وزرای خارجی گروه هفت امروز (یکشنبه) در پیش نویس بیانیه خود هشدار دادند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند با پیامدهای جدی روبرو می‌شود.

وزرای خارجی کشورهای عضو گروه ۷ در نشست خود در لیورپل، انگلیس گفتند که در مواجهه با اقدامات و استقرار نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین متحد هستند و از مسکو خواستند تا به کاهش تنش بپردازد.

همچنین اعضای این گروه از روسیه خواستند برای برای حل بحران با اوکراین به ابزار دیپلماتیک متوسل شود.

در پیش نویس این بیانیه که توسط منابع مطلع این نشست تایید شد، هشدار داده شده است:‌ روسیه نباید کمترین شکی داشته باشد که تجاوز نظامی بیشتر به اوکراین پیامدهای بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت.

اوکراین در مرکز بحران روابط شرق و غرب قرار دارد چون کشورهای غربی، مسکو را به استقرار نیروهای خود در مرز با اوکراین متهم کرده است.

روسیه برنامه ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده و دولت کی‌یف و آمریکا را به داشتن رفتاری بی‌ثبات کننده متهم می‌کند و گفته که برای حفاظت از کشور به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد.

گروه ۷ متشکل از انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا،‌ ژاپن، کانادا و آمریکا و نماینده از اتحادیه اروپا است.

در ادامه پیش نویس این بیانیه همچنین ذکر شده است: ما بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم تنش‌زدایی کند، کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کرده و به تعهدات بین‌المللی خود در شفاف‌سازی فعالیت‌های نظامی پایبند باشد.

در ادامه بیانیه وزرای خارجی گروه ۷ آمده است: ما حمایت خود را از تلاش‌های فرانسه و آلمان در قالب نرماندی برای دستیابی به اجرای کامل توافق‌نامه‌های مینسک به منظور حل مناقشه در شرق اوکراین مورد تایید قرار می‌دهیم.