رییس سازمان انرژی اتمی گفت: برای بودن در کنار صنعت غذایی و کشاورزی اعلام آمادگی می کنیم تا در فرآیندهای صنعتی و تولیدی زنجیره غذایی که ایجاد می‌شود به خوبی پیش رود. امیدوارم این ارتباط به خوبی شکل بگیرد.

محمد اسلامی در سخنانی در همایش توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی که صبح روز سه شنبه در سازمان انرژی اتمی برگزار شد گفت: در بخش مواد غذایی و حوزه تامین امنیت غذایی و گسترش ظرفیت از مزرعه تا سفره دامنه گسترده ای را در دستور کار داریم که با استفاده از کاربرد پرتوها جایگزین وضعیت موجود ما شود. حجم ضایعات در مواد غذایی و کشاورزی بالاست و مهمترین گام در این شرایط این است که به نحوی ضایعات را از بین ببریم.
وی ادامه داد: صرف نظر از نفوذ و آثار سیاسی در بخش صادرات مواد غذایی فقدان ظرفیت توسعه کاربرد پرتوها موجب شده که خیلی از محصولات ما را مرجوع کردند و این یک ثلمه برای کشور است. بر اساس مطالعات انجام شده دروازه قطب برای توسعه کاربرد پرتوها شناسایی شده و آن ها را عملیاتی خواهیم کرد و از همین جا دعوت می کنیم از کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در این بخش با سازمان هستند وارد کار شوند. این بخش مهم توسعه کاربرد پرتوها در این مسیر واقع نشده و تاثیرگذاری توسعه کاربرد پرتوها در زندگی مردم وارد نشده است و از تاثیر اقتصادی فناوری هسته ای غفلت کردیم. هسته ای ما را به غنی سازی می‌شناسند و با وجود اینکه هر روز هم می‌گوییم دنبال تسلیحات هسته ای نیستیم و در راهبرد امنیت ملی ما چنین گامی تعریف نمی‌شود اما اتهام زنی ها ادامه دارد. تا وقتی این بعد را عملیاتی نکنیم انگشت اتهام آنها به سمت ما نشانه می گیرند.
وی ادامه داد: گام دیگری که به موازات کاربرد پرتوها دنبال می‌شود، توسعه رادیودارهاست. دیروز در بازدیدی که از شرکت پارس ایزوتوپ داشتم، سه رادیوداروی جدید را رونمایی کردیم و ان‌شاءالله پژوهشگاه اینها را در اختیار شرکت پارس ایزوتوپ می‌گذارد تا فرآیندهای تکمیلی برای گرفتن مجوز و وارد کردن آنها در زنجیره دارویی و درمانی کشور انجام شود.
اسلامی گفت: در بحث تلاش برای استفاده از ظرفیت کاربرد پرتوها در تولید برق و آب شیرین کن هاست. در لایحه ۱۴۰۱ ایجاد ۱۰ هزار مگاوات برق اتمی جدید را پیش بینی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس و سایرین کمک کنند تا سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری را در بازه ۱۵ ساله به انجام برسانیم.
رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: توجه به پژوهش و آموزش از دیگر اقدامات ماست و توسعه نیروی انسانی به نوعی که پرورش نیروی انسانی مورد نیاز در چرخه حرفه ای و کاربردی و موثر در دستور کار است. در سند جامعی که برای سازمان انرژی اتمی در دست اقدام است به توسعه نیروی انسانی و پژوهش توامان توجه شده است و ما توجه ویژه به این بخش خواهیم داشت.