اولین قسمت از مستند تحلیل سرنخ چهارشنبه شب از شبکه خبر روی آنتن رفت. در این مستند جذاب، آثار منفی نگهداری سگها همچون ایجاد وابستگی شدید برای انسانها مورد بررسی قرار گرفت. در بخشهایی از مستند با بهره گیری از برخی بخشهای انیمشین بچه رئیس، جایگزینی سگ به عنوان یک عضو خانواده در میان برخی خانواده های ایرانی مورد بررسی و نقد قرار گرفت و به صورت مستند برخی شهروندان تجربیات خود در این زمینه را بیان کردند! در این مستند خانم دکتر تیموریان، جامعه شناس، با اشاره به بخشهایی از کارتن بچه رئیس، رواج نگهداری سگها در میان خانواده های ایرانی را به عنوان عاملی مهم در بی میلی برخی خانواده ها برای فرزندآوری مطرح نمودند. علاوه بر این در بخش دیگری از این مستند جذاب، خانم دکتر عسگری، درمانگر کودک و نوجوان در گفتگو با یکی از بیماران خود، برقراری رابطه جنسی با حیوانات خانگی را یکی از آثار منفی نگهداری سگ بر کودکان و نوجوانان عنوان کرد. در این مستند، بیماری های مختلفی همچون هاری، بیماری های انگلی و قارچی از جمله بیماری های مشترک بین انسان و حیوان عنوان شد که امروزه به خاطر همزیستی افراطی و غیر استاندارد انسان و حیوان در ایران گسترش پیدا کرده است.

در این میان شاید جذاب ترین بخش این مستند را بتوان فیلم نگاری این مستند از بازارهای غیرمجاز خرید و فروش سگ در سطح کلان شهرها همجون بازار آزادگان معروف به بازار پرندگان دانست. در این مستند  به وضوح عنوان شد که سگهای مختلف با نژادهای متنوع در سطح کشور، به دور از نظارت سازمانهایی مثل سازمان دامپزشکی و شهرداری تهران به فروش می رسند که این مساله  نشان از بی توجهی نهادهای مسئول در این زمینه دارد. این برنامه تلویزیونی با دوربین خود، نابسامانی موجود در واکسیناسیون و صدور شناسنامه برای سگ در بازارهای خرید و فروش این حیوانات را به تصویر کشید و مقصر اصلی این وضعیت را سازمان دامپزشکی و شهرداری تهران دانست.

 در این برنامه تلویزیونی، دکتر اکبرشاهی، مدیر کل بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی وجود دامپزشک و انجام واکسیناسیون توسط وی در بازار سگ فروشی در حاشیه اتوبان آزادگان را انکار کرد اما دوربین این مستند، خلاف این مساله را نشان داد. آنچه بیننده را برای لحظاتی در شوک فروبرد، قیمتهای عجیب خرید و فروش سگ در تهران بود. این قیمتها از ۲ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان هم عنوان شد. اما در بخش از این مستند، بیان شد که در حال حاضر سگ یک میلیارد و هفتصد میلیونی هم در بازار ایران وجود دارد!

در بخش دیگری از این مستند،  خرید سگهای خطرناک برای جنگهای خیابانی را یکی از دلایل رونق این نوع بازارها در ایران عنوان شد  و حتی در این مستند به برگزاری هرساله این جنگها در کرج و شهریار و عواقب تلخ آن برای حیوانات و محیط زیست اشاره گردید. در بخشهای دیگری روش غلط نگهداری سگها در ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت. دکتر خسروی، دامپزشک، در این برنامه، شیوه نادرست فعلی نگهداری سگها در میان خانواده های ایرانی را مورد انتقاد قرار داد و حتی نسبت به رواج نگهداری سگهایی با نژادهای خطرناک و مهاجم همچون دوبرمن در محیطهای کوچک در ایران، به شدت انتقاد کرد و آن را خطری برای جامعه امروزی دانست.  در در بخش دیگری ، با اشاره به برخی قوانین در کشورهای مختلف همچون دانمارک و آمریکا، عنوان شد که نگهداری سگهای خطرناکی  با نژادهایی مثل پیت بول و بولداگ در کشورهایی مانند آمریکا و دانمارک  ممنوع است و حتی سگی مانند ژرمن شپرد که نگهداری آن امروزه رواج بسیاری دارد، در کشورهایی مثل امارات با محدودیت روبروست اما جالب آنکه این مستند نشان داد که این نوع سگها به راحتی و از مسیرهای ظاهرا قانونی، وارد ایران می شوند و در بازارهای مختلف و به قیمت گزاف به فروش می رسند!

در ادامه، این مستند با مصاحبه با برخی آسیب دیدگان ناشی از حملات سگ به انسانها در کرج، عنوان کرد که در سال ۹۸ ، ۶۰۰۰ مورد حمله سگ به انسانها در این استان رخ داده است که آمار بالایی به نظر می رسد! علاوه بر این، این برنامه تلویزیونی با اشاره به فرایند جمع آوری و نگهداری سگهای مزاحم از سطح شهر در کرج، دوربین خود را به کمپ سگها در باغستان برد تا مردم برای اولین بار با محیط نگهداری سگها در این شهر آشنا شوند.  در بخش پایانی نیز با مصاحبه با برخی افراد همچون خانم دکتر لاجوردی، نماینده مجلس و دکتر محبی دامپزشک، نبود قانون را یکی از عوامل ایجاد وضعیت موجود عنوان کردند و بر ضرورت تصویب یک قانون جامع در این زمینه تاکید کردند.

مستند سرنخ کاری از اداره کل برنامه های سیاسی سیما به تهیه کنندگی خانم اکرم اسدی و کارگردانی محسن محمدازده است که در هر قسمت آن، یک موضوع چالشی مورد بررسی قرار می گیرد!