البته ۱۰ درصد از جمعیت نیز بی‌نیاز از کمک‌های حمایتی دولت شناسایی شدند.

به گفته وزیر اقتصاد یارانه نان و دارو به همه افراد و دهک‌ها پرداخت می‌شود و تمایزی در این دو حوزه وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یارانه کمک معیشتی طبق گفته‌های آقای رئیس جمهور، تا چند ساعت آینده یارانه به حساب همه مشمولان دریافت یارانه واریز می‌شود تصریح کرد: اطلاعات مربوط به دهک بندی جمعیت در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمیع شده و با حداکثر دقت، تمایز میان دهک‌ها قائل شده است.

خاندوزی ادامه داد: در دولت تصمیم بر این است که به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه‌ها، تمام کمک‌های معیشتی به شکل یکپارچه واریز شوند و از خرداد امسال این کار انجام می‌شود که بر این اساس دیگر خبری از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این کار امسال انجام شد، گفت: به این دلیل که اقتصاد ایران بیش از این تاب سیاست‌های غلط گذشته را نداشت و از جایی که در بودجه ۱۴۰۱ نیز این تکلیف قانونی به دوش ما گذاشته شده بود، در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد که بیش از این در این اصلاحات تأخیر نداشته باشیم و کمک‌ها و قیمت خرید تضمینی به کشاورزان داخلی داده شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد برخی تصور می‌کنند که دولت با حذف ارز ترجیحی می‌خواهد برای سیاست‌های ارزی خود، به سمت آزادسازی نرخ ارز برود که باید تاکید کنم سیاست ارزی دولت با از بین بردن رانت‌های حوزه ارز متفاوت است و دولت قائل به رهاسازی نرخ ارز نیست. همچنین، این سیاست‌های جدید اصلاً به معنای آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد کشور نخواهد بود.

خاندوزی تصریح کرد: حمایت‌ها به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه‌ای کشور ادامه خواهد داشت و این کار قطعی است. اما با توجه به تکلیف بودجه‌ای امسال، اگر دولت بتواند اولویت پرداخت یارانه‌ها را از طریق کالابرگ یا همان کارت یارانه پرداخت کند و زیرساخت‌های آن فراهم شود، از پرداخت‌های نقدی فاصله خواهیم گرفت.

وی با اشاره به طرح جدید نان گفت: طرحی که در وزارت اقتصاد پیشنهاد داده شد به این صورت بود که پرداخت از جیب مردم برای مصارف متعارف هیچ تغییری نمی‌کند. در واقع، مردم همان مقدار قیمت قبلی را می‌پردازند. در این طرح، تعداد نان خریداری شده در سامانه ثبت می‌شود و به دنبال آن نیز میزان آرد مورد استفاده هم ثبت و قابل شناسایی خواهد بود. برای جبران نیز، نانوا را برای پرداخت این حمایت انتخاب کردیم که بخشی از یارانه نان به او پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امکان اعتراض، زمان برداشت واریزی‌های امشب و سایر جزئیات این طرح جدید از طریق سایت وزارت رفاه و اطلاعیه‌هایی که از فردا منتشر می‌شود، وجود دارد.